تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

یک مقام روسی: احیای برجام یکی از مباحث مهم دیدار پوتین و بایدن است

الکسی پوشکوف رییس کمیسیون شورای اطلاعات فدراسیون روسیه معتقد است که توافق آتی در مورد احیای برنامه هسته‌ای ایران در وین یکی از مباحث مهم دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن رییسان جمهوری روسیه و آمریکا خواهد بود. وی افزود: اگر دیدار پوتین و بایدن موفقیت آمیز باشد، انتظار کاهش تنش بین کشور‌ها و احتمالاً بازگشت سفیر روسیه به واشنگتن و سفیر آمریکا در مسکو وجود دارد.

دیدار پوتین با بایدنرویداد۲۴ الکسی پوشکوف رییس کمیسیون شورای اطلاعات فدراسیون روسیه معتقد است که توافق آتی در مورد احیای برنامه هسته ای ایران در وین یکی از مباحث مهم دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن رییسان جمهوری روسیه و آمریکا خواهد بود.

پوشکوف پیش بینی کرد که در نشست روسای جمهوری آمریکا و روسیه مباحث مهمی مثل توافق آتی در مورد برنامه هسته ای ایران ، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ، مبارزه با گرم شدن کره زمین مسائل امنیتی در اروپا و مساله سلاح های هسته ای در کره شمالی مطرح خواهد شد.

وی روز شنبه به رسانه های روسی گفت : اگر دیدار پوتین و بایدن موفقیت آمیز باشد ، انتظار کاهش تنش بین کشورها و احتمالاً بازگشت سفیر روسیه به واشنگتن و سفیر آمریکا در مسکو وجود دارد.


بیشتر بخوانید: واشنگتن: درباره احیای برجام پیشرفت داشتیم


پوشکوف رییس کمیسیون شورای اطلاعات فدراسیون در امور سیاست اطلاعات و تعامل با رسانه ها تصریح کرد: "اگر این اجلاس موفقیت آمیز باشد ، انتظار دارم تا حدودی تنش بین روسیه و ایالات متحده کاهش یابد.
پیشتر اعلام شد که دیدار پوتین و بایدن ۱۶ ژوئن ( ۲۶ خرداد) در ژنو برگزار خواهد شد.

یوشکوف افزود: "اگر این اجلاس خیلی موفقیت آمیز نباشد ، شبیه جلسه ای با دونالد ترامپ است که روسای جمهور رد و بدل می کنند ، اما نتیجه عملی ندارد" به طور کلی ، به نظر وی ، نتایج دیدار پوتین اگر مثبت نباشد منفی هم نخواهد بود و وخیم شدن روابط دو کشور بعید است.

در شرایطی که تنش های شدید میان روسیه و آمریکا، روابط دوجانبه را به پایین ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد رسانده است هفته پیش اعلام شد که دیدار دو رئیس جمهوری کشور برای گفت و گوهایی صریح در ماه ۱۶ ژوئن در کشور سوئیس قطعی شده است.

رییس جمهوری آمریکا روز ۲۴ فروردین ماه در تماس تلفنی با همتای روسی خود، پیشنهاد داده بود برای بحث درباره طیف کاملی از مسایل پیش روی آمریکا و روسیه، دیدار حضوری در کشور ثالث برگزار کنند.

به گزارش ایرنا، بایدن همچنین تصریح کرد که ایالات متحده در دفاع از منافع ملی خود در قبال اقدامات روسیه همچون دخالت در فضای مجازی و دخالت در انتخابات، محکم عمل خواهد کرد.

بایدن بر تعهد بی دریغ ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد. رئیس جمهوری همچنین در مورد تجمع ناگهانی ارتش روسیه در کریمه اشغالی و مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرد و از روسیه خواسته بود که تنش ها را کاهش دهد.

نظرات شما
پیشخوان