تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

عبدالناصر همتی در کلاب هاوس: تعهدی به شورای نگهبان ندادم/ چرا چند نفر باید بنشینند و درباره پیوستن یا نپیوستن به FATF تصمیم بگیرند

عبدالناصر همتی کاندیدای تایید صلاحیت شده انتخابات ۱۴۰۰ و رئیس بانک مرکزی با حضور در کلاب هاوس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

عبدالناصر همتی

رویداد۲۴ عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت روحانی، از معدود افرادی است که صلاحیت او برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است. او یک اقتصاددان است و همین تایید صلاحیت، باعث شده تا حواشی مختلفی پیرامون خروج او از دولت ایجاد شود که تاکنون اظهار نظر رسمی در این خصوص نشده است. 

امشب در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، اتاقی با عنوان «گفت و گوی آزاد با عبدالناصر همتی» شکل گرفت تا خبرنگاران و فعالان سیاسی سوال‌های خود را از کاندیدای سیزدهمین دوره از ریاست جمهوری بپرسند. در ادامه به سخنان مطرح شده از سوی همتی در این اتاق اشاره می‌کنیم:


بیشتربخوانید: همتی: اگر نتوانیم انزوای بین‌المللی که پیدا کرده ایم را در ۴ سال آینده حل کنیم ممکن است دیر شود



-زمان کمی داریم و نمی‌توانیم اشتباهات اقتصادی را ادامه بدهیم.

-بهترین کسی که می‌تواند درباره fatf صحبت کند، رئیس کل بانک مرکزی است، زیرا آشنایی بسیار زیادی با این موضوع دارد، اما در کشور ما تنها کسی که دراین باره اجازه صحبت نداشت، رئیس کل بانک مرکزی بود.

-من متمرکز روی اقتصاد نیستم و به وقتش دیدگاه‌های سیاسی خود را مطرح می‌کنم. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و بگوییم اقتصاد اولویت نیست. اقتصاد اولویت اول کشور است. دولتم سیاسی اما اولویتم اقتصادی است. البته صدا و سیما برنامه مفصلی تدارک دیده و امیدوارم صدای من به گوش مردم برسد. در فضای مجازی و امکانات آن برای اینکه مردم صدایم را بشنوند استفاده خواهم کرد.

-متاسفم که صلاحیت برخی از دوستان تایید نشد. رقیب من ۵ کاندیدای دیگر نیستند، رقیب من قهر مردم با صندوق‌های رای است. امیدوارم مردم به صندوق‌های رای برگردند و اگر تایید کردند وارد صحنه شوم.

-سیاست من در بازار ارز مشخص است. معتقدم بازار باید قیمت ارز را تعیین کند و بانک مرکزی باید جلوی نوسانات را بگیرد. بانک مرکزی هیچگاه قیمت ارز را بالا نبرده است. معتقدم ارزش پول ملی باید تقویت شود، اما نه با پمپاژ ارز! زیرا این می‌تواند موقتی باشد.

رئیس جمهور هیچ‌گاه دستوری برای بالا بردن قیمت ارز به من نداده است

-رئیس جمهور تاکنون دستوری برای بالا بردن قیمت ارز به من نداده است.

-هیچ نامه‌ای را در فروردین ۹۹ به رهبری درباره بورس ننوشتم.

-درباره کرونا باید بگویم که مشکلات زیادی ایجاد کرد، ولی اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدوارم طی ماه‌های آینده از طریق واکنس‌های وارداتی، فرایند واکسیناسیون به خوبی پیش برود. احتمالا تا پایان سال همه مردم دوز اول واکسن را زده باشند.

-اولین کاری که در دولتم انجام می‌دهم، بالا بردن و اصلاح قدرت خرید مردم است.

-به دنبال تعامل از خانه تا خارج هستیم. ما در خانه هم مشکل تعامل میان اعضای خانواده داریم. در بین قوا مشکل تعامل داریم، با کشورها مشکل تعامل داریم. با تعامل می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم و باید تحریم‌ها برداشته شود. باید روابط اقتصاد محکمی با شرق و غرب داشته باشیم. نمی‌توانیم پول‌هایمان را از خارج به کشور بیاوریم، بعد چگونه می‌خواهیم سرمایه گذار خارجی را تشویق به سرمایه گذاری کنیم؟

قهر با صندوق رای مشکلی را حل نمی‌کند/ بانی وضع موجود نیستم 

-اصلاح طلبان و هرکسی که به آینده ایران نگاه می‌کند و دغدغه مشکلات مردم را دارد، قاعدتا در انتخابات شرکت می‌کند. قهر مشکلی را حل نمی‌کند. من در یک رقابت ناعادلانه وارد انتخابات شدم. از این بابت نگرانی ندارم، من صدای سوم در این انتخابات هستم هم برخی از اصولگرایان هم برخی از اصلاح طلبان و هم مستقلین به من رای خواهند داد. من مستقل وارد شدم و امیدوارم صدای مردم باشم. 

-بانی وضع موجود نیستم، من نزدیک به سه سال است که در دولت حضور دارم، بانی وضع موجود دولت است و ممکن است برخی از کاندیداها هم بانی وضع موجود باشند. 

-چرا چند نفر باید بنشینند و درباره اینکه لوایح پولشویی تصویب شود یا نه تصمیم بگیرند. کشور دو سال معطل تصویب این لوایح است. شورای نگهبان هیچ تعهدی از من نگرفته و تا پایان هستم.

-مسئولیتی در بورس ندارم و فقط عضو هستم. تا جایی که در توانم هست به بورس کمک کردم. وقتی بورس را امنیتی می‌کنند و نایئب رئیس مجلس می‌گوید بگیر و ببند باید صورت بگیرد و از افرادی که سود زیادی بردند سود را پس بگیریم و در عرض چند روز بورس را درست کنیم! معلوم است که چنین وضعیتی ایجاد می‌شود. مگر ماکروفر است که سریع اماده شود؟ دخالت های سیاسی از بورس باید دور شود.

با درخواست رئیس جمهور استعفا می‌دهم 

-رئیس جمهور گفت اگر می‌خواهید کاندیدا بمونید، نمی‌توانید رئیس کل بانک مرکزی بمانید چون این نبود شما تاثیرخود را می‌گذارد، من گفتم نه تاثیری نمی‌گذارد اما اگر شما معتقدید که این اتفاق رخ می‌دهد من کنار می‌روم. روز گذشته هم شنیدم که با چند اقتصاد دان درخصوص عزل و نصب صحبت شده است.

-برنامه جدی برای رسیدگی به وضعیت کارگران دارم. کار نمایشی نداریم و باید دقیق و علمی کار را پیش ببریم.

-برخی از کاندیدا‌ها شعار‌های عجیبی می‌دهند، مثل ۵۰۰ میلیون تومن وام یا ۴۵۰ هزار تومن یارانه! این چه شعار‌های پوپولیستی است که می‌دهید؟ کدام بانک می‌خواهد چنین کاری را بکند؟ من اقتصاد خوانده ام و می‌دانم این کار‌ها شدنی است، از خدایم است که به مردم پول بدهیم، ولی بر چه اساس؟ می‌خواهید ۱۰۰ تومن به مردم بدهید و بعد ۲۰۰ تومن روی هزینه آن‌ها بکشید؟

از زنان در کابینه ام استفاده می‌کنم 

-زنان بخش مهم و با کیفیت بیشتر جامعه ما هستند و باید از ظرفیت آنها استفاده شود. 50 درصد کابینه من جوانان و زنان خواهند بود. این سیاست بنده است و حتما آن را پیگیری خواهم کرد. امیدوارم اگر مردم اعتماد کردند و دولتم را تشکیل دادم، به وعده هایم عمل خواهم کرد. 

-نسل دهه هفتاد و هشتاد من و بسیاری از مسئولین کشور را نمی‌شناسند. آنها دغدغه و ایده های جدیدی دارند و به آن چیزهای که ما فکر می‌کنیم فکر نمی‌کنند. باید با آنها تعامل کنیم. 

فضای مجازی فضای کسب و کار مردم است، باید آن را تقویت کنیم

-فضای مجازی فضای کسب و کار مردم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. باید فضای مجازی را تقویت کنیم، مگر می‌توانیم با زندگی و کسب و کار مردم بازی کنیم؟ من هم از ظرفیت های این فضا استفاده می‌کنم و برنامه‌هایم را می‌گویم.

-در بیمه مرکزی یکی از معاونین تخصصی من خانوم بود. حتما از وزیر زن استفاده خواهم کرد. لیاقت خانوم ها در بیشتر مواقع از آقایان بیشتر است. درباره تیم سیاست خارجی خود فکر کرده ام اما هنوز تصمیم نگرفته ام و به وقتش از افرادی که می‌خواهم استفاده کنم، نام خواهم برد. 

-شفاف ترین عملکرد را در دوران مدیریتم داشتم. من برای یک دوره 4 ساله می‌آیم و اصلاحات را انجام می‌دهم و برای اینکه دوره دوم بتوانم رئیس جمهور شوم به کسی باج نمی‌دهم.

آمده ام که روحانی آخرین رئیس جمهور ایران نباشد 

-دکتر طیب نیا دوست چهل ساله من است ولی او در ستاد من فعالیتی ندارد. 

-اگر رئیس جمهور شوم، استقلال بانک مرکزی را به رسمیت خواهم شناخت. 

-آمده ام که روحانی آخرین رئیس جمهور ایران نباشد. 

-موضوع استفاده از اقلیت های مذهبی برای من اهمیت بالایی دارد. همین الان یکی از مشاوران ارشد من از برادران اهل سنت است و اکنون در کنار من نشسته است. در کنار توجه به زنان و مردان اهل سنت، باید به شهرهای مرز نشین و اهل سنت وجه ویژه ای داشته باشیم. استان‌های خوزستان، ایلام، سیستان و ... محروم مانده اند و ظرفیتهای زیادی دارند و باید توجه ویژه به آنها داشته باشیم. 

تلاش دارم حمایت بزرگان اصلاح طلب را بدست بیاورم 

-با بزرگان اصلاح طلب صحبت می‌کنم و پیگیر هستم که نظرشان را برای حمایت جلب کنم. من مقابل یک نفر نیستم، مقابل یک گروه هستم و در کنار مردم قرار دارم و همراه با مردم معتقدیم که باید جمهوریت را حفظ کنیم.

موسیقی دوست دارم/ از صدای شجریان و ناظری لذت می‌برم 

-من موسیقی خیلی دوست دارم و روز اولی که آمدم صدا و سیما گفتم موسیقی پخش کنید مردم لذت ببرند. از صدای شجریان و ناظری لذت می‌برم. مسئولین هم لذت می‌برند، اما نمی‌گویند. آخرین فیلمی که دیدم فیلم خورشید از مجید مجیدی بود. ۱۳ سال در صدا و سیما بودم. در دولت خاتمی ۳ دفعه قرار بود سفیر شوم، ولی منصرف شدم و نرفتم.

-رشد پایه پولی آمریکا که منظم‌ترین سیستم مالی را دارد، به خاطر کرونا ۵۰ درصد رشد داشت در حالی که برای ما ۴۰ درصد بود و ما معضل تحریم را هم داشتیم.

-باید با تعامل مشکل ngoها را حل کرد.

-هم میدان و هم دیپلماسی باید در خدمت توسه اقتصادی کشور و رفاه مردم باشد. 

-واقعیت این است که من در شرایطی مسئولیت را برعهده گرفتم که وضعیت نابسامان بود. تشکیلاتی تصمیم نگرفتم و در برخی مواقع اختلاف نظر با رئیس جمهور داشتم.بانیان وضع موجود رقبایم هم هستند. 

-وضعیت کولبری نیازمند توسعه پایدار است. 

محمدحیدری مدیرمسئول سایت رویداد ۲۴ نیز سوال خود را از همتی پرسید و گفت: آقای همتی، آقای جهانگیری بلافاصله بعد از ثبت نام برای انتخابات از رییس جمهور درخواست مرخصی کردند، حالا باتوجه به تذکر رییس جمهور در هییت دولت به جنابعالی و بیان این موضوع به شما که اولویت دولت در چندماه آینده تمرکز بر رفع تحریرم‌ها در حوزه پولی و مالی است آیا بهتر نیست باتوجه به بیان خودتون مبنی بر تمرکز روزانتون به پاسخگوی به ۵ کاندیدای دیگر هرچه زودتر از سمت خود استعفا دهید تا به برنامه‌های انتخاباتیتون برسید؟ تا دولت هم از اقدامات خود در این حوزه عقب نماند

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال محمد حیدری گفت: معاون من در بیمه مرکزی، قبل از من منصوب شده بود ولی با ادامه کار اوموافقت کردم. معاونت بیمه مرکزی تخصصی است و باید متخصص باشند. طبق قانون بانک مرکزی، رئیس کل می‌تواند در غیبت یا معذوریتی که دارد، می‌تواند امور را به قائم مقام خود که با حکم رئیس جمهور منصوب شده است، بسپارد. من هم امور را با اختیار کامل به قائم مقام داده ام. چطور رئیس قوه قضاییه هم در سمت خود است و هم کارهای تبلغاتی و انتخاباتی را انجام می‌دهد؟

حصر با تعامل قابل حل است 

-حصر با تعامل قابل حل است و می‌توانم آن را حل کنم و مانعی در این خصوص نمی‌بینم.می‌توانم نماینده جریان حصر شده باشم و دستم را به سمت کاندیداهای رد صلاحیت شده دراز می‌کنم تا بتوانم صدای مردم باشم. 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
اراكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
0
راي بي راي
حقدوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
اقای همتی از کی تا حالا شورا تعهد میگیره که تا اخر در انتخابات نمانید بس کنید این چرندیات را ، شما و حامیان ای اف تی اف چند سال است در حال اجرای ان هستید ایا میتوانید منافعش را تشریح کنید ایا منافع دو لایحه جدید را میتوانید تشریح کنید و تضمین کنید که خسارت های عمده ندارد نه نمیتوانید مگرنه هزار بار تشریح میکردید ایا با اجرای ان میتوانید تحریم ها را باطل کنید و مبادلات بانکی و تجاری انجام دهید نه نمیتوانید تفکر سیاسی به غرب امتیاز بده و در قدرت بمان شما کشور را به پرتگاه برده باید همه شما از صحنه سیاسی و تصمیم گیری کشور کنار گذاشته شوید فردا روز که تبعات تصمیماتتان برسد طبق شناخت تجربی که از شما داریم شروع میکنید به جا خالی دادن و بی اختیار بودن و انداختن تبعات اقدامات و تصمیمات خود گردن دیگران و باز ادامه همین چرخه و روند برای بقای سیاسی بر ضد منافع و امنیت کشور
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان