تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

هشدار محیط زیستی در فصل زادآوری گاندو

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از روستا‌های میزبان گاندو خواست در فصل گرما و زادآوری گاندو از نزدیک شدن به اطراف محل زیست این گونه نادر خوداری کنند.

هشدار محیط زیستی در فصل زادآوری گاندورویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان:وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با شروع فصل گرما و فصل زادآوری تمساح پوزه کوتاه، هشدار‌های لازم به روستا‌های میزبان از طریق مجاری بومی منطقه اعلام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: با شروع فصل گرما و بالا رفتن دمای هوا و افزایش چشمگیر تبخیر آب در برکه‌های زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، تغییر رفتار‌های این گونه به دلیل دمای بالای هوا و جابجایی‌های مکرر و اجباری بین برکه ها، یکی از دلایل تغییر رفتار در گاندو‌ها می‌شود.

وی افزود: با شروع فصل گرما گاندو‌ها فصل زاد و ولدشان هم شروع می‌شود و این عامل در کنار سایر عوامل ذکر شده موجب تغییر رفتار گونه و بروز رفتار‌های پرخاشگرانه و تهاجمی می‌شود، از اینرو این موضوع ضمن انجام مکاتبه و اعلام به دستگاه‌های مرتبط مانند فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها، امامان جماعت، سمن‌های محیط زیستی و ... از طریق آموزش‌های چهره به چهره به جوامع محلی میزبان گاندو تحت عنوان برنامه آموزشی یک روز با محیط بان نیز اجرا و اعلام شده است.

پورمردان ادامه داد: تغییر رفتار‌های گاندو به دلیل جابجایی در برکه ها، بدلیل تبخیر آب برکه‌های زیستگاه و فصل زادآوری، برای اهالی روستا‌های میزبان گاندو بدلیل استفاده بومیان از آب برکه‌های گاندو دارای مخاطراتی خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اشاره کرد: در سنوات گذشته این اداره کل با همکاری و همیاری سایر دستگاه‌های مرتبط نسبت به نصب مخازن آب و احداث سیستم‌های آب برای روستا‌های میزبان اقدام کرده است و با این حال با توجه به نیازمندی به آب برکه‌های زیستگاه‌های تمساح پوزه کوتاه، احتمال خطر هنوز در منطقه وجود دارد.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان