تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

جلیلی: دولت باید ارزآوری داشته باشد / برای تفریح و شادکامی مردم هم برنامه داریم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر به بخش مسکن نپردازید در اشتغال، کسب و کار و ازدواج تاثیر دارد، گفت: حداقل باید سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

جلیلی

رویداد۲۴ سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که دولت باید داشته باشد ارزآوری است.

او ادامه داد: یکی از چیز‌هایی که کشور را متأثر کرده این است که سال‌های گوناگون دولت‌ها یک موضوعی را مطرح می‌کنند مثلاً اینکه درآمد ارزی دولت کم است و در پی آن همه برنامه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
بیشتر بخوانید: تک فرزند سعید جلیلی چه کاره است؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در اینجا یک نگاه حداقلی وجود دارد که بازار ارز را کنترل کنیم و نوسانات بازار ارز را کم کنیم و در سایر موضوعات کشور هم سعی کنیم اگر مشکلی پیش می‌آید، آن را حل کنیم. از نظر من این یک نگاه حداقلی است که البته این نگاه نمی‌تواند در اقتصاد کشور به موفقیت برسد.

جلیلی گفت: آنچه روی آن تاکید دارم این است که در موضوعات مختلف بتوانیم از توانمندی‌های کشور در بخش‌های مختلف استفاده کنیم من قصد ندارم شعار بدهم، اما در هشت سال گذشته در بررسی‌های مفصل در مسائل اقتصادی به جمع بندی‌های مهمی رسیدیم و طبق آن جمع بندی‌ها دریافتیم که کشور را نباید فقط اداره کرد بلکه باید جهش داد.

وی افزود: امروز کشور ما فرصت‌های بالا و ارزشمندی دارد که اگر با مدیریت صحیح این فرصت‌ها را دنبال کنیم کشورمان جهش پیدا می‌کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت در مورد ارز آوری هم باید برنامه‌ای داشته باشد یک وقت می‌گوئیم نفت خام را می‌فروشیم و ارز آوری می‌کنیم، اما به هر دلیلی امسال نتوانستیم این کار را انجام دهیم یا به دلیل تحریم‌ها یا هر دلیل دیگری، ممکن است یکباره قیمت نفت کاهش یافته و ما را از ارز آوری محروم کرده است پس دچار کاهش درآمد ارزی می‌شویم، این یک نوع اداره کشور است، اما گاهی می‌بینیم برای ارز آوری برنامه داریم و ارز آوری را فقط منوط به درآمد وزارت نفت نمی‌کنیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: سه طرح مشخص را می‌خواهم توضیح دهم؛ یک طرح این است که به اصطلاح سبد غذایی است ببینید اگر شما می‌گوئید معیشت شما مسئولید و باید طبق قانون اساسی و اصول اخلاقی و دینی که شما نسبت به مردم مسئولیت دارید فقط این نیست که یک نان بخور و نمیر و یک یارانه به مردم بدهید، اگر تغذیه مردم دچار مشکل بشود آثار سو تغذیه در نظام سلامت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

جلیلی افزود: ما در ۱۳ قلم کالا که این ۱۳ قلم باید حتماً به مردم برسد تا یک تغذیه مناسب و متعادل داشته باشند یعنی طبق استاندارد‌ها روزی باید دو هزار و ۵۰۰ کیلوکالری طیفی از موادمغذی را مردم دریافت کنند تا یک جامعه سالم داشته باشیم، ما باید این مساله را مدیریت کنیم و برایش برنامه داشته باشیم اگر این را انجام بدهیم آن موقع در چند عرصه موفق خواهیم بود اولاً با همین موضوع تولیدمان افزایش و تأمین کالا بیشتر خواهد شد و بعد بر همین مبنا اشتغال ایجاد می‌شود و بعد شما می‌توانید نیاز‌های مردم را تأمین کنید.

جلیلی افزود: دو طرح دیگر هم هست یک طرح این است که ما به مردممان سهمشان را از مصرف انرژی به خودشان واگذار کنیم تا خودشان مدیریت کنند این بحث بسیار مهم است که ما این را براساس یک طرحی به نام وان بر رویش تحقیقات جدی انجام دادیم که سهم مردم از مصرف انرژی را مدیریتش را به خود مردم بدهیم در این طرح بنزین، برق، گاز، مردم سهمشان مشخص می‌شود و خودشان آن را مدیریت می‌کنند، این موضوع باعث اصلاح الگوی مصرف هم می‌شود و هر میزان که بخواهند مردم مصرف می‌کنند و مازاد آن را می‌توانند واگذار کنند و از درآمد آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: وقتی که این بازار شکل می‌گیرد، این بازار خودش، خودش را مدیریت می‌کند و اصلاً نیازی ندارد که دولت بخواهد در آن ورود کند. در این بازار چیزی گران نمی‌شود و وقتی که در اختیار مردم قرار داده شود به عدالت نزدیک می‌شود، مدل کنونی که سهم مردم از مصرف انرژی است اگر کسی پنج ماشین داشته باشد پنج برابر استفاده می‌کند و اگر کسی ماشین نداشته باشد اصلاً استفاده نمی‌کند.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: کسی که مثلاً در استخر‌های خودش می‌خواهد آبگرم داشته باشد چقدر استفاده می‌کند و کسی که نداشته باشد هیچ استفاده نمی‌کند، این توزیع عادلانه است که ما متأسفانه در بحث ضریب جینی شما این را ملاحظه بفرمائید که چقدر ضریب جینی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افزایش پیدا کرده است.

جلیلی افزود: ضریب جینی یعنی که کاهش بین دهک‌های جامعه، دهک‌های درآمدی شما و این‌ها چقدر فاصله طبقاتی در سال ۹۱ به پایین حد رسید و متأسفانه اکنون دوباره بالا رفته است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه خصوصی سازی به انحراف رفت و بسیاری از افراد متضرر شدند.

جلیلی افزود: ما جلسات بسیار زیادی با افرادی که متضرر شده بودند برگزار کرده بودیم از جمله پروژه دشت مغان، هپکو، ماشین سازی تبریز و هفت تپه که مواردی بود که به شکل واضحی نشان می‌داد که این سو مدیریت بوده که باعث چنین اتفاقاتی شده است.

وی گفت: علت این اتفاقات اول آن است وقتی دولت از خصوصی سازی نگاهی صرفاً درآمدی داشته باشد این کار بسیار غلط است، در حالی که ما برای چه چیزی خصوصی سازی را انجام دادیم برای اینکه دولت ناتوان بود در اداره آن‌ها قرار بود مردم آن‌ها ارتقای کاری بدهند، مثلاً موضوع هپکو هزار میلیارد تومان سرمایه اش بود که کار‌های اساسی و راهبردی آن یک دفعه تولید آن صفر شد.

جلیلی افزود: یکی از اشکالات این بود واگذاری‌ها بدون توجه به ماهیت شرکت‌ها رخ داد که بعضی از شرکت‌ها اهمیت راهبردی دارد مثلاً ماشین سازی تبریز در خاورمیانه برای خودش جایگاهی داشت، اما متأسفانه آن را به کسی واگذار کردند که سوادش در حد دیپلم بود و فقط پول داشت، جالب است وقتی سند هپکو را دیدم، جالب بود که با ۱۰ میلیون تومان واگذار شده بود حتی بعضی وقت‌ها دولت آن‌ها را به عنوان رد دیون داده است مثلاً طلبی از کسی داشته و گفته اند آن شرکت به جای آن، در حالی که ما باید این شرکت را با نگاه تولید و مسئولانه واگذار کنیم.

وی گفت: سوال اینجاست اصلاً برای چه چیزی آن را واگذار کرده اند و اصل ۴۴ برای چه بود؟ برای این بود که ما بیاییم از ظرفیت‌های مردم استفاده کنیم برای ارتقای اقتصاد کشور و برای جهش. اما راه حل چیست؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید واگذاری را مشروط کرد آن هم به ارتقای کارآیی و آن بنگاه باید ارتقایش افزایش پیدا کند و راه حل آن این است که شفاف سازی وجود داشته باشد و اگر شما روز اول شفاف به مردم بگویید که من هپکو را به این میزان داده ام حتماً افکار عمومی به شما این اجازه را نخواهد داد و بر همین اساس اهلیت آن‌هایی که این واگذاری‌ها برایشان انجام می‌شود باید ثابت بشود که آیا او اهلیت این کار را دارد یا خیر؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سالانه حداقل به یک میلیون واحد مسکونی نیاز است و این طرح باید با تصحیح طرح مسکن مهر اجرایی شود.

جلیلی در ادامه گفت: در سال باید حدود ۸۰۰ هزار ازدواج داشته باشیم بدلیل ضعف در ساخت مسکن این رقم کاهش پیدا کرده و به ۵۰۰ هزار ازدواج رسیده است بنابراین بین ساخت مسکن و ازدواج رابطه مستقیمی وجود دارد همین طور این موضوع بر اشتغال و صنعت تأثیرگذار است.

وی افزود: برای داشتن سالی ۸۰۰ هزار ازدواج و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و اینکه ۲۰۰ هزار بافت فرسوده را ترمیم کنیم کاری جز داشتن یک برنامه جدی و اجرایی نمی‌توان انجام داد در دوره‌ای طرحی بنام مسکن مهر وجود داشت که سنگ بنای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی زده که ۲ میلیون آن ساخته شد و ۲ میلیون آن تا ۷۰ درصد پیش رفت و در این هشت سال روند کُندی را پیدا کرد طرح ما این است که سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود بنابراین ما اینگونه فکر می‌کنیم که طرح مسکن مهر طرح کاملی نبود هدف تکمیل و تصحیح این طرح است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید اقتضائاتی که برای مسکن لازم است رعایت شود و برای معماری باید با توجه به فرهنگ اسلامی عمل کرد.

جلیلی ادامه داد: اگر برای مسکن برنامه‌ای داشته باشیم فقط ساخت و ساز نیست باید به اقتضائات مختلف آن هم توجه کرد باید به سیاست‌های اقتصادی هم توجه داشته باشیم تا بتوانیم بر بازار مسکن تسلط داشته باشیم یعنی اینکه مسکن را از حالت کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کرد که این موضوع از مسیر اعطای تسهیلات با توجه به شرایط فعلی مردم ممکن می‌شود چرا که ممکن است مردم آورده‌ای برای آغاز طرح نداشته باشند بنابراین دولت باید تسهیلاتی اختصاص دهد.

وی افزود: یکی از راه‌ها برای بازگشت همین تسهیلات طرح‌های مسکن است در همین مسکن مهر گفتند ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد و موجب تورم شد اتفاقاً گفته می‌شود این ۳۷ هزار میلیارد تومان عمده آن در حال بازگشت است و تا کنون ۲۷ هزار میلیارد تومان آن بازگشته است، چون مردم قسط شأن را به موقع پرداخت می‌کنند و جالب اینکه ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی ما در دست ۱۱ نفر است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور گفت: مسکن طبق قانون اساسی حق مردم است و وظیفه دولت اگر دولتی بگوید من وظیفه‌ای ندارم حتماً یک خطای اساسی انجام داده است.

جلیلی افزود: گاهی لازم می‌شود یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر در تأمین ارز کمک کند باید برای هر وزارتخانه‌ای کار تعریف شود به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به عنوان مثال وزارت جهادکشاورزی باید بستری را فراهم کند که کشاورزان ما به میزانی از تولید برسند که بتوانند صادرات داشته باشند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر هر بخش یا وزارتخانه‌ای بخواهد برای خود کار کند پس معنای کار ویژه رئیس جمهور چیست. هنر و وظیفه رئیس جمهور هماهنگی و تعیین کار مشخص برای بخش‌های مختلف است که بتواند دستگاه‌ها را با هم هماهنگ و هم افزا بکند.

جلیلی ادامه داد: در ارز آوری بخش‌های مختلف همه باید باهم هماهنگ باشند مثلاً در صادرات محصولات کشاورزی وزارت امور خارجه هم باید نقش داشته باشد.

وی گفت: در سفر به بوشهر کشاورزان در آذر ماه گوجه کاری داشتند و نگران این بودند که محصول شأن در کدام بازار و به کدام قیمت به فروش می‌رسد در حالی که جلوی صادرات محصول شأن گرفته شده بود در همین زمان روسیه که روابط خوبی با آن داریم یکی از بزرگترین واردکنندگان صیفی جات است به میزان سالانه ۱۱ میلیارد دلار و حالا لهستان سالانه یک میلیارد دلار صادرات به این کشور دارد ما هم می‌توانیم از این بازار سهمی داشته باشیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر می‌گویم بازار ارز را می‌خواهیم تنظیم کنیم بررسی این نیست که به چهار راه استانبول برویم و از فعالیت آن‌ها سر در بیاوریم بلکه باید با نگاه جهش کشور با توجه به توانمندی‌های موجود آنقدر تأمین ارز کنیم که کشور جهش پیدا کند تا در صورت بروز هر مشکلی دچار نوسان نشویم.

جلیلی گفت: مسکن طبق قانون اساسی حق مردم است و وظیفه دولت اگر دولتی بیایید بگوید من وظیفه‌ای ندارم حتماً یک خطای اساسی انجام داده است این جزو حقوق مردم است ما برخی اوقات درباره حقوق شهروند صحبت می‌کنیم و از منشور‌هایی رونمایی می‌کنیم که در زندگی مردم و مباحث حیاتی و ضروری آن‌ها هیچ تأثیری ندارد یکی از این حقوق شهروندی حق مسکن است.

وی ادامه داد: این آماری که از هشت سال گذشته وجود دارد آمار بسیار نگران کننده‌ای است یعنی ما در مقطعی سالانه ۸۰۰ هزارواحد مسکونی درست می‌کردیم که در یک مقطع به ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار واحد رسید.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: تأمین مسکن رابطه مستقیمی با اشتغال، رونق کسب و کار و صنعت دارد.

جلیلی افزود: با همین زیرساخت‌های موجود ما حتی به صورت آزمایشی دنبال کردیم، یعنی اکنون هر یک از خانوار‌های شما یک حساب بانکی دارند و همین طور همه خانواده‌های ما حداقل یک گوشی همراه دارند که نیازی هم نیست که هوشمند باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما تصریح کرد: یکی از کار‌های خوبی که صداوسیما انجام داده شبکه مجازی است که در اختیار نامزد‌ها قرار داده اند. این را ما در آنجا به شکل موشن گرافی گذاشته ایم و خیلی راحت می‌توان دید و من از هموطنان می‌خواهیم کامل ببینند.

سعید جلیلی گفت: دولت باید برای تفریح و شادکامی مردم برنامه داشته باشد و باید بر اساس همین بودجه فعلی باشد و نگوییم اگر بودجه زیاد شد. ببینید الان دولت دارایی‌هایی و بودجه‌ای را دارد هزینه می‌کند و این بودجه برنامه می‌خواهد یعنی الان مکان‌های اقامتی و سیاحتی و مهمانسرا‌هایی که در اختیار دولت است ما محاسبه کردیم که تقریباً به اندازه مکان‌هایی است که در اختیار بخش خصوصی است و این‌ها اکنون در اختیار کارمندان دولت است و اشکالی هم ندارد و خوب است که استفاده شود، اما شش ماه سال این‌ها تقریباً خالی است و ما محاسبه کردیم سالی ۵۰۰ هزار ازدواج اکنون انجام می‌شود شما می‌توانید به هر زوجی ۵ روز در اختیارش قرار دهید یا به مدت ۳ روز به صورت رایگان در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار دهید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
0
0
برنامه ریزی برای شادی مردم پیشکش تان باد !
دست از دخالت در زندگی خصوصی مردم بردارید بابت لباس و روسری و مراودات اجتماعی و دیدن خبر و فیلم و سریال و خوردن چه نوشابه ای و ... به مردم گیر ندهید سعی نکنید انسان جدیدی بسازید که بر اساس منویات فرهنگی تان باشد
مردم خودشان بلد هستند چطور و چقدر شاد باشند .فرهنگ مردم خودش را تنظیم می کند و جلو بسیاری از زیاده روی ها خواهد گرفت !
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان