تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

زاکانی: FATF طناب دار است، اما با مذاکره مشکل ندارم!

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که در محل سابق لانه جاسوسی برگزار شد، در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه برنامه شما برای کنترل مخارج و کسری بودجه چیست؟ گفت: فرهنگ و اقتصاد به هم وابسته هستند، فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و صرفه جویی در اقتصاد تاثیرگذار است.

زاکانی: FATF طناب دار است، اما با مذاکره مشکل ندارم!

رویداد۲۴ زاکانی نامزد انتخابات 1400 ادامه داد: فوریت ما اقتصاد و معیشت و اولویت دولت آینده فرهنگ است. اولین کار ما این است که بند‌ها را از پای تولید با مقررات زدایی باز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تیم عملیاتی برای مقررات زدایی ایجاد می‌کنیم، افزود: ارز ۴۲۰۰ رانت مفتی بود که دولت بدون کار کارشناسی به برخی رانت‌خواران داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مملکت به صورت غیر علمی و جاهلانه توسط عده‌ای اداره می‌شود، دولت پول ملی را تبدیل به بازمانده حیوان کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه شهرداری‌ها همه اطلاعات شهر را به GIS بیاورند، گفت: امروز زمان دقیانوس نیست که کشور را با چرتکه اداره کنیم.

زاکانی ادامه داد: ۸۰ درصد مجوز‌های کشور شفاف نیست و رانت پشت آن است.

وی با بیان اینکه باید با مردم صادق باشیم، گفت: ما روی طلا خوابیده‌ایم، فروش نفت ما ۱ میلیون بشکه است و پول آن دوماهه باز می‌گردد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: همتی می‌گفت ما مشکل جابجایی ارز داریم، گفتم مشکل جابجایی ارز ندارید الان فلان قدر میلیارد درهم در حساب آقای زنگنه خوابیده است، همتی گفت من بی‌خبرم. زنگنه مدعی بود این سهم ۱۴ و نیم درصد نفت است.


بیشتر بخوانید: چه کسانی به نفع رئیسی کنار می‌روند؟ / مهاجری: سبد رای همتی در حال رشد است


زاکانی با بیان اینکه در داخل دولت دعوا وجود دارد، گفت: کشور را با دروغ و احساس اداره می‌کنند. اصلاح ساختار بودجه، انضباط مالی دولت، واگذاری اختیارات به ملت راهکار‌های حل مشکلات اقتصادی است.

وی ادامه داد: اوباما رسما اعلام کرد اگر برجام را تصویب نمی‌کردم، دیوار تحریم‌ها می‌شکست. دولت اگر عرضه داشته باشد از مراودات منطقه‌ای بار خودش را می‌بندد.

زاکانی گفت: FATF طناب داری است که به گردن خودمان می‌اندازیم. کشور ما تحریم پذیر نیست، اثرات تحریم به خاطر بی‌عرضگی مسئولانی است که فکر می‌کنند فقط باید با آمریکا و اروپا و دلار معامله کرد. ما هم دنبال رابطه با اروپا هستیم.

وی با بیان اینکه دوره قبل تیم مذاکره کننده دستاورد‌های خود را برای مردم تشریح نمی‌کرد، گفت: این از ایرادات آن‌ها بود. ایرادات تیم مذاکره کننده فعلی در حد لالیگا بود. از موضع التماسی و انفعالی مذاکره می‌کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من هم مذاکره می‌کنم. در شورای عالی امنیت ملی در مورد مذاکرات تصمیم گیری می‌کنند. ما حتما اهل مذاکره هستیم.

زاکانی با بیان اینکه اصل مذاکره مربوط به دولت قبل است، گفت: همزمان با برجام خط تلاش دیگری توسط تیم بچه‌های انقلابی و باورمند پیگیری می‌شد. ۴۰۰ میلیون دلار از زمان شاه خرید داشتیم که در آمریکا مانده بود و تبدیل به ۱.۷ میلیارد دلار شد و در مقابل آن ۴ جاسوس آزاد شدند. این نتیجه دیپلماسی انقلابی بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: آزادسازی ۱.۷ میلیارد دلار ربطی به برجام نداشت، ۲۸ نفر از تبعه‌های ایران هم آزاد شده و از بلک لیست در آمدند. بانک سپه نیز از بلک لیست در آمد.

وی تاکید کرد: برجام یک مذاکره ناقص و معیوب است و صورت جلسه‌ای برای انتقال به ایران نداشت. همین برجام را باید نقد کرد، چون ما تمام تعهداتمان را پیش از برجام اجرا کردیم، اما آن‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با مصوبه هسته‌ای مجلس می‌توان این موجود نیمه مرده را زنده کرد. در دولت، اصلاح مجلس در راس امور است.

زاکانی گفت: مذاکراتی که الان در جریان است قرار بود فرسایشی نباشد، اما الان فرسایشی است، قرار بود از سر ضعف نباشد، اما الان در بخش‌هایی از سر ضعف است.

وی ادامه داد: اگر ماموریت مذاکره داشته باشیم، حتما مذاکره می‌کنیم و از مذاکره نمی‌ترسیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان