تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

ماجرای پخش نکردن فیلم تبلیغاتی همتی چه بود؟

با بالا گرفت انتقادات از صداوسیما شب گذشته ستاد انتخاباتی همتی فیلم مورد نظر را بدون سانسور منتشر کرد. فیلمی که به نظر بسیاری اصلا نیازی به سانسور نداشت.

ماجرای پخش نکردن فیلم تبلیغاتی همتی چه بود؟

رویداد۲۴ پخش نشدن فیلم انتخاباتی عبدالناصر همتی از صداوسیما سروصدای زیادی به پا کرده انتقادات زیادی برانگیخته است.

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته اعلام کرد که صداوسیمای جمهوری اسلامی فیلم مستند انتخاباتی او را پخش نکرده است و او خود این فیلم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد کرد.

همتی روز سه‌شنبه در نشست فعالان فضای مجازی و نخبگان در باغ هنر گفت که خود مستقیما با مردم صحبت خواهد کرد.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت که در این مستند درباره ضرورت تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف)، صحبت کرده است. او همچنین گفت: «آن‌هایی که مرا بانی وضع موجود می‌دانند، خود مسبب وضع موجودند.»

رئیس سابق بانک مرکزی در این باره توضیح بیشتری نداده، اما در ادامه نوشته است که نظرات برخی از دختران ایرانی که با صراحت حرف‌هایشان را زده بودند در مستند آورده است و «گفتند حذف کنید، گفتم من مخالف سانسورم.»

او در توئیت دیگری نوشت: "دوستان اصرار دارند که بنده مستند تبلیغاتی خود را در فضای مجازی پخش کنم؛ پخش مستند از طریق صداوسیما حق قانونی بنده و مردم ایران است و در تعامل با صداوسیما بر احقاق آن پافشاری می‌کنم. بنا نیست، حق را تنها داد بزنیم و بگوییم نشد، تلاش می‌کنم حق اجرا شود. "

همتی تاکید کرد "از ظرفیت فضای مجازی هم به‌صورت کامل استفاده خواهم کرد. "

عدم پخش فیلم انتخاباتی همتی بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. انتقادات زیادی از این اقدام صداوسیما صورت گرفت. منتقدان می‌گویند صداوسیما حتی تحمل شنیدن صدای مخالف در حد نامزد تائید صلاحیت شده در نظارت استصوابی را هم ندارد.

برخی دیگر هم می‌گویند این اقدام صداوسیما پاس گل به اصلاح طلبان و همتی بوده و به نفع او تمام شده است.

با بالا گرفت انتقادات از صداوسیما شب گذشته ستاد انتخاباتی همتی فیلم مورد نظر را بدون سانسور منتشر کرد. فیلمی که به نظر بسیاری اصلا نیازی به سانسور نداشت.

عبدالناصر همتی در چند روز اخیر در کانون توجه رقابت‌های انتخاباتی قرار داشته است. حضور همسر او در تلویزیون و عدم پخش فیلم تبلیغاتی اش باعث شده برخی این بحث را مطرح کنند که او می‌تواند پدیده انتخابات باشد.

احتمال حمایت اصلاح طلبان از همتی نیز افزایش یافته است.

توضیح صداوسیما

اما امروز باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما به نقل از یک منبع آگاه درباره عدم پخش فیلم انتخاباتی همتی نوشت: "همه برنامه تلویزیونی نامزد‌ها که به صورت ضبطی است در کمیسیون بررسی تبلیغات نامزد‌ها بازبینی می‌شود. "

این منبع آگاه که نامشاعلام نشده افزود: «این کمیسیون ۵ عضو دارد و ریاست آن با وزیر کشور است: ۲ نماینده از وزارت کشور، نماینده دادستان، نماینده سازمان صداوسیما و یک عضو شورای نظارت بر صداوسیما اعضای ۵ نفره این شورا را تشکیل می‌دهند. نماینده شورای نگهبان هم ناظر بدون حق رای در این کمیسیون حضور دارد.»

براساس توضیح صداوسیما "طبق آیین نامه، فیلم مستند هر نامزد باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از پخش به کمیسیون بررسی تبلیغات ارائه شود. فیلم آقای همتی هم در روز ۱۰ خرداد به کمیسیون تحویل داده شده بود. صبح روز بعد موارد اصلاحی به نماینده آقای همتی اعلام شد. "

این منبع آگاه با بیان اینکه "مستند اصلاحی هر نامزد حداقل باید ۳ ساعت قبل از پخش، مجدد به کمیسیون ارائه شود تا اعمال موارد اصلاحی بررسی شود. "، گفت: «مستند اصلاح شده آقای همتی تنها ۲۰ دقیقه قبل از پخش به دست کمیسیون رسید که عملا پخش آن حتی بدون بررسی موارد اعمالی غیر ممکن بود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان