تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
نمازی:

نامزد‌های اصولگرا در انتخابات به چیز‌هایی که ما از قبل می‌دانستیم درست است، پی می‌برند/ افرادی وعده احیای برجام می‌دهند که پیش از انتخابات مخالف سرسخت آن بودند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت که این جریان از تغییر مواضع کاندیدا‌های اصولگرا در خصوص برجام و یا مذاکرات استقبال می‌کند چراکه آنان تازه به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح‌طلبان موضع درستی را در مقابل مسائل مهم جاری کشور داشته‌اند.

نامزد‌های اصولگرا در انتخابات به چیز‌هایی که ما از قبل می‌دانستیم درست است، پی می‌برند/ افرادی وعده احیای برجام می‌دهند که پیش از انتخابات مخالف سرسخت آن بودند

رویداد۲۴ علی‌محمد نمازی، درباره وعده‌های انتخاباتی برخی از کاندیدای ریاست‌جمهوری مانند صحبت‌های محسن رضایی درخصوص «FATF» و تصویب آن گفت: رفتار‌هایی از این دست را درگذشته در کشور مشاهده کرده‌ایم مانند تغییر معانی کلمات که یکی از کار‌های اهل قدرت و اقتدارگراهاست و آن‌ها واژه‌ها، کلمات و جملات با معنای دیگری مطرح می‌کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: نمونه‌اش فروش تراکم در تهران بود که یک زمانی جرم اعلام شد و شهردار وقت به خاطر اینکه در آن دوره تراکم فروخته بود به اصطلاح محاکمه و زندانی شد، اما شهردار اصولگرای بعدی بسیار بیشتر از آن زمان تراکم فروخت و معلوم شد این کار جرم نبوده است، بدی‌اش این بود که چرا کسی غیر از خودشان انجام می‌داده است.

وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که دستورکار‌ها را تنظیم، مذاکرات را ثبت و ضبط و با دستور موارد را ابلاغ می‌کند، قول تصویب FATF را می‌دهد! و یا دیگری از یک حق شهروندی دیگری صحبت می‌کند؛ معلوم است که از نظر دوستان، معانی بسته به زمان و مکان تغییر می‌کند و برداشت دیگری از آن جمله و یا کلمه انجام دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: معتقدم این رفتار‌ها از ویژگی انتخابات بدون کارکرد حزبی است؛ چراکه کاندیدا‌ها می‌توانند به راحتی موضع عوض کنند و خلاف گذشته‌ای که داشتند، صحبت کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که کارکرد حزبی بر انتخابات کشوری حاکم باشد، آن حزب مواضعش را از سال‌ها قبل روشن کرده است و در زمان انتخابات نمی‌آید موضع مشخص کند؛ مردم با دیدگاه‌ها و مواضع و برنامه‌هایش آشنایی دارند و لذا تغییر موضع، مسیر و برنامه به این سادگی نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: تغییر سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ در گرو افزایش مشارکت!/ چه کسی بازی انتخابات را برهم می زند؟


نمازی تاکید کرد: هنگامی که در کشور نظام انتخاباتی حزبی نیست، کاندیدا‌ها به جای برنامه از شعار استفاده می‌کنند و با نگاه کردن به شرایط مردم، شعار موردنظرشان را مطرح می‌کنند و به سؤالات جوابی نمی‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از کاندیدا گفته بود برجام را احیا می‌کند در صورتی که همین کاندیدا مواضعش با برجام مشخصا ضدیت دارد و در رابطه آمریکا هم رویشان نمی‌شود چیزی بگویند. اعتقادم بر این است اگر کاندیدا‌های شاخص این جریان رأی بیاورد، هم موانع برجام رفع می‌شود و هم FATF تصویب می‌شود و هم رابطه با کشور‌های ممنوعه برقرار می‌گردد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: هنگامی حزب وجود نداشته باشد و کسب قدرت از هر طریقی مطرح می‌شود، انسان مجبور می‌شود هر کاری برای به دست آوردن آنچه که می‌خواهد، انجام دهد.

وی با اشاره به پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت احمدی‌نژاد گفت: در مجلس ششم من مبتکر هدفمند کردن یارانه‌ها بودم و بعد تصویب کردیم و دولت مکلف شد از ابتدای سال ۸۴ قیمت بنزین و گازوئیل را بالا ببرد و محل درآمد‌ها را صرف اموری از جمله پرداخت نقدی یارانه و یا حمایت از اقشار آسیب‌پذیر کند، اما هنگامی که مجلس هفتم روی کار آمد، برعکس ماده ۳ برنامه چهارم عمل کردند؛ آمدند قیمت ۱۶ قلم کالا را ثابت نگه داشتند و در حالیکه در دولت آقای خاتمی مانع از این کار شدند و هنگامی که دولت احمدی‌نژاد آمد با تاخیر یارانه نقدی دادند و جالب است که بخشی از رأی ایشان هم به دلیل پرداخت یارانه نقدی بود دیگر در حالی که این مصوبه مجلس ششم و دولت آقای خاتمی بودند کارشکنی کردند و نگذاشتند اجرا شود.

نمازی با بیان این که شعار‌ها و صحبت‌ها به کشور لطمه می‌زند و باور‌های مردم را سست می‌کند، گفت: نزدیک ۳۰ سال است که از این بحث‌ها می‌کنند، چند سال است که مقابل FATF می‌ایستند و یا برجام را دستاورد بدی می‌دانند، تا حدی هم چوب لای چرخ دولت دوم روحانی گذاشت و امروز میآیند و می‌گویند این کار درست بوده است!

وی تاکید کرد: مطالبات مادی مردم، معیشت و بیکاری جوانان معضل بسیار بزرگی است و راهکاری هم غیر از احیای برجام و تنش‌زدایی در سیاست خارجی و بهبود روابط با دیگر کشور‌ها نمانده است، باید این کار را انجام دهند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: افرادی که تا دیروز یک موضع داشتند امروز به دلیل این ناچارند شعار بدهند که نظر رای‌دهندگان را جلب کنند و برایشان هم زیاد مهم نیست که خلاف مواضع گذشته‌شان است.

وی ادامه داد: سوال من این است؛ اگر آقای رضایی رئیس‌جمهور شد و مانعی بر سراهش دید و نتوانست این کار را انجام دهد چه می‌کند؟ ایشان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده‌اند، در آنجا آدم‌های پخته و نخبه هستند و صلاح ندانستند FATF را تصویب کنند. آقای رضایی چه قدرتی دارد که بیاید مجمع تشخیص را وادار کند این مسئله را تصویب کند از همین جا معلوم می‌شود که این یک شعار است، آقای رضایی آیا ولایت دارد بر اعضای مجمع که آن‌ها مجبور شوند خلاف رأی خودشان اقدام کنند.

نمازی با بیان این‌که کاندیدا‌ها باید درباره قول‌ها و برنامه‌هایی صحبت کنند که در اختیارشان است، گفت: امروز تصویب FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شده، آقای رضایی دبیر آنجا بوده است و رأی هم نداشته، اگر رئیس‌جمهور شود یک رأی دارد این که بقیه چه کاری انجام خواهند داد یک بحث دیگری است، اما اگر آن زمان بقیه راه بیایند و آن را تصویب کنند، آیا به معنی آن نیست که خودشان زیر سوال می‌روند؟ مردم نمی‌پرسند که چرا با دولت قبلی کنار نیامدند و آن را کنار گذاشتند و مصلحت را تشخیص این طرح را نداد که دولت بتواند تبادلات پولی و بانکی خودش را انجام دهد! امروز بر کسی پوشیده نیست عدم تصویب FATF مانع بسیار بزرگی بر سر راه ما برای رسیدن به توافقات مالی با دیگر کشور‌ها ایجاد کرده است.

وی گفت: ما اصلاح‌طلبان تا حدودی خوشحال می‌شویم دوستان اصولگرا هنگام انتخابات متوجه می‌شوند مواضع ما از قبل درست و مواضع آنان اشتباه بوده است. اما زمانی این صداقت‌شان تا حدودی اثبات می‌شود که از ملت عذرخواهی کنند و بگویند ما اشتباه کردیم که مانع این کار بودیم و بیایند توضیح دهند این شعاری که می‌دهند چگونه می‌توانند محقق کنند؟

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات 1400 ، برجام
نظرات شما
پیشخوان