تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل

جنگ شش روز اعراب و اسرائیل تسلط پنجاه ساله اسرائی ل بر اراضی فلسطینی کرانه باختری و ارتفاعات سوری جولان را را رقم زد.

جنگ شش روزه اعراب و اسرائیلروز ۷ ژوئن ۱۹۶۷ سومین روز از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل

رویداد۲۴ با گذشت نیم قرن از جنگ شش روزه میان اعراب اسرائیل همچنان اسرائیل بر اراضی کرانه باختری و جولان تسلط دارد. در سال ۱۹۶۷ از ۵ تا ۱۰ ژوئن جنگ سختی میان اسرائیل و مصر و سوریه و اردن درگرفت که این اتفاق تسلط اسرائیل بر صحرای سینا، نوار غزه، بلندی‌های جولان، کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را رقم زد.

به گزارش رویداد ۲۴ جمال عبدالناصر در سال ۱۹۶۷ با چهارصد هواپیمای جنگی آماده حمله به اسرائیل بود. او در سخنرانی‌های خود اظهار داشت که اسرائیل بیش از این بر منصب قدرت استوار نخواهد ماند.

اما ارتش اسرائیل با مطلع شدن از آماده باش نیرو‌های نظامی عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر پیش‌دستی کرد و هر چهارصد فروند هواپیمای جنگی را منهدم کرد و ضربه مهلک خود را به مصر زد.

مصر که با این ضربه زیر بار شکست خود در برابر اسرائیل نرفته بود، با اخبار کذب خود مبنی بر آماده باش بود برای حملات موثرتر به اسرائیل کاری کرد که سوریه و اردن هم به اسرائیل اعلام جنگ کنند و به این ترتیب جنگ شش روزه آغاز شد.

ارتش اسرائیل با نابودی برق آسای ناوگان هوایی مصر و سوریه توفق و برتری هوایی خود را در روز نخست جنگ تضمین کرد و سپس به صحرای سینا حمله نظامی کرد.

سرانجام پس از شش روز جنگ میان اعراب و اسرائیل آتش‌بس اعلام شد. اما اسرائیل سه برابر زمین‌هایی که به تصویب سازمان ملل رسیده بود را تصرف کرد و اجازه نداد اعرابی که در روز‌های اول جنگ خاک این کشور را ترک کرده بودند مجددا به اسرائیل بازگردند.

این جنگ شش روزه سبب شد جمال عبدالناصر از کار خود استعفا دهد. در تصاویر روز عکس‌هایی از این جنگ شش روزه را ببینید.

جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل
روز 7 ژوئن سال 1967 تجمع گروهی از سربازان یهودی اطراف شلومو گورین ربی نظامی ارتش اسرائیل در کنار دیوار ندبه( به معنای دیوار غربی، که مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان در شهر اورشلیم است)
جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل
روز 8 ژوئن 1967 چهارمین روز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل. سربازان یهودی در کوه معبد واقع در بیت‌المقدس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان