تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

صداوسیما بازنده اصلی مناظره‌های انتخابات ۱۴۰۰

یکی از مشکلات مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، نوع طرح سوالات است؛ موضوعی که صدای نامزدی نظیر جلیلی را هم درآورد؛ در همین رابطه کاربری در توییتر نوشت: از نامزد اولی درباره اختلاف طبقاتی می‌پرسند و از نامزد دومی درباره تحریم. چرا سوالی مشترک وسط نمی‌گذارید؟

صداوسیما بازنده اصلی مناظره‌های انتخابات ۱۴۰۰

رویداد۲۴ بازنده اصلی دو مناظره برگزار شده تاکنون، بدون شک صداوسیما بوده است؛ رسانه ملی با بودجه هزاران میلیاردی و انبوهی از تجهیزات و نیروی انسانی، فشل بودن خود را در همین دو مناظره عیان کرد. صداوسیما برنامه مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری را با برنامه‌هایی نظیر کودک شو و مسابقه بی‌سوالی اشتباه گرفته است؛ از نحوه برگزاری مناظره تا محتوای سوالات؛ همه و همه مشحون از ایراد و نقص است، تا جایی که صدای کاندیدا‌های انتخاباتی را هم درآورده است.

به گزارش مدارا، یکی از ایرادات عمده به مناظره‌های برگزار شده از سوی صداوسیما، تشریفات زائد موجود است؛ علی‌عسگری رئیس صداوسیما چه شأنی برای خود قائل است که برایش پاویون ایجاد کرده‌اند و او با نامزد‌ها دیدار می‌کند؛ مگر علی عسگری رئیس یک دولت خارجی است؟ بجای اینکه محتوای مناظرات غنی شود و بر کمیت و کیفیت آن افزوده شود، صداوسیما مناظره را به برنامه‌ای برای تبلیغ کاذب خود و رؤسایش تبدیل کرده است!


بیشتر بخوانید: شو کاندیدا‌های پوششی اصولگرا‌ها تا کی ادامه دارد؟


نقص دیگر صداوسیما در برگزاری مناظره‌ها به مجریان آن بازمی‌گردد؛ از رنجبران مسئول قرعه کشی که توانایی اجرای یک برنامه قرعه کشی ساده را هم ندارد و گاف‌های گل درشت می‌دهد تا مرتضی حیدری که نبودنش از بودنش بیشتر می‌ارزد و چنانچه یک ربات بگذارند تا امور مناظره را رتق و فتق کند، بهینه‌تر است!

مشکل بعدی مناظره‌های انتخاباتی، نوع طرح سوالات است؛ موضوعی که صدای نامزدی نظیر جلیلی را هم درآورد؛ در همین رابطه کاربری در توییتر نوشت: از نامزد اولی درباره اختلاف طبقاتی می‌پرسند و از نامزد دومی درباره تحریم. چرا سوالی مشترک وسط نمی‌گذارید تا تک تک پاسخ دهند و معلوم شود مواضع هر کدام چیست و مردم بتوانند مقایسه کند؟ پیشنهاد می‌کنم نامزد‌ها این صداوسیمای فشل را دور بزنند و خودشان یک سوال وسط بگذارند درباره‌اش بحث کنند.

سعید جلیلی نیز در دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، از شیوه مناظره و طرح سوالات مجزا و جزیی انتقاد کرد و از نامزد‌ها دعوت کرد که در فرصتی که دارند به برنامه‌های خود بپردازند.

حسام الدین آشنا نیز در اکانت توییتری خود با زبان تعریض و کنایه به نحوه مناظره‌های برگزار شده توسط صداوسیما اعتراض کرد و نوشت: از طرح تا اجرا خیلی فاصله است؛ نمونه‌اش همین تفاوت شدید میان طراحی تا اجرای مناظره‌ها. کمیسیون و مجری تلاش می‌کنند تا طراحی ذهنی خود را به نامزد‌های انتخاباتی تحمیل کنند و آن‌ها هم هر کدام به طریقی مناظره را دور می‌زنند. رابطه قوانین مجلس و مصوبات دولت و واکنش مردم هم همینطور است.

موضوع دیگر که باعث انتقاد فعالان و کنشگران سیاسی و رسانه‌ای شده است، زمان برگزاری مناظره هاست؛ در ادوار قبلی انتخابات ریاست جمهوری، همه مناظره‌ها در روز‌های تعطیل برگزار می‌شد، اما در این دوره، زمان دو مناظره در روز‌های کاری است؛ یعنی درست در ساعاتی که مردم مشغول کار و پیشبرد امور روزمره خود هستند و اصطلاحاً دل و دماغی برای تماشای مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری که از قضا با میان مایگی عجیبی آمیخته شده است ندارند؛ کسل کننده بودن سوالات مناظره نیز مزید بر علت شده است و تشریفات زائد و خودمحورانه صداوسیما هم که کاملاً روی اعصاب است؛ همه این عوامل، مناظره را به یک برنامه کم مخاطب تبدیل کرده است!

علی‌ایحال، صداوسیما یک بار دیگر نشان داد که فرسنگ‌ها با رسیدن به سطح مطلوب و استاندارد یک رسانه ملی فاصله دارد و فقط در آلاف و الوف و بودجه و تجهیزات و نیروی انسانی، بسیط و گسترده است و در سایر مولفه‌ها از یک کانال تلگرامی ۱۰۰ ممبری هم عقب‌تر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
1
سلام من فقط موافق تیتر تحلیل فوق هستم
صدا و سیما که یک رسانه ملی هست و تمام سعی خودش را می کنه که قبل از انتخابات مردم را با برنامه کاندیداها آشنا کنه و به طور خلاصه همه کار برای تبلیغ کاندیداها می کنه باید به عنوان یک رسانه ای که نام ملی را یدک می کشه شرایط مناسبی را فراهم کنه که مردم هم مطالباتشون را از فرد پیروز انتخابات پیگیری کنن چرا فقط صدا و سیما وعده ها را منعکس می کنه آیا بعد از چهار سال از گذشت دوره هر فردی نباید به عنوان رسانه ملی مثلاً از رئیس جمهور بخواد که در برابر مردم جواب بده چرا نه چرخ سانترفیوژها چرخید و نه چرخ معیشت مردم، در طول 4 یا 8 سال چه کردید کارنامه شما چیه آیا وعده کلید تدبیر را که دادی اجرا کردی؟ آیا پاسپورت ایرانی نسبت به 8 سال قبل معتبرتر شده یا نه؟ کو رسانه ای که مطالبه گر باشه و وعده ها را پیگیری کنه
آخه این چه رسانه ملی که حتی نمی تونه وعده گزارش دهی 100 روزه کاندیدای برنده را پیگیری کنه؟ جالبه طرف با پوسخند می گفت من کی گفتم مشکلات مردم را 100 روزه حل می کنم حالا بعد از 8 سال فیلم تبلیغات را از آرشیو در بیاره خطاب به رئیس جمهور بگه این وعده های شما چه کار کردی؟
جالبه حتی این رسانه توان پخش یک سریال که نشان دهنده عملکرد رئیس جمهور هست را هم نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
0
واقعا که در این زمانه گرانی و بدبختی مردم چه حیف و میلی در این صدا و سیما می شود.
از خوشی معلوم نیست کجا سیر می کنند؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان