تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

نظرسنجی «ایسپا» درباره کسانی که برای انتخابات ریاست جمهوری تصمیم نگرفتند

طبق آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا در روز‌های ۱۹ و ۲۰ خرداد، با تعداد نمونه ۵۱۲۱ نفر در سطح کل کشور، ۱۳.۶ درصد برای مشارکت در انتخابات مردد بوده‌اند و گفته‌اند هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته‌اند.

نظرسنجی «ایسپا» درباره کسانی که برای انتخابات ریاست جمهوری تصمیم نگرفتند

رویداد۲۴ تازه‌ترین نظرسنجی «ایسپا» درباره کسانی که هنوز درباره انتخابات ریاست جمهوری به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

طبق آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا در روز‌های ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ با تعداد نمونه ۵۱۲۱ نفر در سطح کل کشور، ۱۳.۶ درصد برای مشارکت در انتخابات مردد بوده‌اند و گفته‌اند هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته‌اند. یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد نسبت مرددین در مقایسه با نظرسنجی ۱۱ خرداد ۳.۳ درصد کاهش یافته است.

با توجه به نتایج این نظرسنجی زنان برای مشارکت در انتخابات بیش از مردان مردد هستند. ۱۴.۵ درصد زنان و ۱۲.۷ درصد مردان هنوز برای مشارکت در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند. همچنین با افزایش سن میزان تردید برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات کاهش پیدا می‌کند و بیشترین میزان مرددین برای مشارکت بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال است که ۱۵.۴ درصد افراد این گروه سنی هنوز تصمیم برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات پیش‌رو نگرفته‌اند. همچنین ۱۴.۱ درصد افراد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۱۰.۹ درصد افراد بالای ۵۰ سال هنوز تصمیم قطعی برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات نگرفته‌اند. طبق نتایج، ۱۴.۳ درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۱۲.۲ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات مردد هستند و تصمیم نگرفته‌اند.


بیشتر بخوانید: تاثیر مناظرات بر میزان مشارکت مردم بسیار کم بوده است/ FATF و تحریم‌ها ریشه مسائل اقتصادی فعلی است


میزان مرددین برای مشارکت در انتخابات برحسب محل سکونت نیز متفاوت است. طبق نتایج بیشترین میزان مرددین با ۱۵.۳ درصد به ساکنین مناطق روستایی اختصاص دارد و در مقابل کمترین میزان مرددین مربوط به ساکنین مراکز استان است که ۱۲.۷ درصد این افراد هنوز تصمیم برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات نگرفته‌اند. همچنین ۱۳.۴ درصد ساکنین شهر‌های غیر مرکز استان نیز برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات پیش‌رو مردد هستند.

براساس وضعیت فعالیت افراد در جامعه، بیکار‌ها بیش از سایر افراد برای مشارکت در انتخابات مردد هستند و ۱۷.۴ درصدشان هنوز تصمیم برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات نگرفته‌اند. این میزان بین افراد خانه‌دار ۱۵.۱ درصد، بین دانشجویان و دانش‌آموزان ۱۴.۷ درصد، بین شاغلین آزاد ۱۳.۲ درصد، بین افراد بازنشسته ۱۲.۳ درصد، بین کارمندان بخش خصوصی ۱۲.۲ درصد و بین کارمندان بخش دولتی ۸.۷ درصد است.

از افرادی که برای شرکت در انتخابات مردد هستند پرسیده شده است «اگر همین امروز انتخابات برگزار می‌شد شما از بین نامزد‌های ریاست‌جمهوری به کدام یک رأی می‌دادید؟». ۳۵.۵ درصد افراد مردد گفته‌اند اگر امروز انتخابات برگزار شود به ابراهیم رئیسی رأی می‌دهند. همچنین در پاسخ به این سوال، ۱۰.۸ درصد به محسن رضایی، ۸.۹ درصد به عبدالناصر همتی، ۵.۵ درصد به سعید جلیلی، ۵ درصد به امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۲.۰ درصد به محسن مهرعلیزاده و ۱.۴ درصد به علیرضا زاکانی اشاره کرده‌اند. ۳۱ درصد افرادی که هنوز برای مشارکت در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند به این سوال پاسخ نداده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان