تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
بازتاب افشای توافق محرمانه تهران- واشنگتن در رسانه‌های آمریکا؛

درخواست «توضیح فوری» از اوباما برای امتیازی که به ایران داده شد

روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران و آمریکا در کنار توافق هسته‌ای، توافق جانبی دیگری داشته‌اند که بر اساس آن علاوه بر پرداخت 1.7 میلیارد دلار آمریکا به ایران، تحریم‌های مربوط به دو بانک ایرانی برداشته می‌شود.
رویداد۲۴- روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران و آمریکا در کنار توافق هسته‌ای، توافق جانبی دیگری داشته‌اند که بر اساس آن علاوه بر پرداخت 1.7 میلیارد دلار آمریکا به ایران، تحریم‌های مربوط به دو بانک ایرانی برداشته می‌شود.

بازتاب افشای توافق محرمانه ایران-ایالات متحده در رسانه‌های آمریکا

به گزارش رویداد۲۴، هیئت تحریریه روزنامه نیویورکپست در گزارشی با عنوان «یک توافق جانبی محرمانه دیگر در توافقنامه وحشتناک اوباما با ایران» نوشت: «یک توافق جانبی محرمانه دیگر در توافقنامه هسته‌ای فاجعه‌بار اوباما با ایران نمایان شده است. روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که دولت آمریکا به خاطر آزادی شهروندان آمریکایی از ایران طی ماه ژانویه علاوه بر 1.7 میلیارد دلار پول نقد، «سند محرمانه» ای را امضا کرد که در آن با لغو پیش از موعد تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه دست‌کم دو بانک ایرانی موافقت کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده: «آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که این دو بانک –بانک سپه و بانک بین‌المللی سپه- به دلیل برنامه موشک‌های بالستیک ایران تحریم شد و این تحریم‌ها باید تا سال 2023 پابرجا می‌ماندند. تیم اوباما گفت که واشنگتن با رفع محرمانه تحریم‌ها موافقت کرد چراکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. اما تا جایی که ما می‌دانیم، ایران تنها به دلیل مجموعه امتیازات فنی محرمانه آمریکا به توافق پایبند بوده است.»

بازتاب افشای توافق محرمانه ایران-ایالات متحده در رسانه‌های آمریکا

فاکس نیوز در گزارش خود به انتقاداتی که دولت اوباما را در این زمینه نشانه گرفته اشاره کرده و نوشت: «دولت اوباما به دلیل توافق‌های خود با تهران که به‌تازگی توسط وال‌استریت ژورنال افشاشده، هدف انتقادات شدید تازه‌ای قرار گرفته است.»

این شبکه در ادامه به صحبت‌های پائول ریان، سخنگوی کاخ سفید اشاره کرده که خواستار «توضیح فوری» اوباما شده است. به عقیده ریان، این اقدام نقض توافق هسته‌ای است. وی طی بیانیه‌ای گفت: «هر روز که می‌گذرد این داستان، آزاردهنده‌تر می‌شود؛ حال آشکار شده که در همان روز آزادی زندانیان آمریکا از سوی ایران، دولت آمریکا علاوه بر پرداخت 1.7 میلیارد دلار پول نقد، با برداشتن پیش از موعد تحریم‌های موشک بالستیک، یکی از بندهای اصلی توافق هسته‌ای را نقض کرده است.»

این در حالی است که کاخ سفید این جزئیات منتشر شده را اخبار قدیمی قلمداد کرد. یکی از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «باید متذکر شوم که این اطلاعات جدید نیست و در ماه ژانویه گزارش شده بود.»

بازتاب افشای توافق محرمانه ایران-ایالات متحده در رسانه‌های آمریکا

نشریه واشنگتن اگزمینر تیتر خود را به نقل‌قول از پاول ریان که خواستار «توضیح فوری» اوباما در مورد این توافق محرمانه تازه شده، اختصاص داده و نوشت: «سناتور مارکو روبیو نیز معتقد است که لغو تحریم‌ها سؤالات تازه‌ای را به وجود می‌آورد که دولت اوباما باید پاسخ دهد و حال بیش از هرزمانی مشخص شده که پرداخت‌های صورت گرفته به ایران به آزادی زندانیان آمریکایی ارتباط داشته است.»

روبیو در ادامه افزود: «ما همچنین دریافتیم آن مقام دولت اوباما که اسناد مربوط به این امتیازدهی به تهران را امضا کرده، همان کسی است که سند آزادی زندانیان آمریکا از ایران را به امضا رسانده است.» وی در ادامه پرسید: «کدام مقام ایرانی مبادرت به امضای این اسناد کرده است؟ او در کدام بخش دولت ایران مشغول فعالیت است؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند کمک کند که دریابیم ایران پول‌ها نقد دریافتی از آمریکا را چطور خرج کرده است.»
 

برچسب ها: توافق ، محرمانه
نظرات شما
پیشخوان