تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی/ دعوا بر سر رای دادن در جماران و حسینیه ارشاد

جدال بین حامیان کاندیدا‌های نتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی هر لحظه بیشتر می‌شود. رویداد ۲۴ آخرین تلاش‌های رقبا در فضای مجازی را بررسی کرده است.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری

رویداد۲۴ در ساعت‌های آخر انتخابات ۱۴۰۰ حامیان ابراهیم رئیسی و عبدالناصر همتی در فضای مجازی آخرین تلاش‌های خود را برای وادار کردن حامیان خود به رای دادن را به کار می‌بندند و اگر به صفحه طرفداران هر کدام سر بزنید، تصور می‌کنید کار تمام شده و پیروز انتخابات مشخص است. حامیان ابراهیم رئیسی چنین تصوری دارند و حامیان همتی نیز بر این باورند که موجی راه افتاده که پیامد آن پیروزی عبدالناصر همتی است.

علی قلی زاده نوشته «احتمال رفتن همتی به دور دوم بالاست و آنجا شانس پیروزی خیلی زیاد است. اگر همتی دور دوم برود، یک پیروزی بزرگ بدست آوردیم. با یک کاندیدای سالم و پاک، اما ناشناخته، بدون پول و بدون حضور احزاب بزرگ اصلاح‌طلب، کمپین انتخاباتی‌ای را جلو بردیم که در تاریخ جمهوری اسلامی کم‌سابقه است.»

رویداد۲۴ روز گذشته گزارشی منتشر کرد و نشان داد در فقدان همایش‌ها و کارناوال‌های خیابانی، بازار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی چگونه است. در آن گزارش به پول‌هایی که برای ترند کردن یک موضوع رد و بدل شده بود، اشاره شد. میثم سعادت روزنامه‌نگار به همین گزارش مرضیه امیری اشاره کرده است: «رویداد۲۴ کمپینر‌های توییتری حدود یک میلیارد می‌گیرند تا یک موضوع را ترند کنند. اگر نتیجه انتخابات با توییت‌ها تفاوت داشت تعجب نکنید.»

در میان حامیان همتی کلیپ پای لای در، مهمترین محتوایی بود که در ۲۴ ساعت گذشته در فضای مجازی منتشر شد که رای به همتی را آخرین تلاش برای تنفس تصویر کرده بود. در این کلیپ صداهایی از چهره‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار داده شده و این تصور به مخاطب داده شده که یک جریان قصد دارد تمام درها را ببندد اما آنها از مردم خواسته‌اند پایشان را لای در بگذارند تا در بسته نشود.

محمدحسن نجمی در توییتر از کاهش ۲۵ درصدی مشارکت خبر داده است. او برای اثبات ادعایش به خبر خبرگزاری فارس استناد کرده که نوشته «از آغاز رای‌گیری (۷ صبح) تا ساعت ۱۳ حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تعرفه رای استفاده شده است.» به گفته نجمی «در سال ۹۶، از آغاز رای‌گیری (۸ صبح) تا ساعت ۱۳ حدود ۱۱ میلیون تعرفه استفاده شده بود.» (انتخابات امسال یک ساعت زودتر شروع شده است)

بهروز شجاعی هم ادعای جالبی مطرح کرده و نوشته ‏بر اساس اطلاعات رسیده امیرحسین ‎قاضی زاده هاشمی تاکنون در ‎مشهد پیشتاز است و رأی او از رئیسی هم پیشی گرفته است. این ادعا البته درباره آرای محسن رضایی هم گفته شده و حامیانش نوشته‌اند در خوزستان بالاترین رای متعلق به او بوده است.

خبرگزاری فارس هم توییت عجیبی از آمار مشارکت مردم در انتخابات تا ساعت ۱۶:۴۵ منتشر کرده و نوشته فقط ۱۴میلیون نفر رای داده‌اند.» این درحالیست که وزارت کشور و شورای نگهبان هرگونه آمار از مشارکت را غیر واقعی اعلام کرده‌اند. البته پیش از برگزاری انتخابات، خبرگزاری فارس تعداد آرای ابراهیم رئیسی را هم منتشر کرده بود. با توجه به اینکه تا این لحظه هنوز هیچ صندوق رایی باز نشده، طرح چنین ادعاهایی دور از واقعیت است.

حامیان رئیسی تلاش زیادی دارند تا میزان مشارکت را در انتخابات بالا ببرند. آن‌ها که از پیروزی خود مطمئن هستند هم تمایل زیادی دارند که این پیروزی پر رنگ‌تر و در مشارکت بالای مردم اتفاق بیفتد. میثم رمضانعلی نوشته ‏«دوست اطلاح‌طلب من. اگر خودت در انتخابات سرنوشتت را مشخص نکنی، ما با حضور در انتخابات و رأی به رئیسی، سرنوشتت را رقم می‌زنیم. پس بلند شو و رأی بده.»

در مقابل بعضی کاربران اصولگرا هم از انتقام سخت صحبت می‌کنند. علی سیستانی در توییتر نوشته «‏جماران باید محل رای دادن فرزندان و پیروان امام باشه نه مخالفانش! این انحصار را باید ازشان گرفت!»

دو شعبه رای‌گیری جماران و حسینیه ارشاد معمولا شلوغ‌ترین حوزه‌های رای‌گیری هستند که چهره‌های سیاسی در آنها حاضر می‌شوند. البته چهره‌های اصلاح طلب عمدتا به حسینیه جماران می‌روند و همین مسئله ظاهرا در شبکه‌های اجتماعی محل بحث شده و اصولگرایان ناراحتند که چرا اصلاح‌طلبان به جماران می‌روند.

کاربر دیگری هم با انتشار تصاویر رای دادن زاکانی در حسینیه جماران نوشته بیت امام راحل را از منافقان پاکسازی کنیم. زاکانی رفته حسینیه جماران وسط اصلاح‌طلبان رای داده است. معنادار و نقطه‌زن؛ همان چیزی که از او سراغ داریم. دوستان در صورت امکان برای رای دادن به ‎رییسی به حسینیه‌های جماران و ارشاد مراجعه کنید.

علیرضا زاکانی انتخابات 1400

البته برخی زاکانی را نقد کردند و نوشتند کار او مصداق دورویی است. کاربری نوشت: «این آدم نماینده همان تفکری است که صبح تاشب به حسن خمینی و خاندان خمینی فحاشی می‌کنند بعد حالا برای رای دادن رفتن جماران. یعنی همان جایی که خاندان خمینی و هاشمی هستن. اگر این دورویی نیست، پس چیست؟ یادمان باشد اگر کوتاه بیایم این تفکر حاکم بر کشور می‌شود.»

به جز حامیان رئیسی و رضایی و همتی، بخش دیگری نیز در توییتر فعال هستند که عمدتا تحریمی‌ها هستند. آنها به اتفاقاتی همچون دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ و شلیک به هواپیمای اوکراینی اشاره می‌کنند و رای دادن را خیانت می‌نامند و عمدتا از عبارت «انگشت در خون زدن» استفاده می‌کنند و هشتگ‌های «رای بی رای» و «نه به جمهوری اسلامی» را ترند کرده‌اند. اشاره آنها این است که کسانی که انگشت خود را استامپ می‌زنند و رای می‌دهند، انگشتشان را خون کشته‌شدگان زده‌اند.

تا این لحظه محمود احمدی نژاد به کمپین تحریمی‌ها پیوسته و فیلمی از خود در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده که در آن تاکید کرده که انتخابات را تحریم کرده است. یکی از کاربران تصویری از مناظره‌های سال ۸۸ میان کروبی و احمدی نژاد را منتشر کرده و نوشته چه کسی فکر می‌کرد دوازده سال بعد از این مناظره، کروبی در انتخابات شرکت کند اما احمدی نژاد آن را تحریم کند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان