تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۰
علی ربیعی:

باید از سنت نهادینه‌شده انتقال قدرت در منطقه پاسداری کنیم/ تجربیات خود را در قالب برنامه‌ای منظم به دولت جدید ارائه می‌کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه تجربیات خود را در قالب برنامه‌ای منظم به دولت جدید ارائه می‌کنیم، گفت: ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پرآشوب باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیفزاییم.

باید از سنت نهادینه‌شده انتقال قدرت در منطقه پاسداری کنیم/ تجربیات خود را در قالب برنامه‌ای منظم به دولت جدید ارائه می‌کنیم

رویداد۲۴ علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت‌آنلاین برگزار شد، با تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: امام رضا علیه السلام برای ما ایرانیان نامی سرشار از مفهوم و پر از رمز و راز است و از کودکی آرزو‌های خود را با نام این امام رئوف گره می‌زدیم و همواره وقتی دچار سختی در زندگی شده‌ایم اسم ایشان رابر زبان آورده‌ایم و با نام ایشان مهربانی و خیرخواهی را برای جامعه تعلیم طلبیدیم.

وی ادامه داد: امام هشتم برای ما ایرانیان یک روح معنوی برای زندگانیست و ارادت محض به امام مهربانی‌ها بخشی از هویت ما شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد گفت: پیروزی آقای رئیسی را تبریک می‌گوییم و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت اهداف آرمان‌های ملی و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.

ربیعی با بیان اینکه در انتخابات بار دیگر میراث گرانقدر اسلامی جمهوریت با انتخاباتی دیگر تداوم یافت، اظهار کرد: خوشبختانه از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پرآشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیفزاییم.

تجربیات خود را در قالب برنامه‌ای منظم به دولت جدید ارائه می‌کنیم

وی اضافه کرد: یکی از آسیب‌ها در برخی ادوار گذشته، فقدان تداوم میراث دولت‌های گذشته بود. هر دولتی قطعاً دارای آثار مثبت و منفی در کارنامه خود هست، اما در کنار آن تجارب گرانقدری دارد که دولت دوازدهم این تجارب را به دولت جناب آقای رئیسی انتقال خواهد داد. این موضوع در دو جلسه هیات دولت و جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد و دولت در برنامه‌ای منظم انتقال این تجربه را خواهد داد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: هر دولت حلقه زنجیره یک نظام سیاسی است و ما نیازمند یک نظام سیاسی هستیم که دست به دست هم مشعل رشد جامعه را تضمین کند و از این زنجیره را از گسستن مصون نگه دارد.

ربیعی اجماع نخبگان را یک اصل برای عبور از شرایط سخت عنوان کرد و گفت: اگر دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار قرار داده است، اما آثار تحریم بر ایران سال‌ها باقی است و عبور از این شرایط سخت و غلبه بر آثار ساختاری و اجتماعی و مقابله با مشکلات توأمان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار هم قرار گرفتن همه قوا و نهاد‌ها است و این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

سخنگوی دولت ادامه داد: قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و اجتماعی و حتی نهاد‌های رسانه‌ای برای مقابله با موانع، لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و کرونا ضروری است و انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبوده‌اند با دوراندیشی در کنار دولت قرار بگیرند.

مشارکت مردم نه بزرگ به مبلغان تحریم بود

وی با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب به زودی رئیس‌جمهور همه ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی خواهد بود، گفت: این انتخابات از جنبه سلبی هم حائز اهمیت بود، نفس برگزاری انتخابات و مشارکت مردم یک نه بزرگ به تحریم‌گران و مبلغان تحریم انتخابات بود که در امتداد طراحان تحریم اقتصادی قرار داشتند.

ربیعی یادآورشد: در این انتخابات به همه کسانی که زیر پرچم فشار حداکثری بوده‌اند نه گفته شد. این‌ها این بار با نقاب دیگر به میدان آمده بود بودند و این بار هم ناکام ماندند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوریت ما سال‌ها در کنار تلاطم‌های تاریخی موجود حفظ شد، گفت: دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوق‌های رای اعتباری دوباره یافتند. علاوه بر این در این دوره از انتخابات رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزد‌ها و هم میان نامزد‌ها چشم‌گیر بود.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق مواجهه اخلاقی با رقابت‌های انتخاباتی رفتار آن دسته از نامزد‌هایی بود که برای مشارکت در این کارزار به میدان آمدند، اما فرصت نیافتند و با وقار و نجابت کنار کشیدند؛ بنابراین می‌توان گفت اخلاق و ادب نیز در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت.


سیاست تعاملی و اعتقاد به خرد جمعی در دولت آینده ادامه خواهد یافت

سخنگوی دولت اضافه کرد: این روز‌ها مخالفان همیشگی ایران تبلیغات منفی علیه انتخابات و آینده ایران و ناامید کردن مردم نسبت به منتخب مردم به راه انداختند. با شناخت و تجاربی که از منتخب ملت دارم و همانگونه در اظهارات کارزار تبلیغاتی هم بیان کرده اند، سیاست تعاملی، واقع بینی، عملگرایی، مصلحت اندیشی، باورمندی به عدالت و اعتقاد به خردجمعی در برنامه کار دولت قرار خواهد داشت.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با گرمیداشت یاد دکتر شریعتی و دکتر چمران گفت: مناسبت روز‌های ۲۹ و ۳۱ خرداد با وجود تعلق به دو انسان متفاوت و یادبود از دست دادن متفکرینی در دو مقطع تاریخی است. این روز‌های پایانی خرداد از یک همبستگی مفهومی برخوردارند. به تعبیر زنده‌یاد شریعتی، وی زندگی خود را وقف عرفان، آزادی و عدالت کرد و اتفاقا این سه ارزش در عمل و کنش سیاسی و زندگی اجتماعی دکتر چمران تبلور یافت.

وی ادامه داد: دکتر چمران نماد عینی معنوی شدن امر سیاسی بود و اتفاقا این اکسیر جاودان مورد نیاز جامعه این روز‌های ما نیز هست و ما بیش از هر دوره‌ای تاریخی به اخلاق و معنویت نیازمندیم.

به گفته سخنگوی دولت، شریعتی معلمی بود که با خوانشی از نظریات وی بیداری نسلی را برای چند دهه به وجود آورد. آنچه که امروز فقدان آن احساس می‌شود ضرورت پیوند بیشتر ساحت اندیشه و میدان عمل است و ما در آغاز گام دوم انقلاب ما نیازمند تجدید حیات نظریه پردازی اندیشمندان اصیل و جهادگران ناب همچون دکتر شریعتی، دکتر مطهری و دکتر بهشتی و جهادگرانی، چون دکتر چمران، سردار سلیمانی و امثال آن‌ها هستیم.

ربیعی با اشاره به برخی مصوبات مهم دولت، اظهار کرد: در جلسه هیات وزیران، دولت با توجه به لزوم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت‌های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.

وی ادامه داد: در مصوبه‌ای دیگر در سلسله تصمیمات گسترش حمایت‌های اجتماعی هیئت وزیران به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره آمیز یا بزه دیده، آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رساند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: مطابق این آیین نامه، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردی است که با توجه به ماده (۳) قانون فوق، در معرض بزه دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار گرفته است، همچنین طفل و نوجوان بزه‌دیده نیز به فردی اطلاق می‌شود که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.

وی افزود: براین اساس، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‎های اجرایی، نهاد‌های حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی این گروه اقدام می‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: نوجوان درصورت بی سرپرستی یا بد سرپرستی، عدم دسترسی به والدین، اولیا یا سرپرست قانونی و یا زندانی بودن آنها، ناتوانی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در نگهداری از وی، وضعیت مخاطره آمیز طفل در خانواده، بی توجهی و سهل انگاری نسبت به طفل و نوجوان یا طرد وی توسط خانواده، حسب دستور قضایی و زیر نظر مددکار اجتماعی در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی نگهداری می‌شود.

ربیعی یکی از اقدامات مهم و قابل توجه در این دولت را احیای تکالیف ثانوی و نیز تصمیمات و مصوبات جدید برای جامعه ایثارگری بوده است. بطوریکه تقریبا تمامی مطالبات این عزیزان پرداخت شده عنوان کرد و گفت: در مصوبه اخیر دولت هم آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد تصویب شد.

وی افزود: به موجب آیین‌نامه مذکور، جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند و مستمری ایشان از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر است، منوط به اینکه فاقد هرگونه شغل و درآمد دیگری باشند، مابه‌التفاوت آن تا حداقل حقوق کارکنان دولت از محل این قانون توسط بنیاد پرداخت می‌شود

در دیدار روحانی و رییسی چه گذشت؟

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست در پاسخ به ایرنا درباره انتقال تجارب به دولت جدید و اینکه آیا دولت فعلی برنامه مدونی برای این امر دارد، گفت: رئیس جمهوری بلافاصله بعد از اتمام جلسه ستاد کرونا به دفتر آقای رییسی در قوه قضاییه رفت و ضمن تبریک به وی، آمادگی دولت مستقر برای ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی را ارائه کرد. علاوه بر این ایشان گزارشی از مهمترین مشکلات فعلی کشور مثل موضوع تامین کالا و ضرورت تاکین مقدار ارز بیشتر از مصوب برای آن را مطرح کرد.

وی افزود: همچنین در این دیدار در خصوص چگونگی ادامه کار و برنامه گروه مذاکره کننده برجام، صحبت‌هایی انجام شد. دیروز هم از آقای ظریف همراه با مذاکره کنندگان اصلی برای دیدار دعوت شدند.

ربیعی گفت: روز یکشنبه هم در جلسه هیات دولت، شیوه تعامل با دولت بعدی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تعامل با دولت سیزدهم برای انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر رئیس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار آقای رییسی قرار بدهند.

وی ادامه داد: پیش بینی شده از قبل اطلاعات مدونی تهیه کنیم، در دولت هم از مدت‌ها قبل به همه وزرا تاکید شد تا مهمترین مسائل و اولویت‌های خود را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. مثلا گفته شد اگر قرار بود کار‌هایی ادامه دهید تداوم چه کار‌هایی مدنظر است که همه این‌ها مدون شد و رییس جمهور این موضوعات را به رییس جمهور منتخب گفت و مورد استقبال قرار گرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و به زودی مهمترین چالش‌های پیش رو برای رئیس جمهور منتخب ارسال خواهد شد. دولت‌ها در ایران باید مانند دوندگانی که چوب دویدن را در اختیار دونده بعدی قرار می‌دهند تا به مقصد برسند که گاهی این اتصال انجام نمی‌شد. این سنت درستی است که تجارت انتقال داده و از برنامه‌ها استفاده شود و این امر می‌تواند فعالیت‌های نوآورانه را بهبود بخشد.

اظهار نظر وزارت خارجه آمریکا مصداق دخالت در امور داخلی ایران است

ربیعی در واکنش به اظهارنظر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایرانی‌ها نتوانستند در فرایند عادلانه و آزادانه انتخاب کنند، گفت: این اظهارات برای ما تازگی ندارد و عجیب و غریب نیست. این اظهارات را سال‌هاست می‌شنویم از منظر سیاسی این اظهار نظر را مصداق دخالت در امور داخلی ایران و مغایر قوانین بین‌المللی می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت آمریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهارنظر درباره فرآیند انتخابات در ایران و یا کشور دیگری را داشته باشد. برخلاف نمایش‌های پر زرق و برق دموکراسی در آمریکا، امروز هیچ ملتی نیست که نداند فرایند‌های دموکراتیک در آمریکا تا چه اندازه معیوب و متعصبانه هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ادعا‌های مشابهی در انتقاد از انتخابات‌های آمریکا نیز مطرح شده است که از جمله آن می‌توان به انتقادات دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۰ و دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده و حامیان او در مورد انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ۲۰۲۰ اشاره کرد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا دخالت‌های متکبرانه در امور داخلی سایر کشور‌ها و قضاوت درباره سازوکار‌های دموکراتیک دیگران دست بردارد و به اصلاح امور داخلی خودشان بپردازد.

ربیعی گفت: هر وقت کشور‌های قدرتمند به ویژه آمریکا در امور ایران اظهارنظر کردند مردم ایران هیچ حسن نیت و خیرخواهی در این اظهارات سراغ ندارند. همه جناح‌های کشور حتی با تفکر مخالف نظام هم به این ادراک رسیدند که آمریکا هیچ خیرخواهی در این اظهارات ندارد. آنچه برای آن‌ها مهم است منافع ملی و تامین منافع آنان در منطقه و به ویژه ایران است و این ادراک در عموم جامعه ایران وجود دارد.

تصمیم‌گیری درباره برجام به ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا برنامه دولت آقای روحانی این است که نهایی سازی برجام را به دولت بعد بسپارد یا در روز‌های باقی مانده به فرجام برساند، گفت: این هم از موضوعاتی بود که در مذاکره دو رییس جمهور فعلی و منتخب بحث و بررسی شد. این تصمیم درحقیقت تصمیمی نیست که این دولت یا دولت بعد بگیرد به متغیر‌های دیگری مانند قبول کردن دیدگاه‌های ایران از سوی آمریکا بستگی دارد.

وی افزود: از آغاز رقابت‌های انتخاباتی تکرار کرده‌ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد و بر اساس سیاست‌های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نهاد‌های بالادستی، دولت خود را مکلف دانسته که این مذاکرات را بر مبنای تامین حداکثری منافع ملی دنبال کند. اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره کنندگان شرایط را برای تصمیم‌گیری به نهاد‌های بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر دولت بعد نخواهند شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر تقریباً درباره همه اختلافات مهم طرفین، تفاهم کلی صورت گرفته و اسناد مربوطه آماده شده است. اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در همه کارگروه‌ها رسیده‌ایم. آن‌چه باقی مانده بیش از آن‌که به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفتگو‌ها شویم.

ربیعی گفت: همانطور که آقای عراقچی اشاره کرده، هفته آینده ممکن است آخرین دور مذاکرات در وین باشد که البته این مسئله بستگی به تصمیم طرف‌های مقابل و اراده آن‌ها برای به نتیجه رسیدن گفتگو‌ها دارد.

سخنگوی افزود: بنابراین در جریان طبیعی امور، در صورتی‌که دیگر طرف‌ها آماده باشند، دولت مانعی برای اتمام مذاکرات ندارد، اما اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزییات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.

واکسن پاستوکووک این هفته مجوز مصرف اضطراری دریافت می‌کند

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای تسریع در واردات واکسن کرونا و میزان کارایی واکسن تولید داخل گفت: از اول اعلام کردیم و بر دو استراتژی تامین واکسن از طریق واردات و تولیدات داخل تاکید کردیم و این استراتژی‌ها کاملا درست بود.

وی با اشاره به مشکلاتی که پیش روی تامین واکسن بود، گفت: از هند واکسن خرید کردیم و دادگاه‌های هند مخالفت کردند. از کوواکس خرید کردیم و حتی اجازه ندادند از کشور عراق پول انتقال داده شود. این مشکلات برطرف شد و دز دوم هم در حال تزریق است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: واکسن کوویران برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید۱۹ شده است، واکسن پاستوکوَوک از این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد و البته واکسن اسپوتنیک تولید داخل از هفته آینده وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: برغم خلف وعده تامین کنندگان خارجی و تحریم‌هایی که ظرف روز‌های گذشته ایالات متحده با لغو آن بر اعمال آن در ۱۶ ماه گذشته صحه گذاشت، یادمان نرفته است تا همین چند روز قبل آمریکا تحریم دارو و واکسن را تکذیب می‌کرد. بهر حال با این لغو تحریم‌ها دغدغه جدی برای تامین واکسن در ماه‌های آتی وجود نخواهد داشت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: از بزرگترین توفیقات کشور در همه دهه‌های گذشته پیوستن ایران به باشگاه تولیدکنندگان واکسن کروناست، پیشرانی این مهم بعنوان یادگار دولت تدبیر و امید برای ایران و ملت ایران باقی خواهد ماند.

وی افزود: کشور‌های تولیدکننده واکسن، به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و این افتخار ملی در سخت‌ترین شرایط کشور و در اوج تحریم ها، پاداش صبر و مجاهدت مردم ایران است و البته از این پس با تسهیل واکسیناسیون عمومی خود را نمودار خواهد کرد.

ربیعی ادامه داد: تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دز واکسن برکت، ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دز اسپوتنیک تولید داخل و از آن بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی خواهیم بود.

سخنگوی دولت گفت: برای ۲۷۰میلیون دز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد.

وی اذعان کرد: تولید داخلی بعنوان یک شاهکار و نقطه عطف در تاریخ سلامت ایران بخش بزرگی از این را به خود اختصاص خواهد داد.

کاش دولت بعدی، بی مهری‌ای که این دولت دید را تجربه نکند/ علت‌های اصلی مشکلات مردم سانسور شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به برنامه دولت برای ۴۰ روز پایانی و کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم، گفت: من بدون آنکه بخواهم برخی نارسایی‌هایی که در همه نهاد‌ها و قوا و نیز دولت وجود داشته را نادیده بگیریم، علت اصلی مسائل موجود، قطعا تحریم‌های ظالمانه‌ای بوده که نمی‌دانم چرا هیچ گاه یک جریان عظیم رسانه‌ای که تنها رسالت خود را انتقاد از دولت قرار داده بود، آن را ندید.

ربیعی گفت: جنگ اقتصادی باعث کاهش درآمد ارزی و در نتیجه بالارفتن قیمت ارز و بی ثباتی در همه بازار‌ها شد. در کنار آن، افزایش جهانی قیمت بسیاری از نهاده‌ها نیز موجب شدند بر اقتصاد ایران و زندگی مردم، فشار زیادی وارد شود.

وی اضافه کرد: کاش این عده برای یک بار هم که شده، به سانسور علت‌های اصلی نمی‌پرداختند. برای مقاصد سیاسی و تخریب دولت به رغم اینکه در ظاهر علیه آمریکا موضع می‌گرفتند، از یک طرف دولت را متهم به نگاه به خارج می‌کردند و از طرفی بر جنایت آمریکا سر پوش می‌گذاشتند. به هر حال این روز‌ها گذشت و در تاریخ سیاسی ما این دوگانه‌ها و تعارض‌ها می‌ماند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تا تحریم و کمبود ارز هست و تا ارز به قیمت واقعی خود بازنگردد و تا انتقال پول به وضعیت سابق خود بازنگردد؛ این حکایت برقرار خواهد بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: این آرزوی قلبی ما است که برای حتی یک روز زودتر هم که شده، رنج تحریم‌ها از زندگی مردم برداشته شود و اقدامات صورت‌گرفته برای شکست تحریم‌ها به نتیجه نهایی برسد. آرزو می‌کنم بعد از این هر شبکه خبری را که می‌بینیم، در آن از علت‌های اصلی به وجودآمدن این وضعیت برای مردم گفته شود و امیدواریم که دولت بعدی، بی‌مهری‌ای را که این دولت دید، تجربه نکند.

ربیعی با اشاره به اینکه بخشی از تاریخ اقتصاد اخیر ایران هیچ گاه بیان نشد، گفت: با شروع مذاکرات این دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد برساند. متاسفانه برخی دچار این رویکرد ناصواب هستند که به جای ریشه، به شاخه می‌پردازند و فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینند. به همین خاطر، وقتی آن موقع که توفیق سیاست‌ها کاملا تجلی یافته بود، کسی از آن صحبت نکرد و متاسفانه برخی زبانشان را بستند.

وی ادامه داد: این عده، وقتی در شرایط نامبارک تحریم و کرونا، جهش تولید در ایران رقم خورد، وقتی که بخش صنعت با رشد ۳.۸ درصدی مواجه شد، وقتی که رشد منفی خدمات هم متوقف شد و در سال جهش تولید، این دولت آرزوی رهبری معظم را تحقق بخشید و جهش تولید در ایران رقم خورد؛ آن هم در حالی که اکثریت کشور‌های دنیا، به خاطر پاندومی کرونا، رشد منفی تولید و خدمات داشتند، سکوت کردند. به همین خاطر قلبا آرزو داریم که دولت بعدی هرگز با این نوع قضاوت‌های غیرمنصفانه مواجه نشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس جمهور اسبق و نتایج انتخابات اخیر گفت: عدم مشارکت و کاهش مشارکت، علل و دلایل متعددی دارد. غیرعلمی‌ترین و فرصت‌طلبانه‌ترین تبیین و تحلیل این است که همه علل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را به یک اظهار نظر تقلیل بدهیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: بعضی از تحلیل‌های رسانه‌های فارسی زبان آنقدر ساده‌اندیشانه و تقلیل گرایانه بود که انگار جریان نه به انتخابات شکل گرفته است. سامان سیاسی انتخابات را تفسیر می‌کردند این‌ها نگاه علمی نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: هر پدیده اجتماعی با عوامل متعددی مرتبط است به همین خاطر، این ساده‌انگارانه‌ترین و دم دستی‌ترین تحلیل است که یک گروه در خارج کشور یا یک فرد در داخل کشور بخواهد نتایج یک پدیده اجتماعی را اینگونه با انحراف تحلیل مواجه کند در حالی که پاک کردن سوال و ندیدن علت اصلی یک پدیده اجتماعی است.

بی‌تفاوتی به نهاد انتخابات و بی‌تفاوتی به نامزد‌ها متفاوت از یکدیگر هستند

ربیعی گفت: به نظر من، چه آن‌هایی که پای صندوق آمدند؛ چه آن‌ها که رای باطله ریختند و چه بخشی از جامعه که تا پیش از این در پای صندوق رای حاضر می‌شدند، ولی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیامدند و رای ندادند، نوعی بیان دیدگاه و در چارچوب نوعی مشارکت قابل تبیین است. باید بدانیم که بین بی‌تفاوتی به "نهاد انتخابات" و بی‌تفاوتی به "نامزدها"، فرق است و این دو، با یکدیگر متفاوتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آرای باطله، محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزد‌ها می‌تواند باشد و فرق است بین بی تفاوتی به سبد نامزد‌ها و بی‌تفاوتی به انتخابات. عدم مشارکت محصول عدم باور به وقوع تغییرات با جابه جایی دولت‌ها و یا به عبارت دیگر حاصل بی‌تفاوتی نسبت به نهاد انتخابات است. از این موضوعات پیچیده نمی‌توان به سادگی عبور کرد و یا با تحلیل‌های سطحی و بررسی نشده با آن مواجه شد.

از تلاش‌های وزارت کشور در برگزاری انتخابات تشکر می‌کنم

سخنگوی دولت درباره اظهارات یک عضو هیات رئیسه مجلس که گفته است که دولتی‌ها در زمان شمارش آرا نشان دادند که چهار عمل اصلی را بلد نیستند و در رسانه‌ها شبهاتی در خصوص نحوه شمارش آرا مطرح می‌شود گفت: یکی از جفا‌هایی که صورت گرفت از ساعت اول انتخابات شروع شد. این بحث آخری هم یک نوع جفای دیگر بود. هیچ کس که از دولت تشکر نکرد. من از وزارت کشور به خاطر تلاش‌هایی که برای انتخابات در این شرایط کرونا کرد تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورت جلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می‌شود.

ربیعی گفت: تعدادی از تعرفه‌های اخذ شده توسط رأی دهندگان، با توجه به تعدد صندوق‌های آراء، سهوا به صندوق‌های دیگر ریخته شده چرا که ما در بعضی از حوزه‌ها چهار تا انتخابات برگزار کردیم. تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است. به عنوان مثال فرد پس از مهر خوردن شناسنامه تعدادی از برگه آرا را در جیب خود می‌گذارد و فقط به یک صندوق رای می‌اندازد.

سخنگوی دولت افزود: بطور مستمر و لحظه لحظه گزارشات مختلف از طریق سامانه‌های الکترونیکی و گزارشات از کانال‌های رسمی و مردمی رصد شده و به لطف خدا و دعای خیر مردم و تلاش شبانه روزی تمامی اشخاص و نهاد‌های مجری و ناظر یک انتخابات باشکوه در نهایت سلامت و کیفیت برگزار شد.

وی ادامه داد: البته گزارشاتی در ساعات اولیه بین ۷ تا ۹ مبنی بر این که سامانه احراز هویت آفلاین می‌شود، واصل شد که با دستور وزیر کشور مشکل در اولین فرصت حل شد.

ربیعی گفت: در برخی شعب ۳۳ شهری هم که در انتخابات شورا‌ها صندوق اخذ رأی الکترونیک داشتیم اگر بدلیل ترافیک مراجعات، دچار کندی در اخذ رأی با روش الکترونیک بودیم، با هماهنگی مراجع ذیربط، شیوه اخد رای سنتی هم علاوه بر روش الکترونیکی به کار گرفته شد تا توقفی در اخذ رای مردم پدید نیاید.

سخنگوی دولت افزود: در مجموع در هیچ شعبه‌ای اخلال جدی و طولانی مدت در اخذ رای از مردم نداشته ایم و اگر سامانه الکترونیکی هم در مواردی اختلال جزئی یا مقطعی داشته، در چارچوب مقررات و با اعمال همه نظارت‌های لازم، رأی گیری شده است.

وی ادامه داد: در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری علاوه بر نظارت شورای محترم نگهبان، زیر نظر مستمر هیات اجرایی مرکزی برگزار شد و اعضای هیأت، از طرف مردم در جریان دقیق امور انتخابات بوده و همچون دیگر اجزای برگزاری انتخابات، پاسدار و حافظ رای مردم هستند.

ربیعی یادآور شد:، اما درخصوص شیوه بیانی که در سوال شما هم بود، مدت‌ها است با استفاده از ادبیات نامناسب و اظهاراتِ بدون اطلاع که با یک تلفن می‌شد آن را فهمید، حرف‌ها و اتهاماتی در تریبون‌های بزرگ زده می‌شود و ما آن وقت است که متوجه می‌شویم نمی‌دانستیم که دو دوتا، ۵ تا می‌شود! ظاهرا چهار عمل اصلی را بلد نیستم.

دولت و قوه قضاییه همکاری‌های خوبی داشته اند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دستگاه قضا و اینکه همکاری دستگاه قضا با دولت چگونه بوده گفت: در دولت تدبیر و امید همواره باور داشته ایم که تعامل مبتنی بر عقلانیت دولت و قوه قضاییه امری ضروری است که نتیجه آن تامین منافع همگانی در سطح جامعه خواهد بود برهمین اساس هم ما تعامل را میان دوقوه دنبال کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در دو دوره گذشته نشان داد که عقلانیت حاکم بر روابط بوده است، هماهنگی و همکاری دو قوه و کاهش تنش‌ها باعث شده از این حیث کشور شرایط آرام‌تری را نسبت به دوره‌های قبل سپری کند و کمتر شنیده شدن نام هیات عالی حل اختلاف در این دوران نیز، موید این مطلب است و مردم هم نفع آن را بردند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: از زمانی که آقای رییسی ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفتند آغازگر اصلاحات نهادی شدند که مهمترین آن، اصلاح از درون قوه قضاییه بوده که به اعتقاد من نکته بسیار مهمی بود معمولا کسانی که در دستگاه‌های نظاتی و قضایی می‌نشینند، نگاه درون به اصلاح را کمتر مشاهده می‌کنیم و آقای رییسی انگاره اینکه در داخل نیاز به اصلاحی نیست و فقط بیرون باید اصلاح شود را بر هم زدند و اصلاح از درون را آغاز کردند.

وی گفت: دولت با قوه قضاییه همکاری‌های خوبی درخصوص لوایحی مثل لایحه صیانت از حقوق زنان در زمینه‌های مختلف اعم از مبارزه با فساد بخشی از سه لایحه بسیار خوب در دولت با همکاری قوه قضاییه تنظیم شد که در صف تصویب مجلس قرار دارد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری بیان کرد: بحث حفاظت از حقوق شهروندی که از دغدغه‌های جدی دولت آقای روحانی بود، مبارزه با گرانفروشی و احتکار، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کسانی که پول‌های بانکی را برده بودند و ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته بودند و پس نمی‌آوردند لیست‌هایی که در این زمینه به قوه قضاییه داده شد تدوین لوایح و دیگر مسائل مهم، همواره تعامل و همکاری خوبی بین دو قوه وجود داشته است و آثار این همکاری گسترده بین دولت و قوه قضاییه در زندگی مردم بیشتر خواهد شد.

ربیعی عنوان کرد: بنابراین باید این موارد را آغاز طلیعه‌ای برای اصلاحات در قوه قضاییه تلقی کنیم و در اینجا شاهد تعاملات خوبی با دولت بوده‌ایم. ما امیدواریم که اصلاحات آغاز شده در قوه قضاییه تحت ریاست بعدی این قوه هم با همین قوت و جدیت دچار گسست نشود و ادامه پیدا کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته ما در مواردی همچون پرونده رییس کل بانک مرکزی و خصوصی‌سازی معتقد بودیم در نظر نگرفتن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و نگاه قضایی بر الزامات سیاستگزاری جای اشکال دارد و برخی موارد را به مقام معظم رهبری نیز منعکس کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: این اختلاف دیدگاه دو قوه است زمانی که یک رییس یا یک مدیر سیاست‌گذاری انجام می‌دهد اگر نگاه موثق به آثار وی شود و آثار او بر بخش‌ها و موضوعات مختلف تعمیم داده شود قدرت تصمیم‌گیری را کاهش دهد در این زمینه هم اختلافاتی بود که قطعا رفع این‌ها می‌تواند هم به قدرت قوه مجریه و کاهش تخلفات کمک کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و قوه قضاییه در این موارد در آینده به تفاهماتی برسند و در مجموع با نگاه تحولگرایانه و مثبت رییس قوه قضاییه و همکاری‌هایی که در ستاد اقتصادی سران قوا بود تجربه خوبی روابط بین قوه قضاییه و قوه مجریه در دوره آقای رئیسی شاهد بودیم و آرزو می‌کنیم رییس قوه قضاییه در قوه مجریه هم با همین سبک و سیاق نگاه اصلاح‌گرانه منشا تحولات بسیاری شود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علی ربیعی ، دولت
نظرات شما
پیشخوان