تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۰
العربی الجدید:

مذاکرات برجام، تماس‌های ایران و عربستان و گفتگو‌های صلح یمن؛ مسیر‌هایی که بهم پیوند خورده اند

مذاکراتی که در مورد یمن در مسقط در جریان است و مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد، دور از مسیر توافق هسته‌ای نیست و تهران تلاش می‌کند چند مسیر را به هم پیوند بدهد، تا توافق هسته‌ای بخشی از یک توافق جامع برای منطقه باشد.

مذاکرات برجام، تماس‌های ایران و عربستان و گفتگو‌های صلح یمن؛ مسیر‌هایی که بهم پیوند خورده اند

رویداد۲۴ العربی الجدید نوشت: توافق هسته‌ای جدید در حال قطعی شدن است، اما واشنگتن تاکید می‌کند که هنوز فاصله زیادی تا نهایی شدن آن وجود دارد. این در حالی است که اتحادیه اروپا و روسیه به نحوی رفتار می‌کنند که گویی توافق نزدیک است و در دوره باقی مانده از دولت روحانی، به امضا خواهد رسید. براساس گزارش نیویورک تایمز، تصمیم نهایی برای احیای توافق هسته ای، قبل از روی کار امدن رئیسی خواهد بود، یعنی تا زمانی که دولت اعتدالگرا در قدرت است.

در ادامه این مطلب آمده است: در هر صورت، دور هفتم مذاکرات در هفته اول ماه پیش رو خواهد بود و این مهم پس از شش دوره مذاکره در وین است که در دوم آوریل با مشارکت طرف‌های حاضر در توافق هسته ای، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایران آغاز شد. آخرین دور این گفتگو‌ها در اواخر هفته گذشته برگزار شد که شاهد حصول تفاهم‌هایی در مورد برخی مسائل مورد اختلاف بود که به اجرای تعهدات هسته‌ای ایران و آثار اقدامات هسته‌ای اش در طول سال‌های اخیر مربوط می‌شود و البته این موارد به طور کامل حل نشد.

با این حال، عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرده است که برگه‌های توافق حاضر است و بازگشت تیم‌های مذاکره کننده به کشور‌های خود نه برای مشورت، که برای تصمیم گیری است. محافل سیاسی و رسانه‌ای ایران احتمال می‌دهند که توافق مذکور در سالروز امضای توافق هسته‌ای نهایی شود. در صورتی که فضا برای امضای توافق قبل از پایان ماه آینده مساعد شود، این نظام ایران است که در خصوص نهایی شدن توافق ساعت صفر را تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید: دولت سیزدهم بدون تحریم‌ها کار خود را آغاز می‌کند؟


اگر امضای توافق تا روی کار آمدن رئیسی به تاخیر بیفتد، این هدیه به رئیس جمهور جدید می‌رسد، تا بتواند از آن برای حل چالش اصلی، یعنی بحران اقتصادی استفاده کند. البته با توجه به اظهارات رئیسی در اولین نشست مطبوعاتی پس از پیروزی اش، ظاهرا این برگه در دست اوست.

در شرایطی که محافل اسرائیلی تصریح می‌کنند که دولت جو بایدن برای دادن امتیاز‌های بیشتر به ایران آماده است و تلاش صهیونیست‌ها بر آن است تا توافق جدید را خطرناکتر از توافق هسته‌ای نشان دهند، به نظر نمی‌رسد اسرائیل گزینه‌ای جز همکاری با آمریکایی‌ها برای وضع خط قرمز‌هایی در توافق هسته‌ای داشته باشد. به همین دلیل، افیف کوخافی، رئیس ستاد مشترک اسرائیل به واشنگتن سفر کرد.

در هر حال، پیش بینی نمی‌شود که فشار‌های اسرائیل بتواند تاثیری در موضع دولت آمریکا در مورد توافق با ایران داشته باشد و احتمالا ایالات متحده به اسرائیل برای تقویت زرادخانه نظامی اش کمک کند. این در حالی است که اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه واشنگتن در پشت پرده تلاش می‌کند تنش میان ایران و اسرائیل کاهش یابد.

اما در مورد جهان عرب باید گفت مذاکراتی که در مورد یمن در مسقط در جریان است و مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد، دور از مسیر توافق هسته‌ای نیست و تهران تلاش می‌کند چند مسیر را به هم پیوند بدهد، تا توافق هسته‌ای بخشی از یک توافق جامع برای منطقه باشد. اما این مساله همچنان کاملا روشن نیست و تعهدات و ضمانت‌هایی در مورد نفوذ ایران در سوریه، عراق، یمن و لبنان ارائه نمی‌دهد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان