تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

نکات قانونی اشتباه کارت به کارت کردن

گاهی شاهد این موضوع بودیم که برخی افراد به ما می‌گویند اشتباها مبلغی پول به حسابشان واریز شده یا این که برعکس شخص مستاصلی را در بانک می‌بینیم که در اثر بی‌توجهی، پولی را به حساب فرد دیگری واریز نموده است.

اگر پولی را اشتباه کارت به کارت کردیم، چه کنیم؟

رویداد۲۴ راه پس گرفتن پول کارت به کارت مسیر پیچیده‌ای نیست، اما شاید بهتر باشد که با روش طی مراحل قانونی این مسیر آشنا باشید.

پس گرفتن پول اشتباه کارت به کارت شده

شما ابتدا می‌بایست به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید مراجعه نموده، سپس با شرح موضوع، متصدی باجه با ردگیری حسابی که پول به آن واریز شده است، شما را به شعبه بانکی که پول را به آنجا واریز کرده‌اید ارجاع می‌دهد و آن‌جا نیز با برقراری تماس تلفنی، از فردی که پول اشتباها به حسابش واریز شده می‌خواهند که پول را به حساب شما برگرداند.

اگر فردی که پول به حسابش واریز شده ادعا کند که پول حق قانونی او بوده است چه پیش می‌آید؟

طبق ماده‌ ۳۰۱ از قانون مدنی ایران باید گفت: چنانچه فردی چیزی را که استحاق دریافت آن را نداشته، عمدا یا به اشتباه دریافت نماید، بایستی طبق قانون آن چیز را به مالکش تسلیم نماید.

همچنین طبق ماده‌ ۳۰۳ از قانون مدنی، چنانچه شخصی مالی را که مستحق گرفتن آن نبوده است را دریافت نماید، ضامن اصل مال و منافع آن می‌باشد.

همچنین طبق ماده‌ ۲۶۵ از قانون مدنی، چنانچه شخصی چیزی را به دیگری بدهد، در حالی که آن را قرض نکرده باشد، می‌تواند آن را استرداد نماید.

در این صورت اگر مبلغ کمتر از بیست میلیون تومان بوده باشد، شما با مراجعه به شورای حل اختلاف می‌بایست دادخواست مطالبه وجه داده تا پرونده پیگیری شود.

هیچ مدت زمان مشخصی برای استرداد وجه شما نمی‌شود تعیین کرد چرا که این راه پس گرفتن پول کارت به کارت کاملا بستگی به حجم کاری مقام رسیدگی کننده دارد.

این نکته نیز قابل ذکر است که در محکمه شما باید مدیون نبودن خود و اشتباه در انتقال وجه را به اثبات برسانید.

راه پس گرفتن پول کارت به کارت از کارتی که به سرقت رفته است

گاهی نیز ممکن است که این اتفاق از سوی شما رخ ندهد و کارت شما به سرقت برود یا اینکه توسط هکرها، هک و مبلغی از آن خارج شود.

در این حالت شما می‌توانید با طی مراحل قبلی حساب شخص خاطی را مسدود کرده و با شکایت از طریق دادسرا حکم بازداشت سارق را دریافت کرده و پرونده را به مرحله اجرای قانونی برسانید.

در اغلب موارد کلاهبرداران و سارقان این مبالغ را به حساب شخص ثالثی واریز می‌کنند که در این صورت شما می‌توانید پس از پیگیری و ردیابی این شخص ثالث با حکم قضایی حساب وی را مسدود نموده و اجازه هرگونه خروج پول از حساب وی را بگیرید تا تکلیف در دادگاه مشخص شود.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
0
سلام من کرمانشاهی م دوروز پیش پولی رو اشتباهی به حسابی درلرستان فرستادم شباهت اسم کوچیک و شماره کارت داشتیم و هردوحساب مهرایران بودبه بانک مهررفتم و ازروی رسید عابرکه داشتم شماره حساب فرد رو گرفتن و زنگ زدن اما جواب نداد اسم شعبه ای که فرد حساب داره توالشترلرستان روازرییس شعبه(ایت اله کاشانی )گرفتم و بعدزنگ زدم اونام شماره رییس شعبه کاشانی رودادن اونام شماره حساب روی قبض و ساعت روپرسیدن وحساب روبسته ن تاپول خرج نشه و به فرد زنگ زدن اونم رفت بانک وانتقال داد نکته مهم اینه که زنگ نزنین بگین به این شماره کارت بفرست حتما بگین بره بانک چون کلاهبردلری زیاد شده میترسن
نظرات شما
پیشخوان