تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۴ تير ۱۴۰۰
رییس کمیته محیط‌زیست شورا:

آغاز فرایند عملیاتی طرح جامع مدیریت پسماند از ۱۴۰۲/ خودور‌های جمع‌آوری پسماند به‌روز نیست

رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: فرایند عملیاتی و اجرایی طرح جامع مدیریت پسماند از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

آغاز فرایند عملیاتی طرح جامع مدیریت پسماند از ۱۴۰۲/ خودور‌های جمع‌آوری پسماند به‌روز نیست

رویداد۲۴ یکی از چالش‌های مدیریت شهری تهران طی سال‌های اخیر نحوه جمع‌آوری و دفن زباله بوده است. بیش از دو دهه پیش و زمانی که هنوز تراکم ساختمان‌ها در پایتخت به اندازه این‌روز‌ها نبود، تهرانی‌ها هرشب زباله‌هایشان را راس ساعت ۹ دم درب خانه می‌گذاشتند و وانت‌های شهرداری اقدام به جمع‎‌آوری زباله می‌کردند.

بعد از مدتی در نتیجه نگاه شهردار اسبق تهران و در عین حال تغییر شرایط زندگی در پایتخت، نحوه جمع‌آوری زباله نیز مکانیزه و ماشینی شد. در ابتدا از سطل زباله‌های پلاستیکی استفاده می‌شد، اما بعد از مدتی کنار گذاشته شدند و سطل زباله فلزی به شکل و شمایل فعلی مورد استفاده قرار گرفت.

اما این شیوه جمع‌آوری زباله مشکلاتی داشت؛ تهرانی‌ها عادت هر شب ساعت ۹ را کنار گذاشتند و هر ساعتی از روز اقدام به بیرون گذاشتن زباله‌هایشان کردند. در نتیجه این وضعیت؛ سطل زباله‌ها در طول روز ظاهر آشفته‌ای پیدا و بوی نامطبوعی ایجاد کردند.

شهرداری برای جلوگیری از این وضعیت تعداد دفعات جمع‌آوری را افزایش داد و چند سالی است که تقریبا روزی سه مرتبه سطل‌های زباله خالی می‌شود. به دلیل پر بودن سطل زباله‌ها در همه بازه‌های زمانی نیز امکان شستشوی آن به طور مرتب وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: صف مردم خوزستان برای خرید آب / اتفاقات هورالعظیم از فجایع زیست محیطی است


از طرفی تفکیک زباله‌تر و خشک نیز بعد از سال‌ها آموزش همگانی و در عین حال نبودن بسته‌های موثر برای اجرایی کردن آن هنوز نتیجه نداده و یکی دیگر از چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود.

از همه این موارد که بگذریم سردرگمی در نحوه دفن زباله‌های پزشکی، تخطی بیمارستان‌ها از پروتکل‌های بی‌خطرسازی، معضل پسماند‌های ساختمانی که سر از رودخانه‌ها در می‌آورند، وضعیت نامشخص دفن زباله‌های صنعتی و نبود امکانات زیرساخت، وضعیت مدیریت پسماند در تهران را دچار وضع آشفته‌ای کرده بود تا آنکه شورای پنجم شهر تهران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را موظف کرد طرحی جامع برای مدیریت پسماند شهر تهران تدوین کند. این طرح در نهایت فروردین ماه سال جاری به تصویب رسید طرحی که بناست مشکل چندساله جمع‌آوری زباله در تهران را حل و فصل کند.

آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره زمان اجرایی شدن طرح جامع مدیریت پسماند به جامعه ۲۴ می‌گوید: طرح جامع مدیریت پسماند تکالیف مطالعاتی و تفصیلی دارد به این معنی که باید در هر منطقه متناسب با بافت، جمعیت و شرایط بررسی‌های صورت گیرد و بعد سایر موضوعات اعم از تغییر چهره مخازن، جانمایی، شیوه تفکیک و جمع‌آوری، جابه‌جایی و دفع اجرایی شود.

این عضو شورا با بیان اینکه برنامه عملیاتی و اجرایی طرح جامع مدیریت پسماند از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد، تاکید می‌کند: در این مدت طرح کاپ به پیشواز طرح جامع رفته و برخی اقدامات را به صورت پایلوت آغاز کرده است.

میلانی توضیح می‌دهد: در حال حاضر طرح کاپ در چهار منطقه و شهرک در حال اجرا است و مشکلات آن به مرور استخراج می‌شود. ضعف در مشارکت مردم و به روز نبودن تجهیزات از بزرگ‌ترین مشکلات اجرایی طرح کاپ است.

این عضو شورا همچنین با اشاره به راه‌اندازی اولین ‎MRF‏ (مرکز پردازش و بازیافت یکپارچه پسماند‌های شهری) تا پایان تیرماه تاکید کرد: کلنگ دومین مرکز نیز در اردیبهشت ماه بر زمین زده شد و تامین مابقی در گرو برگزاری مناقصه است.

وی همچنین با اشاره به تغییر سیستم دریافت عوارض پسماند نیز، اظهار کرد: تمرکز فعلی طرح کاپ بر روی مجتمع‌های مسکونی بزرگ است که سیستم شوتینگ و سرایدار دارند و می‌شود روند تفکیک زباله را از آنجا با سرعت بهتری آغاز کرد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان