تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۹ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

نکات حقوقی ازدواج دختر در صورت مخالفت پدر

ازدواج دختر بدون اجازه پدر مسئله‌ای است که این روزها با آن سروکار داریم. ممکن است دختری خواهان ازدواج با شخصی باشد اما پدر او به هر علت اجازه ازدواج را به وی ندهد.

 ازدواج دختر در صورت مخالفت پدر

رویداد۲۴ دختری که به سن بلوغ و رشد رسیده است در امر ازدواج آزاد و مختار است و هیچ کس حتی پدر و مادر حق ندارند ازدواج با شخص معینی را بر او تحمیل نمایند.

اجازه پدر برای ازدواج دختر

دختری که به سن بلوغ رسیده نمی‌‎تواند به طور مستقل تصمیم به ازدواج بگیرد. به‌ عبارت‌ دیگر، دختر در عین‌ حال که دیگر تحت ولایت و سرپرستی پدر خود نیست و نظرش در خصوص ازدواج معتبر است و ازدواج بدون رضایت و اراده او صورت نمی‎‌گیرد، اما باید موافقت پدر یا جد پدری را نیز برای ازدواج به دست بیاورد.

نحوه ازدواج دختر در صورت جلوگیری پدر

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی اصلاحی سال ۱۳۷۰: در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و اجازه گرفتن از آنها نیز عادتا غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می‌تواند اقدام به ازدواج نماید.

بدین جهت قسمت ذیل ماده ۱۰۴۳ بدین صورت درآمد: هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه ممانعت کنند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

شروع دعوای ازدواج دختر بدون اجازه پدر

خواهان(دختر) دادخواستی به خواسته ازدواج دختر بدون اجازه پدر تنظیم کرده و پس از ابطال تمبر دعوای غیرمالی با انضمام دلایل خود، تقدیم مجتمع قضایی دادگاه‌های خانواده می‌کند. البته طبق قاعده اخلاق و از آنجا که غالبا پدر مصلحت فرزند خود را مدنظر قرار می دهد حفظ حرمت وی و احترام به نظر او از واجبات است.

در صورت ثبت، این پرونده در مجتمع قضایی به یکی از شعب خانواده مستقر در آن مجتمع برای رسیدگی ارجاع می شود و مراتب تکمیل پرونده توسط مدیر دفتر تایید و به نظر ریاست دادگاه می‌رسد.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
0
میخواهید با این قوانین مزخرف کاری کنید هر دختری با هر کس و ناکسی ازدواج کند با ترفندهای مختلف بی حجابی رو آوردید با ترفندهای مختلف گرانی آوردید با ترفندهای مختلف بی بندباری آوردید خدا نابودتان کند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان