تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۹ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب:

فراجناحی بودن رئیسی لوس‌بازی و تعارف است

یک کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باورپذیر بودن دیدار رئیسی با اصلاح‌طلبان در کارآمدی این دعوت‌ها خیلی مهم است. وقتی شما یک تعارض گفتمان بسیار مشخص با رقیب دارید که اصلا قابل جمع نیست، چه راهنمایی از او می‌خواهید بگیرید؟ وقتی این قدر شکافت و تعارض گفتمان وجود دارد این کارها مقداری «‌لوس‌بازی» و تعارف است.

کابینه احتمالی ابراهیم رئیسی

رویداد۲۴ از همان دورانی که هنوز انتخاب نشده بود اعلام کرد که ایرانیان داخل و خارج کشور درخواست‌های خود را از رئیس جمهور منتخب مطرح کنند. همچنین با بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف و مسئولان صحبت کرد تا با استفاده از نظر اکثریت و مشورت با تمام اقشار جامعه، دولت مردمی خود را تشکیل دهد.

دیدارش هم با مدیران رسانه‌ها اصلاح طلب اقدامی بود که موجبات تحسین بسیاری را فراهم آورد، اقدامی که البته کمی بعدتر توسط رئیس جدید قوه قضائیه هم تکرار شد؛ از همین رو نیز برآن شدیم تا نظر افراد جریان‌های مختلف را درباره این امر جویا شویم.

وقتی رئیس‌جمهور منتخب ثابت کرد رئیس‌جمهور همه است

مجید انصاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در واکنش به این اقدام بیان کرد که اگر این کار واقعا به درستی انجام شود، خوب است. این یک ضرورت است که حاکمیت باید با بدنه جامعه، نیروهای فعال مدنی و سیاسی و نخبگانی که در درون نظام هستند و دلسوز این کشور محسوب می‌شوند، ارتباط مستمر برقرار کند. البته آقای حسن روحانی در هشت سال دولت خود چند دفعه با سران احزاب و گروه‌ها ارتباطی برقرار کرد و جلساتی هم داشت، ولی این جلسات مستمر نبود و به یکی، دو جلسه اکتفا و بعد هم بدون رسیدن به نتیجه خاصی تمام شد.

سید ابراهیم؛ رئیسی برای همه

او در ادامه تاکید کرده که این اقدام فعلا شروع خوبی بوده و دلیلی هم ندارد که بدبینانه با آن برخورد کنیم. توصیه من این است که این اقدام خوب را جناب آقای سید ابراهیم رئیسی در دولت و هم آقای اژه‌ای در قوه قضائیه ادامه بدهند؛ زیرا در آموزه‌های دینی ما هم به چنین اقداماتی توصیه شده است.

محمد هاشمی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم فرد دیگری بود که در این باره بیان کرد: رئیس‌جمهور منتخب در صحبتی گفت که رئیس‌جمهور همه است نه رئیس‌جمهور یک جناح و گروه خاص و حالا در راستای گفته خود با چهره‌های اصلاح‌طلب هم تماس گرفته تا با این اقدام ثابت کند رئیس‌جمهور همه مردم است.

محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به ما گفت که اصل رفتار بسیار خوب و پسندیده است؛ به خصوص اینکه در ادامه از همه ظرفیت‌های ملی و میهنی فارغ از وابستگی‌های جناحی استفاده و دولتی کاملا ملی تشکیل شود که در قید و بند تعهدات جریانی نماند.

محمد خون چمن دبیرکل حزب جوانان ایران هم با اشاره به این اقدام گفته بود که اصل اقدام بسیار مثبت و خوب است و اگر آقای رئیسی در عمل هم از این افراد که با آنها دیدار می کند استفاده کند بسیار خوب است. البته اگر آقای رئیسی خودش تمایل به برگزاری چنین نشست‌هایی داشته باشد قطعا تداوم خواهد داشت؛ اما اگر محدودیت برایش ایجاد کنند و اجازه ندهند که به جریان اصلاحات توجه کند این نشست‌ها تداوم نخواهند داشت.

اما همه افراد و جریانات سیاسی از این اقدام سید ابراهیم رئیسی استقبال نکردند و این موضوع مخالفت‌هایی را نیز در پی داشت.


بیشتر بخوانید: نگاهي به تشكيل كابينه فراجناحی/ رئیسی از حامیان خود فاصله می‌گیرد؟


این کارها «‌لوس‌بازی» و تعارف است

برای مثال امیر پسندپور کارشناس سیاسی اصلاح طلب در این باره گفته است که باورپذیر بودن این موضوع در کارآمدی این دعوت‌ها خیلی مهم است. وقتی شما یک تعارض گفتمان بسیار مشخص با رقیب دارید که اصلا قابل جمع نیست، چه راهنمایی از او می‌خواهید بگیرید؟ در مناظرات دیدم طرفین با عقاید دیگران به شدت مخالفت می‌کردند، وقتی این قدر شکافت و تعارض گفتمان وجود دارد این کارها مقداری «‌لوس‌بازی» و تعارف است.

او در ادامه تاکید کرده که شاید آقای رئیسی می‌خواهد برای آینده نه چندان دوری یک رفتار فراجناحی از خود نشان بدهد. اما وقتی دو جریان یکی با گفتمان عدالت و دیگری با گفتمان توسعه است همه می‌دانیم این دو مخالف هم هستند.

علیرضا مستوفی دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب هم در این باره بیان کرد که این کار یک نمایش تبلیغاتی است؛ چرا که ندیدیم آقای رئیسی مثلا به برخی اقدامات مجلس انتقاد کند.

محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این باره به ما گفت که اگرچه نفس این موضوع اشکالی ندارد؛ اما اگر رئیسی به دنبال جمع آوری نظرات و دیدگاه‌هاست به طور طبیعی نظرات احزاب اصلاح طلب گره‌ای از مشکلات آقای رئیسی را باز نخواهد کرد، زیرا مملکت ۸ سال در دستان اصلاح طلبان بوده است و آنها اگر نظر مساعدی داشتند طبعا اجرا می‌شد، بنابراین اولویت مشورت قطعا باید با نیروهای انقلابی باشد.

در پایان باید گفت که این اقدام اگرچه موافقانی داشته که آن را ستوده و برخی هم آن را غیر قابل عملیاتی شدن دانستند؛ اما فارغ از اینکه این مشورت‌ها و این حجم از نظرات مختلف را تا چه میزان می‌توان پای میز عملیاتی شدن آورد سری به نهج البلاغه بزنیم؛ در نهج البلاغه آمده که هر کس براى خود استبداد کند هلاک می ‏شود، و هر کس با مردم مشورت کند در عقل آنان شریک شده است.

ابراهیم رئیسی از زمانی که با رای مردم انتخاب شده و به پاستور راه یافته است نشان داده که که از مشورت با احدی اِبایی ندارد و برای پیشبرد اهداف دولتش از خرد جمعی استفاده می کند. شاید رمز موفقیت قاضی‌القضات سابق در دستگاه قضا هم همین بوده؛ موفقیتی که بسیار امیدوارند به قوه مجریه نیز تسری پیدا کند تا حال مردم خوب بشود و خوب بماند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
0
چرا دست از دوز کلک ها برنمی داریدنمیگذاردچهره های جدید با تفکر های نو رشد کنند مگر این دوسه هزار ادم رفوزه تنها تو این کشور سیاست بلدن
قشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
0
این آقایان .که فراجناحی رئیسی را لوس بازی می خوانند می خواهند اورا در منگنه قرا دهند وقتی در دولت کنونی که وزرایی آمدند درجلسات هیئت دولت خوابیدند کجا بودند ایندولت راکه از خود میدانستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
0
این کارفقط نمایش بوده است وبس باانتخاب کابینه ریسی ملت متوچه بازی ونمایشی بودن این کارهاخواهد شد
نظرات شما
پیشخوان