تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
عضو کمیته کشوری کرونا:

مراکز تزریق واکسن به محل سرایت ویروس تبدیل شدند/ درگیری بیشتر کودکان و جوانان از علائم ویروس دلتاست

عضو کمیته کشوری کرونا با حضور در برنامه طبیب با تأکید بر اینکه مراکز تزریق واکسن به محل سرایت ویروس تبدیل شدند، گفت: بیماران بسیاری داشتیم که در همین مراکز بیمار شدند تا آنجا که فکر می‌کنند به دلیل تزریق واکسن کرونا گرفتند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ مسعود مردانی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون در ایران هنور بسیار اندک است، اظهار کرد: نزدیک به شش میلیون دز واکسن زده شده که حدود یک میلیون و نیم نفر دو دز گرفتند و حدود بیش از چهار میلیون نفر یک دز دریافت کردند که این عده عملا واکسینه نیستند و خبر بد اینکه برخی از همان‌هایی که واکسینه شدند هم ویروس دلتا را گرفتند و این نشان می‌دهد که محافظت واکسن 100 درصدی نیست. 

وی در ادامه یادآور شد: اما واکسن هیچ کاری هم که نکند از فوت جلوگیری کرده و باعث می‌شود که افراد فرم شدید را نگیرند، در هر صورت علم واکسن‌سازی هم روز به روز جلوتر رفته و جهش‌ها را رصد می‌کند. در کشور ما نیز امروز در 25 استان گونه دلتا شناسایی شده و اگر این روند همینطور ادامه پیدا کند ممکن است به همه استان‌ها سرایت کند، البته این گونه نیز از جهت پیشگیری و درمان فرقی با سایر گونه‌های ویروس کرونا ندارد. 

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص علائم بالینی ویروس دلتا توضیح داد: علائم شامل درگیری بیشتر کودکان و جوانان، سرعت انتقال در خانواده، سرعت انتشار در ریه بوده و مرگ‌ومیر آن هم بیشتر است، البته هنوز هم در برخی بدون علامت است. همچنین تب ادامه‌دار، تنگی نفس پیش‌رونده، احساس فشار روی قفسه سینه از جمله علامت‌های ویروس دلتاست و در این صورت حتما باید به طبیب مراجعه کرد تا بیماری پیشرفت نکند، علائم درگیری ریه هم همین تداوم تب، تنگی نفس به ویژه در بچه‌ها و کم آوردن نفس و کاهش اکسیژن خون و سیاه شدن لب در کودکان است.

مردانی با اشاره به اینکه شش هفته بعد از درگیری به کرونا می‌توان اقدام به تزریق واکسن کرد، گفت: باید در نحوه توزیع واکسن تجدیدنظر کنیم، مشکلی که داریم این است که پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که در این چند ماه آنها را از همه دور کردیم در مراکز جمع می‌کنیم و خود این مراکز را به محل سرایت ویروس تبدیل کردیم، بیماران بسیاری داشتیم که در همین مراکز بیمار شدند تا آنجا که فکر می‌کنند به دلیل تزریق واکسن دچار بیماری شدند، باید یک سیستم رجیستری داشته باشیم و حتی مراکز 24 ساعته باشند تا به صورت اینترنتی و برنامه‌ریزی شده از افراد برای تزریق واکسن دعوت شود، حتی بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند.


بیشتر بخوانید: دلتا پلاس چیست؟/ واکسن می‌تواند جلوی شیوع این ویروس را بگیرد؟


وی با اشاره به اینکه بیمارانی داریم که در همین سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن به ویروس مبتلا شدند، یادآور شد: در همین صحنه‌هایی که برای سفر افراد به ارمنستان مشاهده می‌کنید هیچ پروتکلی رعایت نمی‌شود و متأسفانه همین تجمعات نیز بهترین مکان برای انتقال ویروس است.  

این پزشک متخصص در پاسخ به این سؤال که کدام واکسن‌ها برای کودکان مناسب است اظهار کرد: در یک مطالعه بررسی کردند که واکسن‌های فایزر و مدرنا در سن ۱۲ تا ۱۸ پاسخ ۱۰۰ درصدی داده است و حتی اثربخشی آن از روی بزرگترها نیز بیشتر بوده، اما بچه‌ها عمدتا در معرض خطر نیستند و به همین دلیل در اولویت قرار ندارند.  

وی همچنین در خصوص اینکه ممکن است تزریق این واکسن به مرگ منجر شود، نیز گفت: به دنبال هر تزریقی ممکن است شوک و مرگ اتفاق بیفتد، حتی واکسن سایر بیماری‌ها نیز این عوارض را دارند ولی آمار بالایی نیست که از ارزش واکسن کم کند، اما به دلیل رخ دادن شوک توصیه می‌کنیم تا افراد نیم ساعت بعد از تزریق در نزدیکی مرکز حضور داشته باشند تا از این شوک‌ها جلوگیری شود.            

استاد دانشگاه علوم پزشکی در خصوص میزان شدت بیماری در خصوص درگیری مجدد نیز توضیح داد: این یک قانون کلی است که بیماری برای بار دوم سبک‌تر است اما در مورد این ویروس هندی ممکن است کمی فرق کند، لذا این موضوع ۱۰۰ درصدی نیست. 

مردانی در پایان نیز عنوان کرد: در پیک چهارم عمده تخت‌های بیمارستانی پر شدند، لذا در کمیته کشوری مطرح کردیم که داروی رمدسیویر را به صورت سرپایی به بیماران بدهیم و دیگر بیماران را بستری نکنیم که این تجربه خوبی بود و در همه بیمارستان‌ها اجرایی شد و خوشبختانه شاهد موفقیت بالای این طرح بودیم که البته در کنار این طرح اکسیژن‌تراپی نیز بسیار به درمان بیماران کمک کرد و جان بسیاری از هموطنان را نجات داد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان