تاریخ انتشار: ۰۱:۵۱ - ۲۷ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

۴ نکته درباره تظاهرات خوزستان/ چه کسانی واقعیت اعتراضات خوزستان را تحریف می‌کنند؟

چند تماس تلفنی و چند وعده تنها چیزی است که تا به این لحظه عاید مردم خوزستان شده؛ نه آب به هورالعظیم برگشت و نه کارون زنده شد؛ خوزستان همچنان تشنه است.

تظاهرات خوزستان

رویداد۲۴ یارا سعیدی: در خوزستان چیزی تغییر نکرده است؛ کارون همچنان کم آب است، هورالعظیم خشک شده، مردم آب و برق ندارند و پس از چند روز اعتراضات گسترده و کشته شدن بیش از یک نفر، چند تماس تلفنی و چند وعده تنها چیزی بود که عاید مردم شد. گاومیش‌ها همچنان در بی‌آبی تلف می‌شوند و مردم دبه و تانکر به دست در جستجوی آب هستند.


بیشتر بخوانید:اعتراضات به بی‌آبی در خوزستان / حاصلخیزترین استان ایران چگونه خشک شد؟


اعتراضات خوزستان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت. کاربران در فضای مجازی از خوزستان نوشتند و گفتند. در این یادداشت به چند نکته مهم درباره این اعتراضات اشاره می‌کنیم.

اعتراض کشاورزان پس از اعتصاب کارگران در خوزستان

آنچه امروز در خوزستان شاهد هستیم به دیروز و هفته قبل محدود نمی‌شود. بیش از یک ماه است که کارگران صنایع مختلف از جمله فولاد و شرکت نفت در شهر‌های مختلف خوزستان از جمله شادگان و اهواز در اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق و همچینن پایین بود میزان دستمزد و شرایط بد کار دست به اعتصابات سراسری زدند و سرکار خود حاضر نشدند.

کارگران هفت تپه در اهواز نیز طی چند هفته اخیر در اعتراض به وضعیت این شرکت پس از خلع ید دست به اعتصاب زدند. برخلاف مدیران، کارگران در این شرکت‌ها را افراد بومی تشکیل می‌دهند که اغلب نیز جوان هستند که به شرایط و وضعیت شغلی و معیشتی خود معترض و خواستار به نتیجه رسیدن مطالبات خود بودند. همان جوانان امروز با تشدید بحران آب و برق در این استان در کنار کشاورزان راهی خیابان‌ها شدند تا صدای خود را حالا در قالب اعتراضات خیابانی به گوش مسئولان برسانند.

تظاهرات در خوزستان بر سر چیست؟

مردم شهر‌های مختلف خوزستان چند دهه است که با مشکل آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند. اساسا مردم خوزستان در دو دهه اخیر هیچ گاه آب شرب سالم در اختیار نداشتند و مردم در خانه‌هایشان از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کردند.

مردم در روستا‌ها و شهر‌های مختلف خوزستان آب سالم می‌خرند و آب لوله کشی در این استان هیچ‌گاه برای شرب و پخت غذا استفاده نمی‌شود چرا که اصلا قابل استفاده نیست.

آنچه باعث شده امروز در سطح خوزستان مردم به خیابان بیایند به خطر افتادن حیات آن‌ها است که وابسته به شغلشان است. اغلب مردم خوزستان یا دامدار هستند یا کشاورز که امروز در اثر قطع آب خوزستان و انتقال آن به دیگر شهرهای کشور صدها راس دام تلف و هزاران تُن ماهی نابود و زمین های کشاورزی خشک شده.

یک کشاورز روستایی در خوزستان در گفتگو با خبرنگاران می‌گوید: معیشت ما تنها از دام هاست و اگر از دستشان بدهیم، چگونه زندگی کنیم؟ کشاورز دیگری می‌گوید: ایجا همه فقیر هستیم، چیزی نداریم و از دولت می‌خواهیم که به ما رحم کند. نه گوشت نه غذا و نه آب برای خودمان می‌خواهیم، تنها آب برای حیواناتمان بفرستند که تلف نشوند. پرآب‌ترین استان کشور، امروز در خطر خشکسالی قرار دارد. آنچه باعث شده تا مردم خوزستان بیش از چند روز در خیابان‌های شهر‌های مختلف این استان تا صبح فریاد ما تشنه ایم سر بدهند، خشک سالی تالاب هورالعظیم و در نتیجه مرگ صد‌ها راس گاومیش و چندین تن ماهی بود.

تحریف واقعیت اعتراضات در استان خوزستان

اعتراضات در خوزستان هدف مشخصی دارد. خشک شدن تالاب هورالعظیم، بی آبی و بی برقی خون جوانان و مردم این استان را به جوش آورده و منجر به حضور آنها در خیابان شده است. آنها در اعتراضاتشان بر تشنه بودن خود، دام‌ها و مزارعشان تاکید و آن را فریاد می‌زدند.

در این بین سه گروه تلاش می‌کنند برای به ثمر نشستن منافع گروهی و شخصی خود واقعیت آنچه در خوزستان می‌گذرد را تحریف کنند و از بیان آنچه به وضوح در این استان می‌گذرد خودداری کرده و دلایل و عوامل دیگری را برای بروز این اعتراضات و تجمعات بیان کنند.

گروه اول برخی رسانه‌های خارجی و افراد خارج نشین هستند که به دنبال نشان دادن تصویر متفاوتی از اعتراضات در خوزستان و بهره برداری سیاسی از آن به نفع خود هستند.

گروه دوم نیز برخی رسانه‌های داخلی و مجازی در داخل کشور هستند که به دلایل نامعلوم تلاش می‌کنند چشمان خود را به روی اعتراضات گسترده در شهر‌های مختلف خوزستان ببندند و آن را به تلاش عده‌ای نوجوان و جوان برای تجزیه طلبی نسبت دهند.

این دو گروه در دو سوی متفاوت و اگرچه به ظاهر در مقابل یکدیگر قرار دارند، اما هردو به تحریف واقعیت آنچه در خوزستان می‌گذرد دست زده و باعث بدتر شدن اوضاع در این استان می‌شوند. این نوع پروپاگاندا اساسا نه تنها منجر به پایان این اعتراضات نمی‌شود بلکه آتش خشم مردم این منطقه از به حاشیه رفتن مطالباتشان را افزایش می‌دهد.

گروه سوم نیز مدیران بی کفایتی هستند که نه تنها حاضر نیستند مسئولیت عملکرد خود را بپذیرند بلکه واقعیت را نیز انکار می‌کنند. مصائب استان خوزستان به دلایل مختلف از جمله بافت قومیتی و منابع غنی از نفت و گاز آن همواره به حاشیه رانده شده است. در چند دهه گذشته آنچه در این استان نادیده انگاشته شده مردم محروم این استان و حقوق اساسی آن‌ها بوده است، اما حالا با گونه جدیدی از انکار مواجه هستیم که صدای مردم را درآورده و به بنزین روی آتش بدل شده.

صدای اختلاف مسئولان بر سر مشکلات خوزستان بالا گرفته و نکته جالب پوشش وسیع اعتراضات و مشکلات مردم این استان از سوی رسانه‌های دست راستی است که در گذشته به این شیوه رواج نداشت. نمونه روشن این مدیران قاسم سلیمانی دشتکی استاندار دولت حسن روحانی است که در اظهارنظری عجیبی گفته بود فیلم اعتراضات در خوزستان جعلی است و خبری از تجمع در این استان نیست. وی همچنین در یک گفتگوی تلویزیونی منکر بی آبی در روستاهای استان خوزستان شد.

از اعتراض بزرگان طوایف تا خشم جوانان خوزستانی

پس از تشدید تنش آبی در خوزستان، این سران قبال و شیوخ بودند که لب به اعتراض گشودند و با حضور در ادارات آب و برق و استانداری خوزستان مطالبات خود را مطرح کردند.

پیش از شروع اعتراضات گسترده مردمی در خوزستان، تعدادی از کشاورزان، دامداران و ساکنان روستاهای خوزستان به ادارات آب و برق مراجعه کردند، در بین مراجعه کنندگان برخی سران طوایف نیز حضور داشتند. تصاویر و فیلم‌هایی از این افراد منتشر شد که آنها را در حال گلایه از بی آبی نشان می‌داد.

این تصاویر و فیلم‌ها با بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. یکی از شیوخ، صحبت‌های مهمی را در حضور مسئولان این استان بیان کرد، وی ضمن گلایه از بی آبی به حوادث عاشورا اشاره کرد و گفت که در این حادثه ۷۲ نفر از بی‌آبی شهید شدند در حالی که اینجا هزاران نفر تشنه هستند. این اعتراضات افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دارد و منجر به آن شد که در فاز بعدی این جوانان باشند که در اعتراض به بی آبی و بی برقی به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند. از این جهت در اعتراضات خوزستان شاهد حضور دو نسل با مطالبه مشترک بودیم.

هشتگ خوزستان تشنه است حالا به یکی از ترندهای توییتر تبدیل شده، مردم خوزستان خواستار آب، برق و امکانات اولیه برای ادامه کار و زندگی هستند. مطالبات آنها امروز به لطف فضای مجازی به گوش مردم سایر استان‌ها و مسئولان رسیده، آنها انتظار دارند فراتر از چند تماس و وعده، تصمیمات جدی با هدف بازگشت زندگی به این استان گرفته شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Belgium
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
6
آخه رسالت مطبوعات و رسانه ها در معرفی مسئولینی که در این استان باید پاسخگو باشند ؛ چی میشه ؟!
عبدالرضا غیایی شاملو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
5
اوج نامردی، بی معرفتی، بی وجدانی و قصاوت قلب است که در برخورد با کسانی که از تشنگی تقاضای آب میکنند بجای آب دادن و کمک کردن پاسخشان را با گلوله داغ میدهند، برادر و خواهر خوزستانی من بنده بعنوان هموطن شما از زمانی که فهمیدم حتی آب خوردن هم برای شما بسختی پیدا میشود نمیتوانم موقع تشنگی آب بنوشم تنها کاری که از دستم برمیاید این است که دور از شما اما با شما تشنگی و بی آبی را تجربه کنم، خدایا خودت بداد خوزستان ما برس، الهی آمین، یاعلی
ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
5
چراتامردم اعتراض میکنن ربطش میدین به تفسیر بیگانه دیگه حناتون رنگی نداره اگه مملکت داری بلدبودین کاری نمیکردین بیگانه ها بریشتان بخندن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
5
خوزستان نفت زیاد داره ولی چه فایده که دزدی هم زیاد داره ! سوء مدیریت هم زیاد داره !
نظارت ضعیف بر عملکرد مدیران و... هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
1
خب آخه چرا باید یه وضعی رو مسولین بوجود بیارن که دشمن بتونه سو استفاده کنه اگر هم اعتراضی شده به حق بوده باید بدن یقه ی مسوول مربوطه رو بگیرن که چرا بهانه دست دشمن داده و چرا دل مردم رو خون کرده
نظرات شما
پیشخوان