تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۳۰ تير ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شکرالله بنار چگونه از ریاست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری برکنار شد؟

شکرالله بنار هرچند در دقیقه ۹۰، اما بلاخره از مدیرعاملی سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران کنار رفت، برکناری که سبب افشاگری‌هایی که درباره اعضای شورای شهر و شهردار تهران نیز شد.

سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران

رویداد۲۴ شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران بالاخره برکنار شد. در اخبار منتشر شده ظاهرا شهردار تهران در پاسخ به نامه‌ای با بازنشستگی او موافقت کرده است، اما اطلاعات رسیده به رویداد۲۴ نشان می‌دهد که موضوع به همین سادگی نبوده است؛ چه آنکه به محض ابلاغ نامه شهردار تهران، مصاحبه‌های تند و تیز بنار علیه مجموعه شهرداری آغاز شد و اتهامات تندی را علیه شورای شهر تهران مطرح کرد.

او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر گفته «در شهرداری تهران و شورا روابط مافیایی پیش آمده، اژد‌های ۷ سر فساد شکل گرفته و سوءاستفاده و سرقت در موضوعات مختلف پیش آمده است. من همه اسناد این موضوعات را به دستگاه‌های نظارتی و امنیتی اطلاع دادم. منافع برخی در شورای شهر و شهرداری دچار چالش بود و از من باج می‌خواستند و از آنجایی که با مخالفت‌های من همراه شدند در صدد برکناری و عزل من آمدند.»

اظهارات شکرالله بنار در حالی مطرح شده که به گفته عبدالحمید امامی معاون شهرداری تهران بنار ۷ پرونده در مراجع قضایی بر سر قرارداد‌ها و جابجایی برخی ارقام دارد و هنوز سه پرونده او ختم نشده است.

اظهارات شکرالله بنار درباه علی اعطاء سخنگوی شورای شهر تهران نیز قابل توجه و عجیب است. اظهاراتی که فارغ از پرونده‌هایی که بنار باید در محاکم قضایی پاسخگویش باشد، حاکی این ادعاست که هرکدام از اعضای شورا از جمله علی اعطا چگونه درباره لوایح ارائه شده به شورا تصمیم‌گیری می‌کردند و درعین حال بنار همانطور که در اظهارات غیررسمی خود نیز اعلام کرده، با شنیده شدن زمزمه‌های برکناری‌اش و احتمالا رسیدگی جدی به روند فعالیتش در این سازمان، پای دیگر مدیران و اعضای شورای شهر را نیز به میان کشیده تا تنها قربانی تخلفات احتمالی شهرداری تهران نباشد.

خبرگزاری فارس در خبری از پشت پرده اختلافات بنار و مدیران شهرداری نوشته بود و به پروژه‌های مختلف اشاره کرده بود اما در اتفاقی عجیب این خبر از روی خروجی این خبرگزاری حذف شده است. متن خبر اما در رسانه‌های دیگر موجود است؛ از جمله در سایت شورا آنلاین که آن گزارش را حفظ کرده است.

آغاز اختلاف شکرالله بنار و شورای شهر

بنار در قسمتی از گفت‌وگویش به شرکت خصوصی اشاره می‌کند که طی آن به دلیل سقوط یکی از جرثقیل‌هایش در پروژه مشارکتی که منجر به مرگ دو شهروند شده بود، از سوی دادگاه مقصر شناخته شد. بعد از این اتفاق یکی از اعضای شورای شهر که در گفت‌وگویی دیگر مشخصا به علی اعطا اشاره می‌کند به او زنگ زده و گفته «این جرم را بر عهده بگیر تا این شرکت که در بخش خصوصی مشغول است، ضرر نبیند.» اما بنار موافقت نکرده و این شروع اختلاف‌هایش با این مدیر شهرداری بوده است.

اختلافی که به گفته بنار با تلاش برای برکناری‌اش شروع شده و زمانی که به نتیجه نرسیده به سنگ‌اندازی در پروژه‌های این سازمان رسیده است. او به تعدادی از پروژه‌هایی که به گفته خودش با هدف زیر سوال بردن عملکردش با اجرای آن‌ها از سوی این عضو شورا مخالفت شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «یک شرکت قصد سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیاردی با شهرداری را داشت و وزیر اقتصاد هم دستور داده بود این اقدام توسط شهرداری تهران انجام شود، ولی با موضع‌گیری نابجای یک عضو شورا و بیان اسرار مگوی اقتصاد شرکت مربوطه تحریم می‌شود.»

شرکتی که شکرالله بنار از آن سخن می‌گوید، شرکتی به نام «شرکت پارامادان» به عنوان عامل کنترل پروژه‌های سازمان بوده است. به گزارش رویداد۲۴ تاخیرات پروژه‌ها در اختیار همین شرکت بوده است. این شرکت به یکی از اعضای شورای شهر تهران نزدیک است و سازمان سرمایه‌گذاری نیز قرارداد خود را با آن فسخ کرده و دستور عدم پرداخت طلب شرکت مذکور را صادر می‌کند. ظاهرا همین مسئله محل اختلاف شده است و  آنجا که «شکرالله  بنار» از این سخن می‌گوید که شورای شهر می‌خواسته او را «شریک جرم» کند، به ماجرای همین شرکت اشاره داشته است. با این حال زور شورای شهر تهران به بنار نچربید و او ماندگار شد اما گویا اتفاقات دیگری در شهرداری افتاده که بالاخره به برکناری بنار ختم شده است و حالا برای همه پیامی فرستاده که اگر قرار به گفتن رازهای مگو باشد، او نیز رازهای زیادی دارد که بگوید!


بیشتر بخوانید: ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده واگذاری‌های سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری/ چرا حناچی از شکرالله بنار حمایت می‌کند؟


باز شدن پای شهردار تهران به تخلفات احتمالی 

بنار در قسمت دیگر اظهاراتش پای حناچی شهردار تهران را نیز وسط کشیده و گفته قرارداد‌های «پروژه مسافر» در محدوده ترمینال خزانه بسیار مبهم است و ما دادخواست ابطال آن را دادیم و شکایت‌هایی هم انجام شد، اما از دفتر حناچی فشار آوردند که شکایت را پس بگیرید در این زمینه هم اسناد به دستگاه‌های نظارتی ارائه شده است. موارد شبهه‌دار زیاد است و همه را به دستگا‌های نظارتی اعلام کرده‌ام.

چرایی سکوت شهردار تهران به عملکرد بنار 

هرچند رویداد۲۴ بار‌ها درباره تخلفات سازمان سرمایه‌گذاری و سایر قسمت‌های شهرداری تهران گزارش‌های متعدد نگاشته و سعی در افشای آن‌ها جهت حفظ منافع عمومی شهر و شهروندان تهرانی داشته، اما هیچ‌گاه از سوی شهردار و مدیران روابط‌ عمومی‌اش پاسخ درخوری به گزارش‌های متعدد درباره عملکرد این سازمان داده نشد. سکوتی که حالا و با افشاگری‌های مدیری که خود حضور پررنگی در قرارداد‌های عجیب این سازمان دارد، شکسته شده و مشخص می‌شود که علت واکنش‌های «هیچ» بیشتر اعضای شورا و مدیران شهرداری چه بوده است. سفره‌ای که برای همه باز بوده و حالا پرده بر افتاده است.

البته این دست اخبار آن هم دو هفته مانده به پایان دوره پنجم فقط محدود به سازمان سرمایه‌گذاری نمی‌شود و احتمالا همانطور که با استقرار شورای اصلاح طلب، تمام قراردادهای دوره اصولگرایان یکی یکی افشا شد، حالا با حضور اصولگرایان تمام قراردادهای دوره اصلاح طلبان یک به یک فاش خواهد شد؛ چنانچه مجلس نیز خط و نشان کشیده که مو را از ماست خواهد کشید؛ احمد نادری گفته «مجلس بزودی به نحو مقتضی به تخلفات حناچی و تیم تحت مدیریتشان وارد خواهد شد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان