تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۳۱ تير ۱۴۰۰

خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری گوره - جاسک افتتاح شد/ آغاز صادرات نفت از طریق دریای عمان

بهره برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک و نخستین بارگیری محموله صادراتی نفت ایران از دریای عمان با دستور رئیس جمهور و به صورت تصویری آغاز شد.

خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری گوره - جاسک افتتاح شد/ آغاز صادرات نفت از طریق دریای عمان

رویداد۲۴ بهره برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک و نخستین بارگیری محموله صادراتی نفت ایران از دریای عمان با دستور رئیس جمهور و به صورت تصویری آغاز شد.

در هشتاد و سومین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی، ابتدا وزیر نفت گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه ارائه می‌کند و پس از پاسخ به سئوالات روحانی بهره برداری از این طرح آغاز می‌شود و در پایان این مراسم هم رئیس جمهور سخنرانی می‌کند.

این خط لوله که برای نخستین بار در تاریخ صنعت ایران نفت خام را به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام در سواحل دریای عمان می‌رساند از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با طی کردن مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری و عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، به جاسک می‌رسد.

این طرح که با سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است علاوه بر تنوع بخشی به مبادی صادراتی کشور و توسعه منطقه مکران، باعث آبادانی، تولید و فعالیت‌های اقتصادی بیشتر در این منطقه با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در آینده نزدیک خواهد شد.

خط لوله نفت خام گوره به جاسک، با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از طریق پایانه جدید جاسک طراحی شده است و در مرحله نخست روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را صادر می‌کند.

تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران از اهداف اجرای این طرح است.

طرح لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک شامل یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول یک هزار کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

این طرح با مشارکت ۲۵۰ پیمانکار ایرانی و تولید کننده داخلی و با استفاده ۹۱ درصدی از توان ساخت داخل اجرا شده است و تجهیزات مورد نیاز آن مانند تختال ورق نفت ترش، ورق عریض، شیرآلات نفتی، گوی شناور و انواع پمپ‌هایی که در صنعت نفت بکار گرفته می‌شود با همت متخصصان ایرانی ساخته شده است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان