تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰

صف طولانی انتظار!/ چه کسانی از چرخه دریافت واکسن کرونا جا مانده‌اند؟

اگرچه واکسیناسیون کرونا به بیش از ۱۱ میلیون دوز در ایران رسیده است، اما تا امروز بسیاری از بیماران زمینه ای، بیماران نادر و بیماران قلبی هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌اند و به نوعی احساس آن‌ها این است که از چرخه واکسیناسیون جا مانده‌اند.

واکسن کرونا
رویداد۲۴ یاسر مختاری: از ۲۰ بهمن‌ماه که اولین دوز‌های واکسن کرونا در ایران تزریق شد تا امروز بیش از ۶ ماه از آغاز واکسیناسیون می‌گذرد. تا امروز بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۸۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۴۱ نفر نیز دوز دوم تزریق شده و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۲۳۰ دوز رسیده است.

در این میان برخی از گروه‌های هدف واکسینه و برخی دیگر هنوز در انتظار واکسن هستند. گروه‌های سنی پر خطر عمده کسانی بودند که در این مدت واکسینه شدند و تقریبا هر دو هفته یکبار سن این گروه‌ها کاهش پیدا می‌کنند. با این حال بر اساس دستور وزیر بهداشت واکسیناسیون گروه مشاغل پر خطر نیز همزمان با عید غدیر آغاز شد.

بیمارانی که از واکسیناسیون جا مانده‌اند

با این حال بسیار از گروه‌های پرخطر مانند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هنوز در انتظار واکسن کرونا هستند، بیماران قلبی، بیماران مبتلا به دیابت و حتی بیماران نادر از جمله افرادی هستند که هنوز بسیاری از آنان واکسینه نشدند. این در حالیست که واکسیناسیون بیماران خاص همزمان با آغاز فاز دوم واکسیناسیون آغاز شد با این حال بیماران نادر و بیماران زمینه‌ای افرادی هستند که به نظر می‌رسد که در زمره فراموش شدگان کرونا باشند.


بیشتر بخوانید:واکسن کرونا شیلد طلایی نیست!/ ابتلا به ويروس كرونا پس از دریافت واکسن به چه معناست؟


وزارت بهداشت در خردادماه اعلام کرد، بیماران خاص، نادر، صعب العلاج و بیماران مبتلا به سرطان که در ۶ ماه گذشته سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارند در اولویت دریافت واکسن هستند و پس از این بیماران، سایر بیماران خاص و صعب العلاج در حال دریافت درمان‌ها و پیگیری بیماری در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می‌گیرند.

این بیماران می‌بایست برای دریافت واکسن به مراکز درمانی خود مراجعه و تقاضای دریافت واکسن را ارائه کنند. پس از دریافت درخواست‌های واکسن، آمار بیماران متقاضی واکسن کرونا از طریق مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی اعم از دولتی و غیر دولتی به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی می‌شوند یا با معرفی پزشک معالج و گزارش پاتولوژی این بیماران به مراکز منتخب اعلامی از سوی معاونت‌های درمان ارجاع می‌شوند.

علی رغم این اطلاعیه تا امروز واکسیناسیون این بیماران انجام نشده است. در این میان نامه‌نگاری‌های مختلفی نیز از سوی بنیاد بیماری‌های نادر خطاب به مسئولان واکسیناسیون نیز انجام شده است، اما همچنان بسیاری از این بیماران در انتظار واکسن کرونا هستند.

رنج بیماران نادر و منتظران واکسن کرونا

امیر عباس اسکندری یکی از بیماران نادر است که به گفته خود از همان اسفندماه قرار شد نام آن‌ها در لیست واکسیناسیون قرار بگیرد.

اسکندری در گفتگو با جامعه‌۲۴ اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا تمامی بیماران نادر به دلیل مسائل نقض ایمنی دچار مشکلات بسیاری شدند برخی از آنان به کرونا مبتلا شدند و حتی برخی از این افراد نیز فوت کردند، در این میان بسیاری از آنان به دلیل ترس از ابتلا نتوانستند به محل کار خود حاضر شده و به همین دلیل شغل خود را از دست داده و اکنون در مضیقه مالی هستند.

وی افزود: واکسیناسیون برای این گروه از بیماران یک امیدی ایجاد کرد تا بتوانند حداقل بر سر کار خود برگردند، اما تا امروز چنین نشده است. اول گفتند که در اسفندماه به بیماران واکسن تزریق می‌کنند بعد گفتند خردادماه و این تاریخ مدام تغییر می‌کرد و اکنون گفته‌اند شهریورماه این واکسن تزریق می‌شود.

اسکندری در ادامه اظهار کرد: چندین بار هم افراد مبتلا به بیماری نادر و هم بنیاد بیماران نادر نامه نگاری‌های مختلفی کرده‌اند که آخرین آن‌ها در تیرماه بود. هنوز مشخص نیست که چه زمانی قرار است سهمیه واکسن بیماران نادر لحاظ شود.

آغاز واکسیناسیون کرونا در بیماران زمینه‌ای

با این حال کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با جامعه ۲۴ اظهار کرد: واکسیناسیون بیماران خاص در حال انجام است و در بیماران زمینه‌ای نیز اولویت با بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین است که واکسیناسیون آن‌ها آغاز شده است.

وی افزود: دستور اجرای واکسیناسیون بیماران نادر و سایر بیماران صعب‌العلاج و بیماران زمینه‌ای نیز صادر شده و قرار است پس از احصای موارد انجام شود.

جهانپور همچنین در مورد واکسیناسیون بیماران قلبی نیز گفت: پس از بیماران زمینه‌ای و به ویژه بیماران دیابتی واکسیناسیون بیماران قلبی نیز قرار است انجام شود.

وی در مورد تأخیر در واکسیناسیون بیماران قلبی اظهار کرد: تأخیری در کار نبوده است ما اکنون در فاز واکسیناسیون هستیم و اولویت بندی انجام شده است. بر اساس سند ملی واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای پس از گروه‌های سنی پر خطر هستند که در این راستا واکسیناسیون بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین آغاز شده و سایر بیماران زمینه‌ای نیز پس از این بیماران واکسینه می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان