تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

نتیجه نشست معاونت زنان با بزرگان اهل سنت درباره کودک‌همسری

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهوری گفت: کودک‌همسری خیلی مورد نگرانی از طرف بانوان اهل سنت، پیرانشهر و زاهدان و نقاط مختلف بود و صحبت‌های خوبی جناب مولوی و همکاران در ارتباط با اصل احکام شریعت و برداشت‌های نادرست از آن داشتند.

نتیجه نشست معاونت زنان با بزرگان اهل سنت درباره کودک‌همسری

رویداد۲۴ معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در نشست «بررسی احوال شخصیه زنان اهل سنت کشور در موضوعات فقهی، طلاق ثلاثه و اجرت المثل» اظهار کرد: این نشست چهارمین نشست بررسی حقوقی احوال شخصیه زنان اهل سنت است. اولین نشست در کردستان برگزار شد که نشست تخصصی بسیار وسیعی با حضور صاحب نظران و حقوق‌دانان بود. مباحث مفصلی در این زمینه شکل گرفت و نتایج آن این بود که که قرار شد رایزنی‌هایی با علماء و مولوی‌های اهل سنت داشته باشیم.

وی با اشاره به نشست دوم در زاهدان و در خصوص موضوع یاد شده، ادامه داد: نشست زاهدان با حضور مولوی عبدالحمید و تعدادی از مولوی‌ها به موضوعات و مطالبات اهل سنت و به طور خاص به بحث کودک همسری پرداخت. کودک همسری خیلی مورد نگرانی از طرف بانوان اهل سنت پیران شهر و زاهدان و نقاط مختلف بود و صحبت‌های خوبی جناب مولوی و همکاران در ارتباط با اصل احکام شریعت و برداشت‌های نادرست از آن داشتند.

ابتکار با بیان اینکه جلسه سومی در استان گلستان و شهر آق قلا داشتیم، افزود: در این نشست با تعدادی از مولوی‌ها مشکلات اهل سنت گلستان مطرح شد. موضوعاتی نظیر علاقه‌مندی بانوان برای حضور در مساجد هنگام نماز جماعت، کودک همسری و ترک تحصیل طرح شد که با رویکرد مثبت مولوی آق قلا مواجه شدیم. قرار بود حدود شش ماه پیش نشست چهارمی نیز داشته باشیم که به دلیل پاندمی کووید ۱۹ و بیماری خانم رحمانی و در نهایت از دنیا رفتن و از دست دادن ایشان وقفه‌ای در این نشست افتاد و اکنون این نشست برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید: ازدواج ۷۳۱۷ دختر ۱۰ تا ۱۴ساله در ایران فقط در ۳ ماه/ چه تعداد از کودک‌همسری‌ها به طلاق ختم شد؟


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در ادامه به انتشار کتاب "بانوی اول" با تلاش این معاونت اشاره کرد و گفت: خداوند توفیق تدوین یک پژوهش درباره زندگی بانوی اول اسلام یعنی حضرت خدیجه (س) را به ما داد. ابهامات زیاد در زندگی ایشان به دلیل برخی شبهات تاریخی وجود دارد که با پژوهشی جامع و با بررسی بیش از ۷۰ مورد کتاب اهل سنت، شیعه و به زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی پژوهش خوبی تدوین شد و توسط یکی از پژوهشگران جوان داستان زندگی حضرت خدیجه (س) به عنوان یک داستان خوب برای تمام انسان‌ها تدوین شد.

وی معتقد است که داستان زندگی حضرت خدیجه (س) می‌تواند الهام بخش برای تمام انسان‌ها باشد و به دختران امروز کمک و سرمشقی برایشان قرار گیرد.

ابتکار گفت: ما توجه کافی به این شخصیت بزرگ جهان اسلام نداشتیم که در دوره نوجوانی خود توانمندی و خلاقیت و توان کاری خود را نشان می‌دهد. زن موفق و کارآفرینی که بزرگ‌ترین تاجر جزیره‌العرب می‌شود و تجارت حلال داشته است و به نحوه داد و ستد با حساسیت برخورد می‌کرده است بنابراین باید پایه گذار تجارت حلال را شخصیت حضرت خدیجه (س) قرار داد.

ابتکار همچنین این را هم گفت که انتخاب‌های حضرت خدیجه (س) نیز مورد توجه است چراکه با وجود خواستگار‌های زیادی که داشتند انتخابشان حضرت محمد (ص) بود و پس از بعثت نیز پیام حق و حقانیت را خیلی زود دریافت و اسلام آوردند و مسلمان شدند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پایان سخنان خود گفت: حضرت خدیجه (س) کنار پیامبر ایستاد و ثروت خود را عاشقانه به پای این دین رهایی بخش ریخت و این ثروت خدیجه بود که در سختی‌های زیاد نهال اسلام را آبیاری کرد و در اوج سختی‌ها در شعب ابی طالب ایشان از دنیا رفتند. پیامبر همواره تا آخر عمر از ذکر خیر خدیجه (س) و شخصیت ایشان کوتاهی نکردند. این کتاب بانوی اول مورد استقبال قرار گرفت. در مسابقه آن از سوی آموزش و پرورش حدود ۱۲ هزار نفر شرکت کردند، مسابقه‌ای‌های دیگری از سوی وزارت علوم، مرکز مدیریت دولتی و عمومی نیز برگزار شد و قرار است بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز برای آن مسابقه‌ای برگزار کند که لینک E_BOOK آن در پرتال معاونت زنان قرار دارد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان