تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

ربیعی: قضاوت دولت بدون توجه به عوامل خارجی و موانع داخلی غیرمنصفانه است

سخنگوی دولت با بیان اینکه تحریم موجب به هم خوردن تعادل زندگی و فشار بر مردم شد، گفت: قضاوت در مورد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بدون دیدن «عوامل خارجی و موانع داخلی» و ارزیابی عملکردش، بدون تقسیم این مدت به دو دوره زمانی تبیینی غیر منصفانه و نادرست است.

ربیعی: قضاوت دولت بدون توجه به عوامل خارجی و موانع داخلی غیرمنصفانه است

رویداد۲۴ علی ربیعی روز دوشنبه در صد و هشتمین و آخرین نشست خبری با قدردانی از رسانه‌ها بابت زحمات هشت ساله برای مدت در انتشار اخبار دولت و نشست‌های سخنگویی، گفت: گفتمان دولت یازدهم، براساس ضرورت‌های دوره حیات سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۸۰ شکل گرفت.

وی افزود: در سال ۹۲ گفتمان اعتدال، یک نیاز برای کشور بود. این نیاز براساس دو معضل بوجود آمد؛ یکی گرایش‌های قطبی فاصله دار افراطی و تفریطی نسبت به مسائل خارجی و نیز در داخل قطبی شدن شدید جناح‌های سیاسی و نیاز جامعه به دیدگاهی متعادل برای حل مسائل خارجی و آرامش در داخل و همینطور تفرقه در میان ملت‌های منطقه و مسلمانان که خود محصول افراط گری‌ها و تفرقه افکنی‌های درون و بیرون از امت اسلامی بود.

ربیعی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته، این تجربه را آموختیم که از راه افراط و تفریط نمی‌شود کشور را اداره کرد، اظهار کرد: دولت برآمده از ایده اعتدال به قدری به این ایده معتقد بود که رییس جمهوری در طول این مدت از مدیرانی با گرایش‌های مختلف در دولت بهره برد و از آنان دعوت به کار کرد و در تمام هشت سال گذشته کوشید که از جاده اعتدال منحرف نشود.

وی ادامه داد: در عرصه خارجی پایبندی به گفتمان اعتدال چیزی نبود جز پایبندی به منافع ملی، ایستادگی در برابر زورگویی، اما تعهد به تعامل مبتنی بر احترام و منافع متقابل با جهان. واقعیت این است که اعتدال، ضرورت و نیازی تمام نشدنی است. موفقیت‌های دولت به خوبی دیده نشد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: دولت اعتدالی با تدبیر و امید، در دوره هشت سال فعالیت خود، بسیاری از اقدامات را سامان داد؛ و هرچند که به علت موانع داخلی و خارجی نتوانست در برخی موارد موفق شود.

ربیعی افزود: دولت در این هشت سال، آثار قابل توجه و به یاد ماندنی در تاریخ ایران بر جای گذاشت و ثبت کرد. البته دولت ناکامی‌هایی هم داشت که بخشی از این ناکامی‌ها به علت نارسایی‌های طبیعی بود که در هر دولتی و هر قوه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد، و بخش عمده دیگر، ناشی از موانعی بود که به دولت تحمیل شد. البته موضوعاتی که هم که در آن‌ها به موفقیت دست یافت نیز معمولا با بی مهری جناح‌های سیاسی مخالف دیده و شنیده نشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: قضاوت در مورد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بدون دیدن «عوامل خارجی و موانع داخلی» و ارزیابی عملکردش، بدون تقسیم این مدت به دو دوره زمانی را تبیینی غیر منصفانه و نادرست دانست و گفت: دولت با این تحلیل که کشور نیازمند توسعه است، و در سایه پیشرفت و توسعه و بزرگ شدن اقتصاد امکان تحرک‌های اجتماعی فراهم می‌شود. بر این اساس برنامه‌های خود را در سایه سه جهت رشد و توسعه، گسترش عدالت و فقرزدایی در نظر گرفت.

دولت ۶ قدرت جهان را به تعامل با ایران در موقعیت برابر واداشت

وی افزود: برای دستیابی به عامل اول، نیازمند سرمایه گذاری‌های متعددی بودیم؛ بنابراین با مشی اعتدال در سیاست خارجی، به سمت زدودن ایران‌هراسی شکل گرفته پیش رفتیم و در یک روند پرافتخار، ایران، یک تنه در برابر ۶ قدرت جهان قرار گرفت و آنان را به تعامل به ایران در موقعیت برابر و توام با احترام، واداشت.

ربیعی گفت: اعتدال در روابط خارجی، به فراموش کردن معنای دشمنی‌ها و بدخواهی‌هایی نبود که علیه ملت ما روا شده است بلکه به معنای حرکت در مسیر منافع ملی است.

با تصویب برجام و موفقیت دولت، هیچ کس نمی‌تواند رشد اقتصادی‌ای را که از این طریق در سه سال اول دولت یازدهم، نصیب کشور شد، نادیده بگیرد؛ هیچ کس نمی‌تواند پیشی‌گرفتن مزد بر تورم را منکر بشود؛ هیچ کس نمی‌تواند خدمات مربوط به سلامت را نادیده بگیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: وقتی از دولت تدبیر برای حل بحران‌ها حرف می‌زنیم، سخنی گزاف و یک ادعای توخالی نیست. چون دولت با دو پدیده که هریک به تنهایی مظهر افراطی‌گری در جهان است، مواجه بود؛ یکی داعش و دیگری ترامپ. این دو، مصداق افراطی‌گری و برهم‌زننده تعادل در جهان بودند.

تدبیر مواجهه با ترامپ درست بازگو نشد/ با سونامی زیاده روی و افراط مواجه شدیم

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر دولت برخورد غیرمدبرانه با این دو پدیده که نماد افراطی‌گری در جهان هستند، داشت، منجر به شعله‌ورشدن جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی در برخی جوامع اسلامی و نیز تسلط افراطی‌گری بنام اسلام انحرافی در منطقه می‌شد که تنها بدخواهان امت مسلمان را خوشحال می‌کرد. تدبیر مواجهه با ترامپ، از آن روایت‌هایی است که درست بازگو نشد و نمی‌شود و همچنان ناگفته‌ها درباره آن زیاد است.

وی افزود: اگر در این سال‌ها دولتی سر کار بود که به راه اعتدال و تدبیر بهایی نمی‌داد، نه تنها آن مقاومت بی‌نظیر مردم در برابر فشار‌های بی‌سابقه اقتصادی امکان پذیر نمی‌بود بلکه اگر در این سال‌ها دولت‌هایی غیراعتدالی و بی‌تجربه می‌داشتیم، آنگاه وقوع حوادثی با خسارات زیاد برای ملت ایران کاملا متصور و محتمل بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم به شکل تصادفی و ناخواسته با سونامی زیاده‌روی‌ها و افراط گری‌های متعددی مواجه شد که نه فقط ایران بلکه کم و بیش همه جهان را شوکه کردند. در این سال‌های افراطی گری که نزدیک به یک دهه طول کشید، نوعی خوش اقبالی و لطف خداوند بود که دولت تدبیر و امید توسط مردم برگزیده شده بود و توانست سایه‌های شوم را از کشور دور کند

سخنگوی دولت با اشاره به دیده نشدن برخی اقدامات دولت، گفت: دولت از یک سو در جهت احقاق حقوق ملت در مجامع جهانی باید اقدام کرده و حرکت می‌کرد و در عین حال، ضمن مقابله با ایران‌هراسی و ایجاد حقانیت برای مردم، تلاش کرد تا تمایل جنگ افروزان را وادار به عقب نشینی کند. از سوی دیگر دولت باید به سرنوشت نسل‌های آینده و روز‌های آتی کشور توجه می‌کرد. این در حالی است که از درآمد‌های ارزی بیش از صدمیلیارد دلاری خبری نبود.

ربیعی گفت: دولت برای برای اداره روزمره معیشت و بازنگه داشتن سفره مردم و صرفا چرخش روزمره امور کشور، نیاز به به ۵۰ میلیارد دلار به واردات داشت و اگر بنابر رشد و توسعه نیز بود، به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای تامین معیشت و سرمایه گذاری نیاز بود. همه این‌ها در شرایطی بود که کشور با محدودترین درآمد‌های نفتی در عمر دولت‌ها در ایران مواجه شد. البته شاید همین موضوع هم، یکی از دستاورد‌های دولت است. بدین شکل که کشور را در سه سال اخیر با بودجه‌هایی اداره کرد که کمترین اتکا را به نفت داشتند.

اهداف طراحان جنگ اقتصادی به ثمر ننشست/ هنوز هم می‌گوییم اعتدال تنها راه موفقیت است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت در این وضعیت، با ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا بدون اینکه به وفور کالا‌های اساسی در کشور صدمه‌ای وارد شود، به گسترش صادرات نیز پرداخت. به این طریق اهداف طراحان جنگ اقتصادی، به ثمر ننشست و ایران، ایران ماند. این موضوع، به طور طبیعی این وضعیت فشار سنگینی بر زندگی مردم وارد کرد. تورم و کاهش ارزش پول ملی، نتیجه تحریم‌های بی‌سابقه و وحشتناک بود.

وی ادامه داد: البته بسیاری پیش‌بینی وضعیتی بدتر از این و فروپاشی ایران را داشتند، ولی نه تنها اقتصاد ایران فرونپاشید بلکه در سال ۹۹ به رشد هم رسید هرچند همزمان، به زندگی مردم لطمه اقتصادی ناشی از تحریم نیز وارد شد و این موضوعی جدی برای دولت بود. برای همین سیاست‌های حمایتی مانند همسان سازی حقوق بازنشستگان، ارائه بسته‌های حمایتی به گروه‌های ذینفع و افزایش حقوق کارگران و گروه‌های مورد حمایت از سوی دولت پیگیری شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: با همه این اتفاقات، تحریم و عدم دسترسی به منابع، بر اقتصاد عادت کرده به درآمد‌های ارزی بالا، زندگی را برای مردم و کار را برای دولت، دشوار ساخت و مردم هنوز در آثار ناشی از تحریم به سر می‌برند.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه تحریم باعث بهم خوردن تعادل قیمت بسیاری از کالا‌ها در بازار شد. یادآور شد: این مسیری را که ما رفتیم، اشتباه نبود؛ هنوز هم می‌گوییم اعتدال، تنها راه موفقیت و غلبه بر موانع است.

انتظار منطقی از دولت سیزدهم داشته باشیم

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه برای موفقیت دولت سیزدهم دعا می‌کنیم، گفت: دولت آینده راه دشواری در پیش دارد. باید همگان انتظارات منطقی از دولت آینده، داشته باشیم. دولت آینده هم، در شرایط تحریم قرار دارد. تحریم، حقیقتی انکارناپذیر است.

وی افزود: دولت آتی با چالش‌های سه گانه امروز دولت دوازدهم نیز روبرو خواهد بود. تغییرات آب وهوایی و خشکسالی، امری واقعی و جدی است. بدون تردید نمی‌توان با عادات مالوف، مسیر را ادامه دهیم. تغییرات اقلیمی و کرونا هم به عنوان «افراطی گری انسان ساخته طبیعت»، چالش‌هایی هستند که دولت آتی با آن مواجه خواهد بود. کرونا و تحریم هم آثار معیشتی و روانی خود را هم خواهد داشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: تجربه ما در ۸ سال اخیر می‌گوید تنها راه موثر برای مواجهه با این چالش‌ها مدارا، عقلانیت و سختکوشی است که می‌توان با آن بر مشکلات فائق شد.

تلاش کردم دیدگاه‌های جمهور را به مردم انتقال دهم

سخنگوی دولت با بیان اینکه در ۲۸ ماه سخنگویی دولت اعتدال، با مسائل متعدد داخلی و خارجی روبرو بودیم، گفت: در این مدت تلاش کردم سخنگویی را به عنوان پل ارتباطی و نقطه اتصال افکار عمومی و دولت، ترسیم کنم. سعی کردم که دیدگاه‌های جمهور را به دولت انتقال بدهم. هر هفته نیز سعی کردم دیدگاه دولت را به شما و مردم منتقل کنم و همه اینها، به واسطه شما رسانه‌ها رخ می‌داد.

وی افزود: در کنار هم و با دیدگاه‌ها و مشرب‌های سیاسی مختلف، حوادث تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشتیم. در این مدت تلاش شد پاسخ‌ها مستند و همراه با نگاه علمی به پدیده‌ها باشده و همواره بر رعایت صداقت و راستگویی در بیان پاسخ‌ها به عنوان یک اصل اخلاقی، اهتمام می‌کردم؛ همچنین رعایت عدالت و انصاف در پاسخگویی و مواجهه با همه خبرنگاران را، بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی رسانه آنان. بنابر سابقه مطبوعاتی خودم، خوشبختانه رابطه دوستانه‌ای با همه خبرنگاران داشتم به نحوی که در لحظات تلخ و شیرین در کنار آنان حاضر بودم.

ربیعی با توصیه به همگان گفت: بپذیریم دولت آتی، دولت همه مردم ایران است؛ بپذیریم که انتخابات تمام شد، اما شرارت‌های خارجی کماکان هست و ما در برابر آن شرارت‌ها نیازمند حضوری پرقدرت هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با مطایبه گویی با صدا و سیما بیان کرد: ظاهرا هنوز هم تحریم از نظر صدا و سیما واقعیت ندارد و برنامه‌های اقتصادی که می‌سازد، هیچ اثری از تحریم دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: صدا و سیما همچنان به دولت یازدهم و دوازدهم بپردازد و نقدش کند تا بگذارد دولت سیزدهم در آرامش به کار‌ها برسد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علی ربیعی ، دولت
نظرات شما
پیشخوان