تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی درخصوص غنی‌سازی ایران

در این بیانیه آمده است که اقدامات ایران با توجه به توقف دوماهه‌ی مذاکرات وین بیشتر "دردسرساز" است و ممانعت ایران از بازگشت به مذاکرات "بازگشت به برجام را پیچیده‌تر" کرده است.

غنی سازی اورانیومرویداد۲۴ سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک اقدامات ایران مبنی بر غنی‌سازی شصت درصدی اورانیوم را محکوم کردند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای که در وبسایت وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، آورده‌اند: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس با نگرانی عمیق گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید اورانیوم فلزی با غنای ۶۰ درصد توسط ایران برای اولین بار و افزایش چشم‌گیر ظرفیت تولید اورانیوم تا سقف ۶۰ درصد را تایید می‌کردند را دریافت کردیم.

تروئیکای اروپایی با تاکید بر آنچه که "تخطی‌های جدی ایران" خوانده شد نوشتند: نگرانی ما نیز با این حقیقت که ایران دسترسی آژانس اتمی را با خروج از توافق نظارتی برجام و توقف اجرای پورتکل احقاقی محدود ساخته بیشتر کرده است.

در این بیانیه آمده است که اقدامات ایران با توجه به توقف دوماهه‌ی مذاکرات وین بیشتر "دردسرساز" است و ممانعت ایران از بازگشت به مذاکرات "بازگشت به برجام را پیچیده‌تر" کرده است‌.

در انتهای بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: ایران باید فعالیت‌های مغایر با برجام را بدون تاخیر متوقف کند. ما از ایران می‌خواهیم که در اسرع وقت با ذهنیت به نتیجه‌ رساندن سریع و موفق گفت‌وگوها به مذاکرات بازگردد. ما بارها تاکید کرده‌ایم که زمان به نفع هیچ کسی نیست.

این بیانیه در حالی از سوی تروئیکای اروپایی منتشر می شود که طرف اروپایی در برجام تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده و پس از خروج دولت سابق آمریکا از برجام به سان سگ دست آموزی فقط دنباله رو سیاست های کاخ سفید بودند. ایران مدتها پس از آنکه هیچ یک از طرفهای برجامی اش به تعهدات خود عمل نکردند با هشدار به آنها درباره کاهش تعهدات خود در زمینه توافق هسته ای اقدام به کاهش گام به گام تعهدات خود کرد با این حال تا امروز هیچ یک از طرفها گامی در راستای تعهدات برجامی خود برنداشتند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان