تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵

انتقال هپاتیت با قمه‌زنی

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری محرم، باید تاکید کرد که قمه‌زنی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری هپاتیت محسوب می‌شود.
رویداد۲۴-رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری محرم، باید تاکید کرد که قمه‌زنی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری هپاتیت محسوب می‌شود.

 دکتر سید موید علویان در کنفرانس علمی عفونت مخفی هپاتیت B که در مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری محرم ممکن است افرادی به قمه‌زنی برای عزاداری در کشور بپردازند که از نظر بهداشتی به هیچ‌عنوان درست نیست. فارغ از انگیزه‌های دلی افرادی که اقدام به قمه زنی می‌کنند، باید گفت که قمه‌زنی یکی از عوامل اصلی ابتلا به هپاتیت B و  C محسوب می‌شود که این موضوع در کشورهای عراق و لبنان نیز گزارش شده است.

وی ادامه داد: افرادی که اقدام به قمه‌زنی می‌کنند، حتما باید در پرونده بهداشت آنان ثبت شود و این افراد از اهدای خون منع گردند و من تقاضا دارم که به خاطر حفظ سلامت شخصی و جامعه از قمه زنی خودداری شود.

ابتلای یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی به هپاتیت B

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اعلام اینکه یک میلیلون و ۴۰۰ هزار نفر به هپاتیت B در کشور مبتلا هستند، عنوان کرد: شیوع هپاتیت B در کشور به کم‌تر از دو درصد می‌رسد، زیرا از سال ۷۳ تمامی نوزادان و افراد پرخطر در کشور واکسینه شدند ولی این آمار در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان بیش از دو درصد است.  

علویان بیان کرد: ۳۰ میلیون ایرانی نسبت به هپاتیت B واکسینه شدند که این امر موجب شده شیوع این نوع هپاتیت در ایران نسبت به اکثر کشورهای خاورمیانه کم باشد.  

وی با تاکید بر اینکه واکسن هپاتیت در ۲۴ ساعت اول تولد نوزادان در ایران تزریق می‌شود، تصریح کرد: ۹۰ درصد نوزادان ایرانی در هنگام تولد واکسن هپاتیت تزریق می‌کنند؛ درحالی‌که در منطقه بیش از ۴۰ درصد این اقدام صورت می‌گیرد که این عوامل باعث شده شیوع هپاتیت در منطقه نسبت به ایران بیشتر باشد.  

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: به دلیل مشکلات و جنگ‌های داخلی که در منطقه وجود دارد، شیوع هپاتیت در برخی کشورهای خاورمیانه از جمله افغانستان به بیش از ۶.۵ درصد و در عراق ۴ درصد اعلام شده است.

علویان تاکید کرد: ادبیات درمان بیماری هپاتیت B در کشور، تنها کنترل است و در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و فعلا تنها راه درمان این بیماری واکسن پیشگیری است و تمامی خدمات درمانی، شناسایی و آزمایشگاهی آن تحت پوشش بیمه قرار دارند.  

وی با اشاره به اینکه احتمال داده می‌شود تا حدود ۱۰ سال آینده درمان قطعی هپاتیت B پیدا شود، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم افراد با رعایت بهداشت و شیوه درست زندگی و واکسیناسیون از ابتلا به هپاتیت B پیشگیری کنند.

مشهد پایگاه درمانی هیپاتیت در منطقه باشد

رئیس شبکه هپاتیت ایران با تاکید براینکه زیرساخت‌های لازم برای درمان هپاتیت C وجود داشته و در زمینه تولید داروهای این بیماری به خودکفایی رسیده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به حضور سالیانه ۲۴ میلیون زائر در خراسان رضوی و ظرفیت درمانی که برای هپاتیت C در کشور، شرایط ایجاب می‌کند که در مشهد اطلاع‌رسانی و خدمت‌رسانی به زائران خارجی در خصوص عوامل و راه‌های انتقال هپاتیت صورت گیرد تا مشهد علاوه بر یک شهر زیارتی به محلی برای درمان زائران خارجی تبدیل شود که این امر با یک برنامه‌ریزی درست امکان‌پذیر است.  

علویان با اعلام اینکه حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت C هستند، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موانع درمان هپاتیت C در کشور، عدم مراجعه افراد به پزشک است؛ درحالی‌که امکانات و ظرفیت‌های لازم برای  شناسایی  و درمان این بیماری در کشور وجود دارد.

وی گفت: شیوع هپاتیت C در کشور کمتر از نیم درصد است که این آمار نشان‌دهنده موفقیت بزرگ ایران نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه در این زمینه است و می‌توان ادعا کرد که ریشه‌کن شدن هپاتیت C در ایران امکان‌پذیر است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، تاتو و انتقال خون، حجامت غیربهداشتی و سابقه زندان را از جمله عوامل ابتلا به هپاتیت C دانست و  تصریح کرد: از سال ۱۳۸۰ تمام داروهای هپاتیت B و C در ایران تولید شد و توانستیم آن‌ها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و با کیفیتی معادل داروهای خارجی به مردم عرضه کنیم.  

علویان با بیان اینکه در ایران از جمله خراسان افراد از ابتلای خود به هپاتیت مطلع نیستند، یادآور شد: وظیفه اصلی رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی راه‌های انتقال این بیماری و شیوه‌های پیشگیری از آن است. 
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان