تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

سرنوشت ۳ متهم محکوم به مرگ به دلیل اعتراضات آبان ۹۸

وکیل سه متهم دستگیر شده در اعتراضات آبان سال ۹۸ که پیشتر حکم اعدام آن‌ها از سوی دیوان عالی کشور نقض شده، گفت: مطالب فضای مجازی درباره موکلانم، صحت ندارد.

سرنوشت ۳ متهم محکوم به مرگ به دلیل اعتراضات آبان ۹۸

رویداد۲۴ بابک پاک‌نیا روز یکشنبه به تشریح آخرین وضعیت پرونده سه جوان دستگیر شده در اعتراضات آبان سال ۹۸ که پیشتر حکم اعدامشان از سوی شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده پرداخت و اظهار کرد: آنچه این روز‌ها در فضای مجازی درباره موکلانم گفته می‌شود، درست نیست.

وی افزود: پس از صدور حکم اعدام از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در این پرونده و تایید حکم صادره از سوی دیوان عالی کشور، نسبت به این حکم تقاضای اعمال ماده ۴۷۴ آیین دادرسی کیفری یا همان اعاده دادرسی را کردیم که این تقاضا در شعبه اول دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نیز حکم صادره نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شد.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: شعبه اول دیوان عالی کشور در زمان رسیدگی به این پرونده، با ارسال دو نامه فیزیکی و الکترونیکی از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب درخواست کرده بود، اصل پرونده ارسال شود که بر مبنای نامه فیزیکی این کار انجام شد.

وکیل مدافع سه جوان متهم در اعتراضات آبان ۹۸ ادامه داد: در اثنای رسیدگی به این پرونده در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه هم عرض، گویا مسئولان دفتر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، نامه الکترونیکی شعبه اول دیوان عالی کشور را مبنی بر ارسال اصل پرونده، با تأخیر ملاحظه کرده و با این تصور که نامه‌ی جدیدی است، با شعبه هم عرض نامه‌نگاری می‌کنند تا اصل پرونده که قبلا ارسال و بر مبنای آن نیز تصمیم قانونی اتخاذ شده بود، مجدد ارسال شود.

پاک‌نیا توضیح داد: در نتیجه این نامه‌نگاری، پرونده به اشتباه دوباره به شعبه اول دیوان عالی کشور ارسال می‌شود و دفتر شعبه دیوان نیز بدون اینکه ملاحظه لازم را به عمل آورد، پرونده را برای رسیدگی در اختیار قاضی قرار می‌دهد تا رسیدگی کند و از آنجا که قضات دیوان به دلیل شیوع ویروس کرونا عمدتا پرونده‌ها را به منزل می‌برند تا مورد رسیدگی قرار دهند، این پرونده به همراه سایر پرونده‌ها در اختیار قاضی قرار گرفته است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اکنون که این اشتباه مشخص شده، قرار است پرونده مجدداً به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه هم عرض ارجاع و پس از تعیین وقت، رسیدگی لازم به عمل آید.

وی درباره وضعیت امیرحسین مرادی یکی از موکلان خود در این پرونده نیز اظهار کرد: موکل دارای بیماری پوستی است که مانند چند مرتبه قبلی، این بیماری در زندان حاد و در نتیجه برای درمان به بیمارستان اعزام شده و اکنون نیز در بیمارستان بستری است.

وکیل مدافع سه جوان متهم در اعتراضات آبان ۹۸ افزود: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت موکل در بیمارستان رو به بهبودی است، اما نکته قابل تأمل این است که با بازگشت دوباره به زندان و گذشت مدتی، دوباره بیماری پوستی وی رو به وخامت می‌رود و نیاز به درمان در بیمارستان پیدا می‌کند.

پاک‌نیا با اشاره به ملاقات و عیادت نماینده دادستانی کل کشور از مرادی در بیمارستان طی روز‌های گذشته گفت: طبق مذاکرات و صحبت‌هایی انجام شده با دفتر ریاست قوه قضاییه، قرار بود روز دوشنبه هفته گذشته دستگاه قضایی اقدامی درخصوص وضعیت موکلانم انجام دهد که با تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم.

این وکیل دادگستری افزود: در گام نخست امیدواریم با توجه به شرایط قانونی موجود و اینکه حکم اعدام قبلی از سوی دیوان عالی کشور نقض شده و نگاه توام با رأفت رئیس جدید دستگاه قضایی نسبت به متهمان امنیتی، دستگاه قضایی با آزادی موکلانم با تودیع وثیقه موافقت کند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حوادث آبان
نظرات شما
پیشخوان