تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

طالبان و غافلگیری اصولگرایان

نتیجه تریبون‌دادن به سخنگوی طالبان نه زیرسؤال‌بردن اقدامات این جریان بلکه مجادله او با مجری صداوسیما می‌شود. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با مجری صداوسیما گفته است: در هر کشور جهان اگر اعلام شود که شما را می‌بریم آمریکا، مردم نمی‌روند؟ مجری صداوسیما هم در واکنش به اظهارات وی گفته است: در ایران نه!

طالبان و غافلگیری اصولگرایان
رویداد۲۴ اصولگرایان اگرچه پیش از تسخیر کابل به دست طالبان از مواضع حامیانه خود در تطهیر این جریان تا حدی عقب‌نشینی کرده بودند، اما بعد از خروج غنی از افغانستان و قطعی‌شدن قدرت‌گرفتن طالبان به نظر می‌رسد به تنظیمات کارخانه بازگشته‌اند.

به گزارش شرق، آن‌ها از یک سو به پیشواز روابط حسنه و دیپلماتیک با طالبان رفته‌اند و از سوی دیگر حضور احمد مسعود فرزند احمد‌شاه مسعود در دره پنجشیر و تشکیل جبهه مقاومت از سوی او غافلگیرشان کرده است؛ چراکه نمی‌دانند در برابر فرزند کسی که لقب شیر دره پنجشیر به او داده بودند و سال‌ها از خانواده‌اش در ایران حمایت کرده‌اند چطور موضع‌گیری کنند.

اصولگرایان غافلگیر شده‌اند برای همین در حال بازگشت به مواضع پیشین خود با این پیش‌فرض دوباره‌اند که طالبان تغییر کرده‌اند. از یک سو سایت مشرق عکس نشست خبری طالبان را با تیتر حضور گسترده رسانه‌ها منتشر می‌کند و از سوی دیگر خبرنگار صداوسیما از اقدامات مثبت طالبان گزارش می‌دهد!

گزارشگر صداوسیما در گزارش ارسالی خود دولت غنی را گروه خوانده و گفته بود: طالبان کوچه‌هایی که به خاطر زندگی مقامات در آن‌ها بسته شده بود، باز کرده است. اقدامات آن‌ها مثبت بوده است. او در گزارش خود آورده که تاکنون گزارشی از اذیت و آزار مردم و تعرضی به نهاد‌های دیپلماتیک دیده نشده است. بانک‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و بزرگ‌ترین بازار صرافان فعلا تعطیل است. خدماتی مانند برق، اینترنت و تلفن مانند روز‌های گذشته است.

گزارشگر صداوسیما هیچ اشاره‌ای به معلق‌بودن حضور زنان در محل کار و اخبار و تصاویر جسته‌وگریخته از برخورد‌های طالبان با مخالفانشان مخابره نکرده است. رسانه ملی در حالی به فرزند احمد مسعود تریبون نمی‌دهد و تمایلی به پخش اخبار دره پنجشیر ندارد که به سخنگوی طالبان تریبون می‌دهد. محمد نعمیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان قبلا با یک سایت اصولگرا مصاحبه کرده بود و اخیرا هم با صداوسیما.


بیشتر بخوانید: آیا تسلط طالبان بر افغانستان انعطاف پذیری بایدن در مذاکرات با ایران را کاهش می‌دهد؟


نتیجه تریبون‌دادن به سخنگوی طالبان نه زیرسؤال‌بردن اقدامات این جریان بلکه مجادله او با مجری صداوسیما می‌شود. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با مجری صداوسیما گفته است: در هر کشور جهان اگر اعلام شود که شما را می‌بریم آمریکا، مردم نمی‌روند؟ مجری صداوسیما هم در واکنش به اظهارات وی گفته است: در ایران نه!

علی‌اکبر رائفی‌پور، تئوریسین جبهه پایداری هم از مردم افغانستان خواست تا در مقابل طالبان مقاومت نکنند. او اخیرا گفته بود که طالبان کسی را با این عنوان که شیعه است مطلقا نمی‌کشد و تا به حال یک پرچم امام حسین آتش نزده‌اند. در حالی که قبلا گفته بود طالبان آرزویش است دستش برسد به شما (شیعیان) که اگر هفت تا از شما بکشند، به بهشت می‌روند.

او درباره حمله طالبان به مردم افغانستان هم در توییتر نوشته بود: «شیعیان افغانستان نباید جان خودشان را برای دفاع از دولت آمریکایی اشرف غنی هدر بدهند. در زمان فتنه مانند ابن‌البون (بچه‌شتر نر دو‌ساله) باش که پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند».

گویا اخیرا هم توییتی منتشر شد مبنی بر اینکه احمد مسعود با صهیونیست‌ها مراوده دارد و این توییت از سوی برخی حامیان جریان اصولگرایی بازنشر شد. محمدحسین جعفریان از اعضای گروه روایت فتح و یاران شهید آوینی و رایزن سابق فرهنگی ایران در مزارشریف چند شب قبل در واکنش به این توییت و درباره خط تخریب فرزند احمد‌شاه مسعود گفت: «۲۱ سال است خانواده احمد‌شاه مسعود در ایران است. این آدم وصیت کرده و گفته اگر من شهید شدم، خانواده من حق ندارند در هیچ کجای جهان زندگی کنند اگر داخل افغانستان نبودند، مگر در ایران. می‌فهمید چه می‌گویید؟ آقای وزیر خارجه اول جمهوری اسلامی جناب آقای ولایتی این لقب شیر دره پنجشیر را داد به احمد‌شاه مسعود، حالا یکدفعه به این نتیجه رسیدید که با طالب می‌شود ارتباط برقرار کرد؟ آدمی که موی دماغ طالب است، کیست؟ احمد مسعود. دارند پسر احمد‌شاه مسعود را بی‌آبرو می‌کنند تا اینکه از طالب طرفداری کنند، از داخل ایران به فرزند احمد‌شاه مسعود تهمت زدند که صهیونیست است».

جعفریان گفته بود: «چرا این صهیونیست را ۲۱ سال نگه داشتید؟ بپرسید و بگویید در این ۲۱ سال هزینه‌های این‌ها و خانه‌شان را چه کسی در اختیارشان گذاشته؟ چرا این صهیونیست را اجازه دادید درس بخواند در جمهوری اسلامی ایران؟ خانه‌ای که در ایران برایشان گرفته شده، حاج قاسم سلیمانی کرایه کرد برایشان. چرا حاج قاسم سلیمانی برای یک صهیونیست خانه اجاره می‌کند؟».

او گفته بود: «ان‌شاءالله بچه‌های دلسوزی که بین بچه‌حزب‌اللهی‌ها هستند، درک درستی دارند، می‌فهمند که حق‌الناس یعنی چی، می‌فهمند که یک توییت دروغ چه عواقبی می‌تواند داشته باشد، می‌فهمند که با یک کلمه ممکن است چه بلایی را برای خودشان بخرند. این کار را نمی‌کنند. آن‌ها بعد از این مراقب حرف‌زدن و توییت‌کردنشان خواهند بود. این کسانی هم که وظیفه دارند و دستمزد می‌گیرند برای این کار، اتاق‌هایی هستند که کارشان همین است... بابا از هول حلیم در دیگ نیفتید. کسی از شما سؤال نمی‌کند اگر این‌ها صهیونیست بودند ۲۱ سال چرا تحملشان کردید، چرا نگهشان داشتید، چرا از آن‌ها به شکل بهترین میزبان پذیرایی کردید؟».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اصولگرایان ، طالبان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
1
درود بر شیر پنجشیر ماملت ایران درکنارتیم
نظرات شما
پیشخوان