تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

حمام خون در کابل و جنگ بین دو اسلام گرای افراطی/ در فرودگاه حامد کرزای چه گذشت؟

افغانستان یک بار دیگر بعد از دو دهه به دست نیرو‌های افراطی افتاده و شواهد نشان می‌دهد این بار نه یک گروه، بلکه دو گروه اسلام‌گرای افراطی امنیت این کشور همسایه را دستخوش اختلافات و اعتقاداتشان کرده‌اند.

افغانستان

رویداد۲۴ آخرین تلاش‌های مردم افغانستان برای نجات زندگی شان از دست طالبان به تلاشی مرگبار مبدل شده. دو انفجار اخیر، فروگاه بین المللی کابل را به حمام خون تبدیل کرده.

در این گزارش هر آنچه درباره این حوادث باید بدانید بیان شده است.

آیا حملات فرودگاه کابل پیش‌بینی شده بود؟

روز چهارشنبه سفارت آمریکا در کابل به شهروندانش هشدار داده بود که به فرودگاه نروند و کسانی که فرودگاه رفته اند به سرعت گیت‌های آن را ترک کنند.


بیشتر بخوانید:تیر خلاص به برجام در فرودگاه کابل/ آشوب در افغانستان چه تبعاتی برای ایران دارد؟


سفارت آمریکا در بیانیه خود از وجود «تهدید‌های امنیتی» خبر داده بود.

یک دیپلمات غربی در کابل به‌ای بی سی نیوز گفته در محوطه بیرون فرودگاه، علی رغم این هشدار‌ها جمعیت زیادی جمع شده بود.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان روز پنجشنبه در مصاحبه با الجزیره به نیرو‌های خارجی در مورد عواقب جمع شدن عده زیادی در فرودگاه کابل هشدار داده بود.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته بود اینکه جمعیت زیادی در فرودگاه تجمع کرده اند مانع از ایجاد اقدامات امنیتی موثر می‌شود.

روز پنجشنبه ارتش‌های بریتاینا، فرانسه و دانمارک هم هشدار‌هایی در مورد امنیت فرودگاه کابل دریافت کردند.

جیمز هیپی وزیر نیرو‌های مسلح بریتانیا به بی بی سی گفته گزارش‌های بسیار بسیار معتبری درباره احتمال یک حمله در فرودگاه به دست ما رسیده است.

هیپی گفته بود مردم مستاصل هستند و میخواهند کشور را ترک کنند و انگیزه برای برخی افراد برای اینکه شانسشان را امتحان کنند بالاست، اما گزارش‌هایی به دست ما رسیده که از وجود تهدید‌هایی خبر می‌دهد که در واقع بسیار هم قریب الوقوع هستند.

روز پنجشنبه ژان کستکس نخست وزیر فرانسه هم در گفتگو با رادیو فرانسوی RTL با اشاره به آخرین مهلت خروج آمریکایی‌ها از افغانستان در روز ۳۱ آگوست گفته بود از فردا بغد از ظهر به بعد دیگر قادر نیستیم افراد را از فرودگاه کابل تخلیه کنیم.

وزیر دفاع دانمارک‌ترین برامسن بلونتلی نیز نسبت به وجود تهدید‌های امنیتی در فرودگاه هشدار داده و گفته دیگر پرواز به کابل و از کابل امن نیست.

پس از وقوع این انفجارها، فرانک کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام گفته انتظار حملات بیشتری را دارند، اما به روند تخلیه‌ی شهروندان امریکایی و پناهجویان افغان ادامه می‌دهند.

بمب گذاری در کابل دقیقا کجا اتفاق افتاد؟

بمب در نزدیکی گیت ابی در نزدیکی هتل بارون منفجر شد. این هتل یک زمانی میزبان مهمانان خارجی افغانستان بود.

جان کربی سنخنگوی پنتاگون وقوع انفجار در این نواحی را تایید کرده و گفته تعدادی از شهروندان آمریکایی و غیر نظامیان در اثر این انفجار جانشان را از دست داده اند.

در این نقشه می‌توانید فاصله هتل بارون تا فروگاه را ببینید.

حمام خون در کابل و جنگ بین دو اسلام گرای افراطی/ در فرودگاه حامد کرزای چه گذشت؟
سفارت آمریکا در کابل در ابتدا وقوع یک انفجار عظیم را تایید کرد و گفت گزارش تیراندازی نیز به دستش رسیده. بر اساس گزارش‌ها دو بمب به صورت همزمان منفجر شده‌اند. یکی از این بمب‌ها توسط یک بمبگذار انتحاری در نزدیکی خط اتوبوس بیرون گیت ابی بوده منفجر شده. دومین بمب هم در گیت بارون که به خاطر ندیکی به هتل بارون به این نام شناخته می‌شود.

چه کسی مسئولیت بمبگذاری را بر عهده گرفته؟

شاخه خراسان داعش مسئولیت حمله‌ها را برعهده گرفته. داعش خراسان با طالبان مخالف است. عبدالقهار بلخی یکی از مقامات طالبان گفته ما این حملات را محکوم می‌کنیم اگچه هنوز جزییات دقیقی از آن نداریم، اما حمله به افراد غیر نظامی بی گناه یک اقدام تروریستی است و باید همه دنیا آن را محکوم کنند.

او گفته به محض اینکه وضعیت فرودگاه روشن شود و نیرو‌های خارجی کشور را ترک کنند ما دیگر از این حملات نخواهیم داشت. بار دیگر باید تاکید کنم که همه این‌ها به خاطر حضور نیرو‌های خارجی است. به خاطر نیرو‌های خارجی است که این حملات رخ می‌دهد.

تلفات حملات انتحاری فرودگاه کابل چقدر بود؟

وال‌استریت ژورنال گزارش کرده است که در انفجار‌های روز گذشته در ورودی میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

براساس این گزارش، ۱۳ سرباز امریکایی و ۹۰ شهروند افغانستان شامل کشته‌شدگان‌اند. در این انفجار‌ها حدود ۱۶۰ نفر دیگر از جمله ۱۸ سرباز امریکایی زخمی شده‌اند.

طالبان گفته این انفجار‌ها در منطقه‌ای رخ داده است که از سوی نیرو‌های خارجی تأمین امنیت می‌شد. گروه طالبان به رویترز گفته است که ۲۸ عضو این گروه نیز در انفجار‌های روز گذشته کشته شده‌اند.

تکلیف خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان چه می‌شود؟

جو بایدن قول داده با وجود بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه کابل همه نیرو‌های آمریکایی و شهروندان این کشور و دیگر کشور‌ها را از افغانستان خارج می‌کند.

او در سخنرانی اخیر خود از کشته شدن ۱۳ نیروی آمریکایی در این حمله خبر داده و گفته افراط گرایان عامل این حمله بوده‌اند و ما کاری خواهیم کرد که تاوانش را بدهند. بایدن افزوده: «ما نمی‌بخشیم. ما فراموش نمی‌کنیم. ما شما را تعقیب می‌کنیم تا به جزای اعمالتان برسانیم.»

از سوی دیگر ماموریت تخلیه نیرو‌های استرالیایی از افغانستان هم به پایان رسیده. پیتر دوتون وزیر دفاع استرالیا این خبر را تایید کرده و گفته من خیلی خوشحالم که سربازان ما قبل‌تر کابل را ترک کرده بودند. او گفته ما روز گذشته آخرین نفراتمان را از کابل خارج کردیم و در ایمنی کامل به امارات رفته‌اند.

کدام کشور‌ها قبل از حملات کابل افرادشان را تخلیه کرده بودند؟

بوریس جانسون نحست وزیر انگلیس حمله به فرودگاه کابل را یک اقدام وحشیانه خوانده، اما گفته عملیات تحلیه نیرو‌های انگلیسی از افغانستان با این وضعیت کمی بیشتر طول خواهد کشید. وزارت خارجه بریتانیا گفته آن‌ها سه خانواده افغان را که پیش از این نجات داده بود در سفارت این کشور در کابل جا گذاشته و این افراد به دست طالبان افتاده‌اند.

ماموریت خروج نیرو‌های دیگر کشور‌ها از افغانستان نیز در جریان است. آخرین پرواز دانمارک با ۹۰ مسافر به علاوه سربازان و دیپلمات‌های این کشور روز پنحشنبه کابل را ترک کرد. لهستان و بلژیک عملیات تخلیه نیروهایشان را قبل از حمله به پایان رسانده بودند. اولین نیرو‌های ترک از روز پنجشنبه کابل را به مقصد ترکیه ترک کردند.

هند گفته تقریبا همه اتباعش را از افغانستان خارج کرده و برای خروج افراد باقیمانده هر کار لازم باشد می‌کند. مجارستان گفته ارتش این کشور همه شهروندان مجار را از افغانستان خازج کزده است. وزارت دفاع آلمان گفته کشورش عملیات تخلیه نیرو‌ها از افغانستان را به سرانجام رسانده.

وزارت خارجه هلند گفته آخرین دیپلمات هلندی و نیرو‌های این کشور از کابل خارج شده اند. سفارت روسیه در افغانستان گفته همه روس‌هایی که میخواستند افغانستان را ترک کنند روز پنحشنبه به خانه هایشان برگشته اند.

کانادا هم عملیات تخلیه افراد و اتباعش از افغانستان را روز پنجشنبه به اتمام رسانده.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان