تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به حواشی نشست بغداد؛ گفتگوی جدیدی میان ایران و عربستان در عراق رخ نداد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی بین ایران و عربستان نبودیم.

مذاکره ایران و عربستان در عراق

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت که در نشست اخیر در وزارت خارجه درباره تسریع در واردات واکسن کرونا، تصمیمات خوبی برای واردات واکسن اتخاذ شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به تماس‌های تلفنی و پیام‌های تبریک به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و این‌که چرا ایران در سطح رئیس جمهور شرکت نکرد؟ بیان کرد: در هر اجلاس بین‌المللی سطح و ترکیب شرکت توسط کشورها براساس جزییات برگزاری و آمادگی در کشورها تصمیم گرفته می‌شود. ما به عنوان همسایه عراق اعلام کردیم که هر حرکت و ابتکاری که به صلح و ثبات و آرامش عراق کمک کند، مشارکت خواهیم کرد. سفر قبلی آیت‌الله رئیسی بسیار موفق بود و سفر به عراق نیز ان‌شاءالله انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره جایگاه ایستادن وزیر امور خارجه در نشست بغداد نیز گفت: پرداختن به حاشیه‌هایی که متن را تحت تاثیر قرار دهد موضوع سیاست خارجی نیست. برخی ممکن است بخواهند با حواشی این متن پررنگ را بپوشانند. اجلاس بغداد در مسیر همگرایی‌های بیشتر بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار امیرعبداللهیان و همتای عربستانی در بغداد هم گفت: درباره ایران و عربستان بیشتر از دیدارهایی که قبلا انجام شده دیداری انجام نشده و در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدید نبودیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال محموله‌های سوخت به لبنان نیز اظهار داشت: آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد. در اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همگان بدانند که تجارت مشروع در این حوزه جزو بدیهیات اولیه حقوق بین الملل است. مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد این مسیر و فروش ادامه می‌یابد. کشورهای دیگر اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کاهش دهند نباید لحظه‌ای درنگ کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟ اظهار داشت: همواره در کنار مردم افغانستان بودیم و اولویت ما تامین صلح و ثبات و پیشرفت جامعه افغانستان بوده است. افغانستان همسایه عزیز ماست. جان مال و ناموس مردم افغانستان باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود. آن‌چه ما برای افغانستان می‌خواهیم تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان است.


بیشتر بخوانید: نقض پروتکل‌ها در نخستین حضور بین‌المللی امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه/ در کنفرانس بغداد چه گذشت؟


خطیب‌زاده درباره حضور ایران در نشست بغداد گفت: ما از هر ابتکار و اقدامی که به صلح و ثبات عراق و منطقه کمک کند نه تنها حمایت کرده بلکه پیشقدم بودیم و باز هم پیشقدم خواهیم بود. امیدواریم این‌ها قدم‌های موثری در راستای همگرایی منطقه‌ای بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزپ بورل بیان کرد: این گفت‌وگو برای تبریک انتصاب آقای امیرعبداللهیان بود و بورل ابراز علاقه کرد در اولین فرصت ممکن ملاقاتی با امیرعبداللهیان داشته باشد. آن‌چه تمرکز بود مذاکرات وین است. باید اجازه دهند انتقال دموکراتیک صورت بگیرد. امیرعبداللهیان ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی تأکید کرد آن‌چه باید توجه شود منافع و حقوق مردم ایران است. تاریخ قطعی منوط به رایزنی‌ها بین همه طرف‌هاست.

وی گفت: مذاکرات وین برای رسیدن به یک متن جدید نیست. مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام طابق النعل بالنعل توسط آمریکاست. اگر آمریکا به تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت راستی آزمایی شده برگردد ایران موافقت خواهد کرد آمریکا در اتاق برجام بنشیند. این گفت‌وگوهای تکنیکی است که با جزییات با حضور برخی جهات مرتبط در وین انجام شده است و از این پس هم نیز همین طور خواهد بود و این‌که توسط وزارت خارجه و جای دیگر باشد، تصمیمی است که طی روزهای آتی اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره طالبان هم گفت: ‌آن‌چه در بیانیه وزارت خارجه آمده روشن است. ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند و هیچ نیرویی خارج از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرد. باید گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی را تسهیل کنیم. اجازه دهیم یک دولت فراگیر نه یک دولت اقلیت در مقابل اکثریت، شکل بگیرد و ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باید در آن در نظر گرفته شود. طالبان به عنوان یک گروه بخشی از آینده افغانستان است. آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم ابتکار تهران اعلام کردیم و مبنی بر این است که همه گروه‌ها آمادگی خود را اعلام کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و مصالحه نمی‌کند.

وی اضافه کرد: برجام نیاز به میانجی ندارد. با آمریکا هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نداریم. گفت‌وگوها در وین بین ایران و ۱+۴ است. آن‌چه امروز توسط آمریکا صورت گرفته است هنوز تغییری از سوی واشنگتن در رفتار ندیدیم و با همان رفتار و سیاست‌ها دنبال نتیجه بهتر هستند. تنها مسیری که می‌توانند طی کنند. تمامی توافقاتی که در وین صورت گرفته و آن‌چه باقیمانده نشان می‌دهد آنچه باقیمانده به خاطر لجبازی و رفتار غیرمنطقی طرف آمریکایی و غربی است به محضی که تغییر در رفتار دیده شود برجام قابل بازگشت خواهد بود. برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که سه دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده و اگر لازم باشد دوباره برگزار می‌شود.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان