تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰

رئیسی به سرنوشت روحانی دچار می‌شود؟

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بخاطر نپیوستن ما به FATF پولهایمان در سایر کشورها مانده و حتی کشورهای دوست به ما می گویند به جای پول از آنها کالا ببریم. اینها بخشی از مشکلات دوره روحانی بود. اگر رئیسی گره های دولت روحانی را باز نکند، به سرنوشت دولت دوم او دچار می شود. 

رئیسی به سرنوشت روحانی دچار می‌شود؟

رویداد۲۴ محسن رهامی، درباره ضرورت بازسازی اعتماد مردم به مسئولان، اظهار کرد: تا پیش از این اگر درباره این مسئله صحبتی می کردیم، عده ای فریاد می زدند که شما با انقلاب و نظام و امام(ره) مخالفید و اجازه نقد را نمی دادند اما اکنون که رهبری به مسئله لزوم افزایش اعتماد مردم اشاره کرده اند، فتح باب خوبی است برای بررسی این مسئله؛ زیرا اگر کسی قبول نکند سرمایه اجتماعی کاهش یافته، به دنبال درمان هم نخواهد بود. 

وی در ادامه افزود: اعتقاد من این است که سرمایه اجتماعی نظام و انقلاب افت کرده و همه ما از این باب نگرانی داریم. کاهش حضور مردم در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ که موجب رقم خوردن کمترین مشارکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شد، از نشانه های کاهش سرمایه اجتماعی است.

محقق نشدن همه وعده های انقلاب مردم را بدبین کرده است

وی در تشریح دلایل خود برای کاهش سرمایه اجتماعی، گفت: وعده هایی مثل عدالت اجتماعی، آزادی های سیاسی و اجتماعی و مبارزه با فساد در اول انقلاب داده شد اما بخشی از آن محقق نشد. اکنون مردم شرایط ایران و ترکیه در سال ۵۷ را با شرایط دو کشور در زمان فعلی مقایسه می کنند و نسبت به شرایط ایران ناراضی هستند و بدبین شده اند. دلیل دیگر برای کاهش سرمایه اجتماعی وعده هایی است که در انتخابات داده می شود.

همه دولت ها برای کاهش تورم و بهبود شرایط معیشتی و رونق کسب و کار وعده می دهند اما در پایان این دولت ها، وضعیت تورم، قیمت ارز یا مسکن از زمان آغاز آن دولت ها بدتر شده است و این عملی نشدن وعده ها موجب شده است تا مردم به مسئولان بی اعتماد شوند و اکنون فکر می کنند وعده های رئیسی هم عملی نمی شود و در واقع دیر اعتماد می کنند. 

رهامی ادامه داد: قضیه کرونا یک نمونه محقق نشدن وعده هاست. مسئولان در داخل کشور مدام می گفتند خودمان واکسن تولید می کنیم و حتی صادر هم می کنیم اما می بینیم مردم در مرز ارمنستان صف می کشند و حتی تحقیر می شوند تا واکسن بزنند. تعداد تلفات ایران نیز بیشتر است یا نمونه دیگر در مورد قیمت مسکن است که دیگر یک کارمند حتی نمی تواند  یک منزل ۶۰ متری بخرد یا جوانان دیگر نمی توانند با این گرانی ها ازدواج کنند.


بیشتر بخوانید: ایمانی: اصلاح طلبان فعلا سکوت کنند/ دولت رئیسی باید مذاکره کند


وی تاکید کرد: مسئولان باید برای مردم اعتماد ایجاد کنند. رئیس جمهور به اندازه کافی وعده داده است و او و وزرایش دیگر نباید وعده جدید بدهند. به نظر من دولت هر شش ماه گزارش داد که وعده هایی که داده تا چه حد محقق شده است. نیاز هم نیست گزارش های آنچنانی داده شود. مثلا گفته شود در شش ماه چند مسکن ساخته شده یا موفق شده اند چقدر ارز را کاهش دهند.

رئیس جمهور اخیرا به خوزستان رفت، پیش از او روحانی و احمدی نژاد هم به خوزستان رفته بودند اما مشکل آب، هوا و فاضلاب خوزستان هنوز حل نشده است. با سخنرانی کردن همه مشکلات حل نمی شود. من نمی گویم کار رئیسی در سفر به خوزستان بد بود اما باید مردم در عمل ببینند مشکلات حل شده است. رئیسی بعد از سه یا چهار ماه بگوید چند درصد از مشکلات مردم خوزستان را حل کرده است. 

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه نفی عملکرد دولت های قبلی موجب کاهش سرمایه اجتماعی می شود خاطرنشان کرد: زیر سوال بردن عملکرد دولت های گذشته دردی را دوا نمی کند. مسئولان فعلی به جای متهم کردن قبلی ها به کم کاری یا فساد، از عملکرد خود گزارش دهند.

از سویی اینکه گفته شود این دولت و مجلس انقلابی است هم حرف نادرستی است. در ۴۰ سال گذشته که ضد انقلاب سر کار نبوده است. همه دولت ها، دولت های انقلاب اسلامی بوده که اتفاقا آرای آنها از دولت و مجلس فعلی هم بالاتر بوده است. ضد انقلاب معرفی کردن دولت ها و مجالس قبلی موجب می شود آنها در برابر این دولت و مجلس موضع بگیرند. 

رهامی با بیان اینکه دلایل ناکامی های دولت روحانی باید بررسی شود خاطرنشان کرد: بخاطر نپیوستن ما به FATF پولهایمان در سایر کشورها مانده و حتی کشورهای دوست به ما می گویند به جای پول از آنها کالا ببریم. اینها بخشی از مشکلات دوره روحانی بود. اگر رئیسی گره های دولت روحانی را باز نکند، به سرنوشت دولت دوم او دچار می شود. 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان