تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
وزارت بهداشت:

عوارض واکسن در برابر عوارض ابتلا به کرونا ناچیز است/ نوبت دهی جدید واکسن؛ هفته آینده

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به چرایی تاخیر در تزریق دوز اول واکسن کرونا برای گروه های سنی که اخیرا اعلام شده، گفت: از شنبه هفته آینده، گروه سنی که نوبت‌دهی شدند، دوز اول‌شان را دریافت می‌کنند.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران

رویداد۲۴ دکتر علیرضا رییسی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا، گفت: در زمینه بحث واکسیناسیون اکنون فاز یک که واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان بود، تمام شد. فاز دو هم گروه‌های سنی بودند و خوشبختانه ۸۷ درصد گروه سالمندی ما که افراد ۶۰ سال به بالا هستند و مورد نظرمان در فاز دوم بودند، واکسینه شدند. فاز سوم مربوط به مشاغل حساس و گروه‌های شغلی و همچنین بیماران سرطانی، دیابتی، دیالیزی و هموفیلی، تالاسمی و بیماران خاص بود که خوشبختانه واکسیناسیون این عزیزان هم تقریبا بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد پایان پذیرفته است.

واکسیناسیون ۴۲ میلیون نفر در فاز چهارم و نیاز به ۸۵ میلیون دوز واکسن

وی با بیان اینکه عملا در حال حاضر وارد فاز چهارم واکسیناسیون علیه کرونا شده‌ایم، افزود: فاز چهارم برای واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال بود که حدود تقریبا ۴۲ میلیون نفر شامل این فاز می‌شوند که تقریبا حدود ۸۴ تا ۸۵ میلیون واکسن برای این فاز نیاز داریم.

ورود هفتگی ۵میلیون دوز واکسن به کشور از هفته آینده

رییسی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خوشبختانه خبر خوب این است که از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور می‌شود و هفتگی ۵ میلیون دوز وارد کشور خواهد شد. با این حساب فکر می‌کنم در شهریور ماه با احتساب واکسن‌هایی که در حال حاضر در اختیار داریم، مجموعا حداقل ۲۰ میلیون واکسن در شهریور ماه و حدود ۳۰ میلیون واکسن هم با توجه به اقدامات خوبی که انجام شده در مهر ماه به دستمان می‌رسد که سرعت واکسیناسیون‌مان بالا خواهد رفت.

رییسی ادامه داد: در حال حاضر به طور میانگین روزانه ۶۴۰ تا ۶۵۰ هزار دوز واکسن داریم تزریق می‌کنیم و این قابلیت وجود دارد که این ظرفیت دو برابر شود.

اثربخشی مناسب همه واکسن های تزریق شده

وی تاکید کرد: بالاخره ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که حدود ۲۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده و اثربخشی واکسن‌های مختلفی که داشتیم اعم از سینوفارم، آسترازنکا، برکت و بهارات و اسپوتنیک، خوشبختانه اثربخشی این واکسن‌ها، اثربخشی مناسبی است. آمار و ارقامی که در زمینه افرادی که واکسینه شده‌اند، داریم، علی‌رغم موج دلتا که میزان سرایت بسیار بالایی دارد، میزان بستری افراد واکسینه شده، نسبت به افرادی که در همان گروه سنی واکسینه نشده‌اند، به طور قابل توجهی پایین‌تر است. در عین حال خیلی هم تفاوتی در نوع واکسن در واکسن‌هایی که تاکنون تزریق شده مشاهده نکردیم.


بیشتربخوانید: علت بروز قارچ سیاه و نحوه درمان/ واکسن سینوفارم؛ موثر یا بی تاثیر؟

عوارض واکسن در برابر عوارض ابتلا به کرونا ناچیز است

رییسی درباره عوارض واکسن‌های مختلف نیز گفت: هر واکسنی ممکن است عوارضی داشته باشد، اما عمدتا عوارض بسیار خفیف است. برنامه ما این است که اول مهر ماه گزارش جامعی را که در زمینه عوارض واکسیناسیون داریم تهیه می‌کنیم، داشته باشیم. واقعا مردم باید توجه کنند که عوارض واکسن، در قبال اتفاقاتی که در ابتلا به کرونا رخ می‌دهد و میزان ابتلا و مرگ‌ومیر و مشکلاتی که ایجاد می‌کند، بسیار ناچیز است. اصلا عوارض واکسن به حساب نمی‌آید در مقابل عوارضی که از بیماری اتفاق می‌افتد.

بی عدالتی در واکسن

سازمان جهانی بهداشت مخالف پاسپورت واکسن

وی تاکید کرد: باز هم این شعار مهم را تکرار می‌کنم که بهترین واکسن، اولین واکسنی است که در اختیارمان قرار بگیرد. البته یک موضوعی هم در دنیا وجود دارد که از نظر من نوعی آپارتاید از سوی شرکت‌ها و کشورهای واکسن‌ساز است که برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که شرط ورود افراد به کشور ما تزریق این چهار واکسن است، این واقعا نوعی بی عدالتی و ظلم مضاعف است. زمانیکه یک واکسنی مورد تایید است و همه دارند استفاده می‌کنند و برخی کشورها آن را غیرقابل قبول بدانند، درست نیست و سازمان جهانی بهداشت کاملا مخالف این نظریه است که بیاییم پاسپورت واکسن درست کرده و بگوییم که تنها این نوع واکسن مورد تایید فلان کشور است. این موضوع حتما باید برچیده شود و باید پیگیری شود. این موضوع از سوی سازمان جهانی بهداشت هم پیگیری شده و از کشورهای دیگر هم اقدام کردند.

لزوم واکنش سازمان ملل در قبال پدیده "پاسپورت واکسن"

وی ادامه داد: کشوری مانند چین را در نظر بگیرید که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دوز واکسن زده که فرض کنید واکسن سینوفارم بوده است. حال باید اینطور باشد که بگویند سینوفارم قابل قبول نیست و فقط واکسن مدرنا، آسترازنکا، جانسون اند جانسون و ... قبول است؟ این اصلا درست نیست و نوعی تبعیض است که حتما سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و... حتما باید در قبال این موضوع تصمیم‌گیری کرده و واکنش نشان دهد. در شرایطی که اکنون در دنیا پاندمی وجود دارد، پرداختن به این نوع تبعیض به نظرم بسیار غیرعادلانه است.

رییسی گفت: واکسن‌هایی که دارد تولید می‌شود و مورد تایید سازمان‌های غذا و دارو قرار می‌گیرد و مقالات آن چاپ می‌شود و افراد آن را تزریق می‌کنند، باید درباره این موضوع تجدید نظر شود.

واردات انبوهی از واکسن در راه است

مراحل پایانی واکسیناسیون عشایر بالای ۱۸ سال

وی گفت: بسیار امیدوارم با واردات واکسن انبوهی که در راه است، بتوانیم سرعت واکسیناسیون‌مان را بسیار بالاتر برده و گروه‌های مدنظرمان را واکسینه کنیم. در حال حاضر گروه‌های حدود ۵۰ سال به بالا را داریم واکسینه می‌کنیم و عملا وارد فاز چهارم شده‌ایم. برخی استان‌ها مانند استان‌های مرزی ۴۰ سال به بالا را می‌زنیم. عشایر کشور را ۱۸ سال به بالا واکسن می‌زنیم که دارد مراحل انتهایی‌اش را طی می‌کند. در برخی از جزایر ۱۸ سال به بالاها واکسینه شدند. واکسیناسیون صنایع و مراکز تولیدی را هم آغاز کردیم و ان‌شاءالله با سرعت گرفتن واکسیناسیون می‌توانیم گروه‌های سنی بعدی را هم تزریق کنیم.

نوبت دهی جدید واکسن؛ هفته آینده

رییسی گفت: در این هفته واکسن جدیدی وارد نشد و موکول به آخر هفته شد یعنی به پنجشنبه و از آنجایی که نوبت دوز دومی‌ها رسیده است، ترجیح‌مان این است که دوز دومی‌ها را بزنیم تا واکسیناسیون‌شان به تاخیر نیفتد و کامل شود و ان‌شاءالله ما از شنبه هفته آینده، گروه سنی که نوبت‌دهی شدند، دوز اول‌شان را دریافت می‌کنند و از هفته آینده نوبت‌دهی جدید هم داریم و علاوه بر دوز دومی‌ها، دوز اول را هم تزریق می‌کنیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان