تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

ایران واکسن‌های سینوفارم درجه ۲ و تاییدنشده خریده است؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ادعای یک روزنامه درباره خرید واکسن‌های سینوفارم درجه ۲ و تاییدنشده از چین از سوی ایران پاسخ و در این خصوص توضیح داد.

عوارض تزریق واکسن کرونا

رویداد۲۴ دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: واکسن های سینوفارم تزریق‌شده در کشور هیچ تفاوتی با واکس‌های تزریقی در چین و خیلی از کشورهای دیگر ندارد و قضاوت در خصوص این واکسن براساس قیمت صحیح نیست.

رئیسی افزود: واکسن‌های سینوفارمی که در کشور مصرف شده، همان واکسن هایی است که در  خود چین و خیلی از کشورهای دیگر استفاده شده و هیچ تفاوتی با سینوفارم‌های دیگر ندارد.

وی تاکید کرد: براساس قیمت نمی توان قضاوت کرد که این واکسن یک واکسن درجه ۲ یا درجه یک یا متفاوت است و علت آن هم این است که شرکت های واکسن ساز برای بعضی از کشورها یک قیمت دارند و برخی مواقع با قیمت پایین تر واکسن خود را ارائه می دهند.

رئیسی گفت: به عنوان مثال، معمولا واکسنی که به سبد کووکس می فروشند، خیلی قیمتش پایین تر است یا اینکه به بعضی از کشورهای دیگر که می فروشند ممکن است قیمت آن خیلی پایین تر باشد و اصلا خود سینوفارم قیمتش را نسبت به قبل ارزان کرده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: بنابراین صحبت این روزنامه کاملا کذب است و واقعا باید پیگیری حقوقی شود و اگر مستنداتی وجود دارد باید ارائه شود و این به نوعی تشویش اذهان عمومی است که این روزنامه انجام داده است.


بیشتر بخوانید: علت بروز قارچ سیاه و نحوه درمان/ واکسن سینوفارم؛ موثر یا بی تاثیر؟


گفتنی است روزنامه «جهان صنعت» در مقاله ای در شماره روز چهارشنبه سوم شهریور خود با عنوان «رمزگشایی کیفیت سینوفارم» در گفت‌ وگو با کارشناس‌ها، اثربخشی واکسن‌های کرونا را در ایران بررسی کرده بود.

در بخشی از این مقاله روزنامه جهان صنعت آمده است: «بر اساس شنیده‌ها گویا واکسن سینوفارم چینی دو نوع دارد که در دو شرکت مختلف با دو کیفیت متفاوت تولید می‌شوند. نوع اول واکسن سینوفارم ووهانی است که در سایت ووهان با کیفیت کمتر تولید و با قیمت هر عدد ۱۰ دلار به فروش می‌رسد. دیگری واکسن سینوفارم ساخت پکن است که در شهر پکن با کیفیت بیشتر و با قیمت هر عدد ۲۵ دلار تولید و فروخته می‌شود. در همین راستا به تازگی شایعاتی به گوش می‌رسد که واکسن سینوفارم ووهان از نظر میزان اثربخشی بسیار کم‌اثرتر از نمونه اصلی است و شاید همین موضوع دلایل افزایش تلفات در افراد واکسینه شده در ایران است.

با این اوصاف آنچه وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران تایید کرده است سینوفارمی بوده که در شهر پکن تولید شده، یعنی کارخانه اصلی سینوفارم نه متفرقه. اما از آنجایی که هلال‌احمر قیمت خریداری شده واکسن‌های سینوفارم را کمتر از ۱۰ دلار اعلام کرده است، ما را بر آن داشت تا در گفت و گو با کارشناس‌های مربوطه از کیفیت واکسن سینوفارم رمزگشایی کنیم، چرا که شاید این امر عمدی نبوده و طرف چینی واکسن سینوفارمِ کم اثرتر را به جای اصلی به ایران فروخته است.

با این حال براساس شنیده‌ها گویا هر دو واکسن سینوفارم‌اند ولی سینوفارم ووهان همانند برکت ایران در ابتدای کار هستند و تاییدیه کامل نگرفته است. با این حال سینوفارم ووهان در چین مجوز اضطراری گرفته و به تعدادی تزریق هم شده است. در واقع آنها حاضرند به کشورهای دیگر این واکسن را مجانی بدهند تا تاییدیه نهایی را بگیرند.»

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان