تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

نوبت دومی‌های بی‌واکسن/ صف انتظار دریافت واکسن سینوفارم طولانی‌تر می‌شود؟

کمبود داروی درمان کرونا این روز‌ها به کمبود واکسن سینوفارم نیز سرایت کرده است. کمبود این واکسن چینی برای دومین بار در طول یکسال گذشته است که رخ می‌دهد.

سینوفارم واکسن کرونا

رویداد۲۴ کمبود دارو در کشور به واکسن کرونا نیز سرایت کرده است، این در حالیست که هر روز اخباری مبنی بر واردات واکسن از سوی مسئولان وزارت بهداشت، هلال احمر یا گمرک منتشر می‌شود با این حال اگر سری به مراکز تزریق واکسن در کشور بزنیم خواهیم دید عمده افرادی که این روز‌ها نوبت تزریق دوز دوم واکسن‌شان فرا رسیده است و باید واکسن چینی سینوفارم را تزریق کنند دست خالی به خانه باز می‌گردند.

کمبود واکسن سینوفارم در تهران و اصفهان

این موضوع در شبکه‌های مجازی نیز از سوی کاربران بسیاری عنوان شده است و برخی از افراد نیز در ویدویو‌هایی که برای رسانه‌ها ارسال کرده‌اند از خالی شدن مراکز تزریق واکسیانسیون از واکسن سینورفام خبر داده‌اند.


بیشتر بخوانید:افشاگری یک پزشک متخصص: قارچ سیاه از آبان پارسال وارد ایران شده بود


ایسنا در کانال تلگرامی خود ویدیوی ارسالی یکی از مخاطبان را بازنشر داده است که در آن فردی ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به پارک زیتون در شرق تهران مراجعه کرده و در آنجا به او اعلام شده است که واکسن موجود نیست و باید فردا صبح مراجعه کند این در حالیست که روز قبل نیز همین پیام را به او اعلام کرده‌اند.

در نمونه‌ای دیگر، فردی برای تزریق دوز دوم سینوفارم به مرکز اورژانس والفجر مراجعه و به او اعلام کردند که دوز دوم را ندارند و فردا مراجعه کند تا به او واکسن کووایران برکت تزریق شود!

تنها در تهران نیست که واکسن سینوفارم در برخی از مراکز به اتمام رسیده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در یک استوری در اینستاگرام خود نوشته است: به اطلاع همشهریان گرامی می‌رساند با توجه به محدودیت موجودی واکسن و نیاز به ارتقای نحوه نوبت‌دهی، مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان اصفهان در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه مورخ ۹ و ۱۰ شهریور فعال نخواهد بود، خواهشمند است از هرگونه مراجعه به این مراکز خودداری شود. بدیهی است از افراد دارای نوبت در روز‌های مورد اشاره متعاقبا دعوت به عمل می‌آید. کمبود واکسن سینوفارم در اصفهان از هفته گذشته آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

کمبود واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا در تبریز

همچنین مقامات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از کمبود واکسن در استان آذربایجان خبر داده‌اند. با این حال کمبود واکسن در این استان مربوط به واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک است.

انبار‌های واکسن در حال خالی شدن

به گزارش جامعه ۲۴، کمبود واکسن سینوفارم این روز‌ها در کشور کاملا محسوس بوده و حتی از سوی مسئولان دولتی نیز تأیید شده است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران بزرگ به ایلنا گفته است اگر تامین واکسن صورت نگیرد دوباره به مشکل می‌خوریم و میزان دسترسی به واکسن بسیار تعیین کننده است. ذخیره واکسن‌ها در معاونت‌های بهداشتی تا حدودی رو به اتمام است و قاعدتا این مساله باید در دستور کار قرار گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.

علی رغم این موضوع وزیر بهداشت روز گذشته از توزیع گسترده واکسن کرونا در هفته آینده خبر داد، اگرچه نامی از واکسنی که قرار است توزیع شود نبرده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور می‌شود. اگر بخواهم به صورت حدودی بگویم هر هفته پنج میلیون دوز وارد کشور خواهد شد. با این حساب فکر می‌کنم با احتساب واکسن‌هایی که در هفته اول تزریق شد، در مجموع حداقل ۲۰ میلیون واکسن در شهریور ماه و حدود ۳۰ میلیون واکسن در مهرماه به دست ما خواهد رسید.

کمبود واکسن سینوفارم در کشور در حالی است که این موضوع در خرداد ماه نیز به وجود آمد و حتی احتمال جایگزینی واکسن برکت به جای دوز دوم سینوفارم نیز مطرح شد که با واردات گسترده این واکسن و عدم تولید و توزیع واکسن برکت این امکان از بین رفت.

سینوفارم در برابر دلتا

به گزارش جامعه ۲۴، واکسن سینوفارم یکی از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی بوده و مجوز مصرف اضطراری را دریافت کرده است. مطالعه‌ای از سوی تیم‌های تحت مدیریت اپیدمیولوژیست چینی، ژونگ ناشان، نشان داد که تزریق ۲ دوز واکسن چینی سینوفارم در جلوگیری از ابتلا به نوع دلتا مؤثر است. طبق این تحقیق واکسن سینوفارم تا ۵۹ درصد از ایجاد علائم ناشی از نوع دلتا در جمعیت شهر گوانگژوی چین، محافظت کرده است.

در این مطالعه که نتایج آن در تاریخ ۱۴ آگوست در مجله Emerging Microbes & Infections منتشر شده، آمده است که ۲ دوز واکسن چینی به‌ترتیب ۷۰.۲ درصد و ۱۰۰ درصد در پیشگیری از علائم متوسط و شدید مؤثر است.

طبق گزارشات، این نخستین گزارش از داده‌های جهان واقعی در مورد اثربخشی واکسن چینی در برابر نوع دلتا است. در بیانیه منتشر شده از سوی تیم تحقیقاتی، آمده است که سینوفارم، در زنان بسیار مؤثرتر از مردان است، زیرا ۷۰.۴ درصد در پیشگیری از علائم خفیف در مردان و ۷۹.۱ درصد در پیشگیری از علائم متوسط در زنان مؤثر واقع شده است.

کمبود یک میلیون دوز برای نوبت دوم افراد

تا امروز بر اساس اعلام سازمان گمرگ ایران ۲۲ میلیون و ۳۵۰ هزار آن وارد ایران شده و به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو ۱۱ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۸۸۶ نفر دوز اول آن را دریافت و ۴ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۸۶۳ نفر دوز دوم آن را دریافت کرده‌اند که مجموع تزریق آن تا امروز ۱۶ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۷۴۹ دوز بوده است که اگر آن را از تعداد واکسن وارد شده سینوفارم کم کنیم ۶ میلیون و ۲۲ هزار دوز آن باقی مانده است و اگر این تعداد دوز باقی مانده را قرار باشد به افرادی که دوز اول آن را تزریق کرده و در انتظار دوز دوم خود هستند اختصاص داد می‌توان گفت ۱۰ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۱۴ دوز باقی مانده است و عملا برای یک میلیون و ۸۱ هزار و ۷۷۲ نفر که نوبت دوم تزریق آن‌ها فرا رسیده است واکسنی وجود ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
0
شماامارمجموع تزریق را۱۶میلیون دوزاعلام کردیدولی اماراشتباه است چون ۴میلیون و۶۰۰هزارنفردودوزواکسن دریافت کرده اندکه جمع ان نه میلیون ودویست هزاردوزمیشود۱۱میلیون و۷۰۰هزارنفریک دوز،که مجموع ان بیست میلیون ونهصدهزاردوزمیشود۱۶میلیون تعدادافرادواکسن شده است
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان