تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰

نکاتی که قبل از ضمانت وام بانکی باید بدانید

ضامن وام کیست؟ ضامن چه شرایطی باید داشته باشد؟ چند ضامن برای چند میلیون وام مورد نیاز است؟ سوال‌هایی که ذهن خیلی از مشتریان بالقوه و بالفعل بانک‌ها که قصد گرفتن وام دارند را درگیر کرده است.

شرایط ضامن دریافت وام بانکی

رویداد۲۴ ضامن فردی است که می‌تواند در نزد بانک با ارائه مستندات رسمی، فرد وام گیرنده را ضمانت کند که در صورت برنگرداندن مبلغ وام یا تسهیلات اعطایی بانک؛ جای وی اقساط را پرداخت کند.

شرایط ضامن وام بانکی

ضامن باید طبق اعتبار سنجی، فرد معتبری باشد و گردش مالی مناسبی داشته باشد.

با توجه به نوع بانک، بیشتر بانک‌ها بازنشستگان را به عنوان ضامن می‌پذیرند.

ضامن می‌تواند کارمند دولت به‌صورت رسمی یا قراردادی باشد.

فرد دارای پروانه کسب می‌تواند ضامن شود مشروط بر این‌که فعالیت اقتصادی داشته باشد.

در صورتی‌که زوجین یک بانک را برای دریافت وام انتخاب کنند؛ می‌توانند یک ضامن معتبر معرفی نمایند اما این امر منوط بر این است که حقوق دریافتی وی جهت قسط ۲ نفر کفایت کند.

ضامن موظف است فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود را به بانک ارائه دهد.

در صورتی‌که دریافت کننده بانک خودش کارمند رسمی یا قراردادی بوده می‌تواند با ارائه گواهی کسر از حقوق وام دریافت کند و دیگر نیاز به معرفی ضامن نیست.

وام گیرنده و ضامن باید در بانکی که قرار است وام دهد، افتتاح حساب نمایند.

متقاضی و ضامن نباید بدهی معوق، چک برگشتی یا تسهیلات سر رسید در سیستم بانکی داشته باشند.

نکته ۱: برخی از بانک‌ها ممکن است ضامن بازنشسته را نپذیرند.

نکته ۲: برخی از بانک‌ها تنها کارمندان رسمی را به عنوان ضامن می‌پذیرند و برخی دیگر هم کارمند رسمی و هم پیمانی را به عنون ضامن قبول می‌کنند.

مواردی که یک ضامن وام باید بداند

ضامن باید به این امر واقف باشد که مسئول پرداخت بدهی وام گیرنده است زیرا او به عنوان یک ضامن عاقل، بالغ و رشید است که این موارد احراز می‌شود.

در صورت عدم پرداخت اقساط توسط مدیون، ضامن نمی‌تواند بگوید اول به وام گیرنده مراجعه کنید، از همین رو حتی در صورتی‌که اموالی از وام گیرنده شناسایی شود؛ بانک این حق را دارد که ضامن را الزام به وصول بدهی نماید و از حقوق او کسر کند.

زمانی‌که وام گیرنده اقساطش را نپردازد، مبلغ قسط از حساب یا حقوق ضامن کسر خواهد شد و ضامن حق هیچ‌گونه اعتراضی ندارد.

ضمانت در دریافت وام‌هایی با مبالغ زیاد و پرداخت طولانی مدت ریسک بالایی دارد. زیرا در این صورت ضمانت نیز سخت‌تر خواهد شد.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان