تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

تاکيد مجدد وزير بهداشت به بازگشايي دانشگاه‌ها

وزير بهداشت برگزاري کلاس‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها به شکل مجازي را کافي ندانست و گفت: بايد براي وضعيت بهتر تحصيلي و تربيتي دانشجويان برنامه ريزي کنيم، در هر صورت بايد دانشگاه‌ها باز شود؛ اين احتمال را مي‌دهيم تا اواسط مهرماه جاري بازگشايي دانشگاه‌ها را به شکل ترکيبي و بر اساس وضعيت هر دانشگاه داشته باشيم.

شرط بازگشايي دانشگاه ها

رویداد۲۴ دکتر بهرام عين‌اللهي در نشست با مديران معاونت فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت "بومي گزيني" را هدف اصلي خود در حوزه جذب دانشجو عنوان کرد و گفت: بومي گزيني در گذشته به نحو احسن انجام شد و بايد بار ديگر دنبال شود. به عنوان مثال زماني که در همه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، دانشکده پرستاري وجود دارد، لزومي ندارد دانشجوي آن شهر از يک دانشگاه در مکان زندگي خود به دانشگاهي ديگر برود.

اين کار کمک خواهد کرد تا بار حوزه رفاهي و دانشجويي دانشگاه‌ها در مواردي مانند خوابگاه و تغذيه کم شود و از طرفي دانشجو نيز در کنار خانواده خود تحصيل کند و نيازمند خوابگاه و ديگر مسائل نباشد. بودن دانشجو در کنار خانواده نيز حمايت خانواده و آرامش بيشتر او را به خصوص در مسائل فرهنگي به دنبال خواهد داشت.

عين‌اللهي به اهميت وجود مساجد به عنوان اصلي‌ترين پايگاه فرهنگي در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به واقع مسجد پايگاه اصلي فرهنگي در کشور به شمار مي‌رود و اهميت اين پايگاه در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور بايد مورد توجه قرار گيرد.

وزير بهداشت برگزاري کلاس‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها به شکل مجازي را کافي ندانست و گفت: بايد براي وضعيت بهتر تحصيلي و تربيتي دانشجويان برنامه ريزي کنيم، در هر صورت بايد دانشگاه‌ها باز شود؛ اين احتمال را مي‌دهيم تا اواسط مهرماه جاري بازگشايي دانشگاه‌ها را به شکل ترکيبي و بر اساس وضعيت هر دانشگاه داشته باشيم.

وي با بيان اين‌که کلاس‌هاي درس حتما تشکيل خواهد شد اما تعداد فراگيران نسبت به وضعيت هر دانشگاه‌ها متفاوت است و به صورت ترکيبي خواهد بود، اظهار کرد: در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، در حوزه دستياري و تحصيلات تکميلي مشکلي براي حضور دانشجو وجود ندارد و تنها در حوزه دانشجويي بايد برنامه ريزي لازم صورت بگيرد، بر اين اساس مي‌توان کلاس‌هاي ترکيبي را به شکل حداقلي آغاز کرد و بسته به شيوع کرونا و ميزان واکسيناسيون اين ميزان را تغيير داد.

عين اللهي به آغاز فعاليت‌هاي دانشجويي دانشجويان نيز اشاره کرد و افزود: فعاليت‌هاي دانشجويي بسته به اين که فرد دو دز واکسن را تزريق کرده و کارت واکسيناسيون را نيز دريافت کرده باشد، مي‌تواند از سر گرفته شود. يعني دانشجوياني که کارت واکسن مبني بر تزريق دو دز را دارند، مي‌توانند به اردو بروند و از امکانات رشته‌هاي ورزشي استفاده کنند.

وزير بهداشت از اجراي محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي هوشمند پس از واکسيناسيون خبر داد و گفت: اين ممنوعيت از اين پس هوشمند خواهد بود يعني افرادي که دو دز واکسن را تزريق کرده‌اند مي‌توانند مسافرت بروند و محدوديت شامل حال آنان نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: اختلاف نظر بر سر حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌های درس


وي با بيان اين‌که بايد آمادگي راه اندازي خوابگاه‌هاي دانشجويي را داشته باشيم، گفت: بايد از مجموعه خزر آباد صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در خصوص فعاليت‌هاي دانشجويي استفاده لازم را ببريم و پس از واکسيناسيون دانشجويان، اين فضا در اختيار برنامه‌هاي فرهنگي قرار گيرد.

عين‌اللهي از قرنطينه هوشمند نيز پس از واکسيناسيون عمومي مردم خبر داد و افزود: بعد از واکسيناسيون و دريافت کارت واکسن، به سمت قرنطينه هوشمند پيش خواهيم رفت به نحوي که در همين راستا تصميم گيري‌هايي شده است.

وزير بهداشت در ادامه با اشاره به ورود حجم بالايي واکسن جهت انجام واکسيناسيون در کشور، گفت: حجم واکسني که اين هفته وارد کشور شده است در طول مدت شيوع کرونا بي‌سابقه بوده است. در حال حاضر تمامي مقدمات ورود ۱۹ ميليون دز واکسن تا آخر اين هفته انجام شده است و اين تعداد در حال ورود به کشور است. تا انتهاي اين ماه نيز ۴۰ ميليون دز واکسن وارد کشور مي‌شود.

عين اللهي با تاکيد بر استفاده از همه توان و ظرفيت وزارت بهداشت براي انجام واکسيناسيون، گفت: تلاش داريم از همه امکانات وزارت بهداشت براي واکسيناسيون مردم استفاده کنيم. بايد معاونت فرهنگي و دانشجويي نيز با تمام توان، امکانات و پرسنلي که در اختيار دارد در اين حوزه وارد عمل شود. دانشجويان بايد با همان روحيه جهادي و پر تلاش جهت کمک به انجام واکسيناسيون عمومي مردم بسيج شوند.

وزير بهداشت يادآور شد: در حوزه واکسيناسيون، نيازمند حرکت مردمي هستيم و بايد مردم عزيزمان در اين حوزه وارد عمل شوند تا به تزريق مقدار مورد نياز واکسن برسيم.

 وي تاکيد کرد: براي مواجه نشدن با موج ششم کرونا، شش هفته طلايي را از امروز تا اوايل آبان ماه در اختيار داريم که بايد به سرعت واکسيناسيون را براي مراقبت از اين موضوع انجام دهيم. امروز جهاد في سبيل‌الله مقابله با اين بيماري است و واکسيناسيون در اين مسير داراي اهميت است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان