تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
وزیر بهداشت اعلام کرد:

لغو ممنوعیت سفر برای افرادی که دو دوز واکسن زده‌اند/ دانشگاه‌ها امسال باید باز شوند

وزیر بهداشت برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به شکل مجازی را کافی ندانست و گفت: باید برای وضعیت بهتر تحصیلی و تربیتی دانشجویان برنامه ریزی کنیم. در هر صورت باید دانشگاه‌ها باز شوند. این احتمال را می‌دهیم تا اواسط مهرماه جاری بازگشایی دانشگاه‌ها را به شکل ترکیبی و بر اساس وضعیت هر دانشگاه داشته باشیم.

لغو ممنوعیت سفر برای افرادی که دو دوز واکسن زده‌اند/ دانشگاه‌ها امسال باید باز شوند

رویداد۲۴ دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در نشست با مدیران معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بومی‌گزینی را هدف اصلی خود در حوزه جذب دانشجو عنوان کرد و گفت: بومی‌گزینی در گذشته به نحو احسن انجام شد و باید بار دیگر دنبال شود. به عنوان مثال زمانی که در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشکده پرستاری وجود دارد، لزومی ندارد دانشجوی آن شهر از یک دانشگاه در مکان زندگی خود به دانشگاهی دیگر برود.

وی گفت: این کار کمک خواهد کرد تا بار حوزه رفاهی و دانشجویی دانشگاه‌ها در مواردی مانند خوابگاه و تغذیه کم شود و از طرفی دانشجو نیز در کنار خانواده خود تحصیل کند و نیازمند خوابگاه و دیگر مسائل نباشد. بودن دانشجو در کنار خانواده نیز حمایت خانواده و آرامش بیشتر او را به خصوص در مسائل فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

عین‌اللهی به اهمیت وجود مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه فرهنگی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به واقع مسجد پایگاه اصلی فرهنگی در کشور به شمار می‌رود و اهمیت این پایگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری دانشگاه‌ها به شکل مجازی کافی نیست

وزیر بهداشت، برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به شکل مجازی را کافی ندانست و گفت: باید برای وضعیت بهتر تحصیلی و تربیتی دانشجویان برنامه ریزی کنیم. در هر صورت باید دانشگاه‌ها باز شوند. این احتمال را می‌دهیم تا اواسط مهرماه جاری بازگشایی دانشگاه‌ها را به شکل ترکیبی و بر اساس وضعیت هر دانشگاه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که کلاس‌های درس حتما تشکیل خواهد شد، اما تعداد فراگیران نسبت به وضعیت هر دانشگاه‌ها متفاوت است و به صورت ترکیبی خواهد بود، اظهار کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی، در حوزه دستیاری و تحصیلات تکمیلی مشکلی برای حضور دانشجو وجود ندارد و تنها در حوزه دانشجویی باید برنامه ریزی لازم صورت بگیرد. بر این اساس می‌توان کلاس‌های ترکیبی را به شکل حداقلی آغاز کرد و بسته به شیوع کرونا و میزان واکسیناسیون این میزان را تغییر داد.

عین اللهی به آغاز فعالیت‌های دانشجویی دانشجویان نیز اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های دانشجویی بسته به این که فرد دو دوز واکسن را تزریق کرده و کارت واکسیناسیون را نیز دریافت کرده باشد، می‌تواند از سر گرفته شود. یعنی دانشجویانی که کارت واکسن مبنی بر تزریق دو دوز را دارند، می‌توانند به اردو بروند و از امکانات رشته‌های ورزشی استفاده کنند.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های هوشمند پس از واکسیناسیون

وزیر بهداشت از اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های هوشمند پس از واکسیناسیون خبر داد و گفت: این ممنوعیت از این پس هوشمند خواهد بود. یعنی افرادی که دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، می‌توانند مسافرت بروند و محدودیت شامل حال آنان نخواهد شد.

وی با بیان این‌که باید آمادگی راه اندازی خوابگاه‌های دانشجویی را داشته باشیم، گفت: باید از مجموعه خزر آباد صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص فعالیت‌های دانشجویی استفاده لازم را ببریم و پس از واکسیناسیون دانشجویان، این فضا در اختیار برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

عین‌اللهی از قرنطینه هوشمند نیز پس از واکسیناسیون عمومی مردم خبر داد و افزود: بعد از واکسیناسیون و دریافت کارت واکسن، به سمت قرنطینه هوشمند پیش خواهیم رفت. به نحوی که در همین راستا تصمیم‌گیری‌هایی شده است.

واردات حجم بالای واکسن

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به ورود حجم بالای واکسن جهت انجام واکسیناسیون در کشور، گفت: حجم واکسنی که این هفته وارد کشور شده است، در طول مدت شیوع کرونا بی‌سابقه بوده است. در حال حاضر تمام مقدمات ورود ۱۹ میلیون دوز واکسن تا آخر این هفته انجام شده است و این تعداد در حال ورود به کشور است. تا انتهای این ماه نیز ۴۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود.

عین اللهی با تاکید بر استفاده از همه توان و ظرفیت وزارت بهداشت برای انجام واکسیناسیون، گفت: تلاش داریم از همه امکانات وزارت بهداشت برای واکسیناسیون مردم استفاده کنیم. باید معاونت فرهنگی و دانشجویی نیز با تمام توان، امکانات و پرسنلی که در اختیار دارد در این حوزه وارد عمل شود. دانشجویان باید با همان روحیه جهادی و پر تلاش جهت کمک به انجام واکسیناسیون عمومی مردم بسیج شوند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حوزه واکسیناسیون، نیازمند حرکت مردمی هستیم و باید مردم عزیزمان در این حوزه وارد عمل شوند تا به تزریق مقدار مورد نیاز واکسن برسیم.

وی تاکید کرد: برای مواجه نشدن با موج ششم کرونا ۶ هفته طلایی را از امروز تا اوایل آبان در اختیار داریم که باید به سرعت واکسیناسیون را برای مراقبت از این موضوع انجام دهیم. امروز جهاد فی سبیل‌الله مقابله با این بیماری است و واکسیناسیون در این مسیر اهمیت زیادی دارد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان