تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

آنچه بیماران کرونا باید بدانند/ کدام واکسن را دریافت کنیم مناسب‌تر است؟

یک فوق تخصص ریه با بیان اینکه ابتلای مجدد میان بیماران بهبودیافته کرونا به کرات مشاهده شده است، گفت: ایمنی فرد مبتلا به کرونا به میزان آنتی بادی و شدت بیماری بستگی دارد؛ ممکن است میزان آنتی بادی در افرادی که به نوع شدیدتر کرونا مبتلا شده‌اند بیشتر باشد که ایمنی طولانی‌تری خواهند داشت.

کدام واکسن برای کرونایی ها مناسب‌تر است؟

رویداد۲۴ دکتر حانیه راجی فوق تخصص ریه اظهار کرد: همه افراد باید واکسن کرونا را دریافت کنند و حتی کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند نیز پس از بهبود باید واکسن را دریافت کنند.

فرد مبتلا به کرونا چه زمانی می‌تواند واکسن بزند؟

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه زمان مناسب تزریق واکسن به شدت علائم و درمان بیمار مربوط می‌شود، افزود: در صورتی که بیماران درمان آنتی بادی را دریافت کرده باشند، حداقل باید پس از گذشت سه ماه واکسن را تزریق کنند. البته اکنون درمان تجویز آنتی بادی به بیماران در دستور کار نیست و کمتر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در شرایط فعلی، افراد مبتلا پس از بهبودی کامل و پایان مدت زمان قرنطینه می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ابتلای مجدد میان بیماران بهبودیافته کرونا به کرات مشاهده شده است، افزود: ایمنی فرد مبتلا به کرونا به میزان آنتی بادی و شدت بیماری بستگی دارد. ممکن است میزان آنتی بادی در افرادی که به نوع شدیدتر کرونا مبتلا شده‌اند بیشتر باشد که ایمنی طولانی‌تری خواهند داشت. ایمنی در فرد مبتلا به کرونا از سه ماه به بالا خواهد بود اما نمی‌دانیم ایمنی تا چه مدت پس از سه ماه در بدن باقی می‌ماند بنابراین فرد مبتلا به کرونا در مدت یک و نیم تا سه ماه نسبت به ابتلای مجدد ایمن است.


بیشتربخوانید: واردات چند میلیون دز واکسن کرونا ذوق‌زدگی ندارد/ با این نوع مدیریت آمار کشته‌ها بیشتر خواهد شد

کدام واکسن را دریافت کنیم مناسب‌تر است؟

این فوق تخصص ریه گفت: اکنون واکسن‌های برکت، سینوفارم و آسترازنکا در درسترس هستند و قبلا اسپوتنیک هم در دسترس بود. سینوفارم و برکت واکسن‌های تولید شده از ویروس کشته‌شده هستند.

وی افزود: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی هیچ کسی منتظر برند خاص واکسن نباشد و بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است.

در صورت ابتلا به کرونا حتما باید سی تی اسکن انجام دهیم؟

راجی در خصوص زمان مناسب برای انجام سی تی اسکن، بیان کرد: ابتلا به کرونا مراحل مختلفی دارد؛ در مراحل اولیه یک سری علائم مانند تب، بدن درد، کوفتگی، بی‌اشتهایی و آبریزش بینی بروز می‌یابد و تا یک هفته هم ادامه پیدا می‌کند، پس از آن بیمار وارد فاز التهابی می‌شود و درگیری ریه در این فاز رخ می‌دهد اما همه افراد وارد فاز التهابی نمی‌شوند و ممکن است تنها علائم خفیف را تجربه کنند.

وی افزود: برخی مبتلایان علائم خفیفی دارند و علائم درگیری ریه در آن‌ها بروز پیدا نکرده است اما سی تی اسکن انجام می‌دهند و شاید در سیر بیماری سه تا چهار مرتبه سی تی اسکن انجام دهند در حالی که چنین کاری نیاز نیست و اشعه سی تی اسکن هم عوارضی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گاهی اوقات سی تی اسکن لازم است اما نباید هر بیمار سی تی اسکن انجام دهد. مهم‌ترین معیار پایش بیماران، علائم و میزان اکسیژن خون آن‌ها است و در صورت نرمال بودن اکسیژن خون و شدید نبودن علائم، نیازی به سی تی اسکن نیست. 

وی بیان کرد: برخی اوقات بیماران اصرار دارند یا برخی همکاران به انجام سی تی اسکن مصر هستند و پس از پایان دوره مصرف دارو مجددا از بیمار سی تی اسکن گرفته می‌شود در حالی که زمان انجام سی تی اسکن برای بهبودی در این بازه زمانی نیست و با تاخیر یعنی حداقل یک تا یک و نیم ماه بعد ایجاد می‌شود.

راجی افزود: برای بررسی شدت بیماری در صورت شدیدتر شدن علائم بالینی و افت اکسیژن خون بیمار، باید سی تی اسکن انجام شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان