تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

سیگنال‌های ناامیدکننده دولت به جهان/ ابراهیم رئیسی با غرب تعامل خواهد کرد؟

اکونومیست در یادداشتی نوشته بهترین راه برای کمک به اقتصاد ایران احیای برجام است، اما افرادی که به عنوان وزیر در کابینه رئیسی حضور دارند، سیگنال خوبی برای تعامل با جهان مخابره نمی‌کند.

ابراهیم رئیسی برجام

رویداد۲۴ کابینه ابراهیم رئیسی همچنان محل بحث رسانه‌های خارجی است. چینش وزرا و انتخاب آنها از نهادهایی که پیشتر تحت مدیریت ابراهیم رئیسی بودند، دیدگاه و رویکرد آنها درباره مسائل مهم جامعه، منسجم نبودن کابینه و در نهایت سیگنالی که کابینه جدید به دنیا مخابره می‌کند، مواردی هستند که مورد توجه اکونومیست قرار گرفته است.

نشریه اکونومیست در یادداشتی به نگرانی مردم ایران نسبت به عملکرد دولت جدید این کشور اشاره کرده و گفته یک وزیر دولت جدید ایران می‌خواهد یهودیان را بمباران کند و دیگر می‌خواهد سربازان آمریکایی را به گروگان بگیرد. اکونومیست نوشته که ابراهیم رئیسی با وزرایی که انتخاب کرده است نمی‌تواند تعامل سازنده‌ای با جهان داشته باشد.

موضوع ویروس کرونا و افزایش قابل توجه مبتلایان و قربانیان ناشی از ابتلا به آن در کشور را می‌توان از مهمترین موضوع ایران دانست که همه نهادها را برای مقابله با آن بسیج کرده است. در حالی که در دولت حسن روحانی واردات واکسن قطره چکانی انجام می‌شد و ناهماهنگی بسیاری میان نهادهای مختلف برای واردات واکسن کرونا وجود داشت، اکنون در دولت رئیسی شاهد سرعت گرفتن افزایش واردات واکسن کرونا هستیم.


بیشتر بخوانید: دولت مدعیان ریاست قوه مجریه/ اداره کابینه روسای جمهور ساده نیست، منتظر اختلافات باشید


اکونومیست در این یادداشت با اشاره به این موضوع، نوشته از زمانی که ابراهیم رئیسی در انتخابات پیروز شده آمار کرونا در کشور به شدت بالا رفته. تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس به بالاترین آمار در جهان نسبت به سرانه جمعیت رسیده. بیشتر مردم ایران عملکرد دولت را مقصر این وضعیت می‌دانند. اکونومیست در ادامه این یادداشت به ممنوعیت واردات واکسن غربی به دلیل غیر قابل اعتماد بودن آن اشاره کرده و گفته با شیوع سویه دلتا تهران مجبور به عقب نشینی شده تا بتواند کرونا را کنترل کند. مردم ایران همین الان درگیر کمبود واکسن آسترازنکا و عدم واردات واکسن فایزر هستند و معتقدند در این جنگ قدرت واکسن‌های تولید داخلی به توده مردم رسیده است.

چرا کابینه ابراهیم رئیسی فراگیر نیست؟

به گزارش رویداد‌۲۴ اکونومیست نوشته: «در حال حاضر وظیفه آقای رئیسی عبور از این بحران سلامت و همچنین نجات اقتصاد در حال سقوط ایران است. سلف نسبتا میانه‌رو‌تر او، حسن روحانی در طول دوران ریاست جمهوری همه تلاشش را کرد تا با مخالفان تندروی خود مقابله کند. بعضی کارشناسان بر این باورند که با روی کار آمدن رئیسی کل ارکان نظام یک دست شده است.»

در ادامه یادداشت اکونومیست آمده کابینه جدید بسیار تندروتر از کابینه حسن روحانی است. هیچ زنی در کابینه ابراهیم رئیسی نیست و چند تن از وزرای دولت هم تحت تحریم‌های آمریکا هستند، از جمله خود رئیس جمهور. از بین ۱۹ عضو کابینه، هفت نفر عضو نیروهای نظامی هستند. ۵ نفر از اعضای کابینه از اعضای آستان قدس رضوی‌اند که قبلا ابراهیم رئیسی ریاست آن را برعهده داشت. ۶ عضو کابینه از قوه قضاییه‌اند که دیگر ارگان تحت مدیریت رئیسی بوده است.

در ادامه این یادداشت آمده: «محمد اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی نیز رییس یک نهاد نظارتی صدا و سیما که یک نهاد حاکمیتی است را برعهده داشته. او معتقد است تئاتر و موسیقی ایران به انحراف و سکولاریسم کشیده شده است.»

اکونومیست در ادامه گفته با وجود این ویژگی‌ها، به نظر نمی‌رسد کابینه به اندازه‌ای که باید و شاید منسجم باشد. این کابینه شامل بازاریان معتقد به بازار آزاد و همزمان برخی حامیان سوسیالیسم، پوپولیسیم، رئالیسیت‌ها و ایدئولوگ‌هاست.

این رسانه مدعی شده شاید انتخاب این طیف گسترده از ایده‌ها به دلیل آینده‌نگری ابراهیم رئیسی مرتبط باشد به این معنا که او می‌خواهد همه طیف‌ها را از خودش راضی نگه دارد. با این حال مردم ایران نگرانند که وزرا برای دستیابی به غنائم بیشتر با هم درگیر جنگ قدرت شوند.از سوی دیگر سرانه تولید ناخالص ملی در ایران از سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ درصد نزول کرده و دولت هیچ پاسخ قانع کننده‌ای برای این وضعیت ندارد.

اصولگرایان در مسائل اقتصادی باهم متحد نیستند

اکونومیست در یادداشت خود با صنم وکیل روزنامه نگار و عضو اندیشکده چتم هاوس گفتگو کرده است. وکیل گفته دولت ایران می‌گوید برنامه‌ای برای این وضعیت دارد اما هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. اصوگرایان در مسائل اقتصادی با هم متحد نیستند به همین دلیل هم شاهد ترکیبی از پوپولیست‌ها و نئولیبرالیست‌ها در دولت جدید ایران هستیم.

به گزارش رویداد‌۲۴ رئیسی و وزرای او قول داده‌اند که سالانه یک میلیون مسکن بسازند. نحوه اجرای این طرح اصلا مشخص نیست. در اوایل سال جاری محسن رضایی معاون اقتصادی جدید رئیس جمهور راه جدیدی برای افزایش ذخایر ارزی ایران پیشنهاد داد و گفت باید برای این کار سربازان غربی را گروگان بگیریم و در خواست باج کنیم.

اکونومیست در ادامه نوشته بهترین راه برای کمک به اقتصاد ایران احیای برجام است. این کار نیاز به تعلیق برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها دارد. رئیسی گفته به نوبه خود از ادامه مذاکرات وین حمایت می‌کند.

با این حال در هر مذاکره جدیدی رئیسی باید به وزیر خارجه جدید خود حسین امیرعبدالهیان که رابطه نزدیکی با حزب الله لبنان دارد تکیه کند. احمد وحیدی وزیر کشور ابراهیم رئیسی به دلیل نقشی که در بمب‌گذاری مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس در سال ۱۹۹۴ داشته، در فهرست تحت تعقیب‌های پلیس بین‌الملل است. انتخاب این گزینه‌ها به عنوان وزیر سیگنال خوبی برای تعامل مجدد با جهان نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
14
4
خوشحال هستم چون امام یک گرا به ما داده وآن اینکه وقتی دشمن از شما تعریف نکند یعنی راه را بدرستی انتخاب کرده اید ولی وقتی دشمن از ما تعریف کند یعنی در یک جا مرتکب اشتباه شده اید آمار واکسیناسیون در یک ماه چند برابر آمار واکسیناسیون در مدت ۶ماه دولت قبل بود
سفر های استانی آنهم به استان های مانند خوزستان عزیز وسیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی درد کشیده برای جبران کاستی ها ومحرومیت هانشان از فعالیت دولت دارد واین ها دشمن را ناراحت می کند وبه اصطلاح امام راحل کوخ نشینان و مردم انقلابی را شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
یعنی دشمن اینقدر شعور ندارن که الکی تعریف کنه تا ما با مغز نخودی، شخص صالح رو برکنار کنیم؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
14
5
فکر کنم بنده خدا خجالت کشیده هرچی تو دلش بوده را بنویسه وگرنه می گفت عامل حمله اسکندر به ایران هم چینش کابینه بوده... دلیل کودتای28 مرداد ، جدایی بحرین و ... و ... هم همین بوده
چقدر زشت مدعیان آزادی و وطن پرستی موضعگیری می کنند دولتی که سه هفته از شروع به کارش گذشته را اینگونه خطاب کردن غیر منطقی هست
اگه راهی برا رفع تحریمها بود با هرچی که نیاز بود باج داده بشه حتما دولت کلید شکسته انجام میداد تا بتونه حداقل به اون افتخار کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
سه هفته فقط؟؟؟به روزهای این دنیا حساب کردید یا اون دنیا؟؟چهل و دو سال نه سه هفته!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
15
5
چرا شما جماعت غرب زده بدبخت دنبال غربید ؟چرا از آنهمه خفت در دوره روحانی حیا نمی کنید؟هشت سال مذاکره چه فایده ای داشت؟؟؟؟به خدا خجالت داره.این جور مطالب ضربه به ملته.دست بردارید آقایان خود فروخته وغرب زده.
ویلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
1
12
زمانی که سنت ومدرنیته مقابل هم قرار میگیرند باید چکار کرد؟ بنظر میرسد این جنگ بخاطر منفعت طلبی ورانت گروهی ایجاد شده .انهایی که عاشق دورزدن هستند وافزایش درامد ملی کشوررا ازراه گروگان گرفتن سربازان امریکایی میدانندیقینا به دنبال منافع کشور نیستند. التماس تفکر
معراج ملت خو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
6
0
ملت ایران هر بلائی میکشد از دست اصلاح طلبان بی وطن و خائن است اینان افرادی هستند که به خاطر منافع شخصی ملت و خاک وطن را فدای منافع خویش می کنندمردم شهید داده‌اند که اینها مانند روحانی وطن فروشی کنند باید طرحی به مجلس ارائه شود که فعالیت این حامیان غرب غیر قانونی اعلام گردد و ملت به ایرانی بودنشان افتخار کنند هشت سال خیانت کدخدا با اون کلید شکسته اش مشتی از نمونه خروار است
بامداد مشرقی
|
Netherlands
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
5
احمدی نژاد هم قرار بود اوضاع رو براه کند...جز تباهی و اختلاس چی داشت برای کشور. بماند که ابراهیم چه بر سر ما بیارد.
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
4
.
سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور به غربی‌ها هشدار داد: اگر پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت بفرستید ما هم بازگشت به میز مذاکره در وین برای احیای برجام را به تأخیر می‌اندازیم.

آقای رئیسی،
برجام افتخارآمیزترین معاهده بین‌المللی بود که در طول تاریخ تمدن 7500ساله‌مان امضا کردیم احیای آن خواب و خیال است زیرا همای سعادت فقط یکبار روی سرمان نشست و صاحب برجام شدیم ولی با نادانی زمینه‌ی خروج آمریکا را مهیا کردیم.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
نظرات شما
پیشخوان