تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر

برنامه‌ریزی ۴۸ روزه برای اتمام واکسیناسیون/ ورود ۴ واکسن ایرانی به سبد واکسیناسیون تا یک ماه آتی

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به صدور مجوز واکسن‌های فخرا، نورا، اسپایکوژن و پاستور و اضافه شدن این چهار واکسن به سبد واکسیناسیون کشور تا یک ماه آینده، در عین حال از برنامه ریزی ۴۸ روزه برای اتمام واکسیناسیون در کشور خبر داد.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران

رویداد۲۴ دکتر علیرضا رییسی درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: مدیریت کرونا را در شرایط بسیار سختی انجام دادیم. در حال حاضر با فراهم شدن واکسن، فضا بسیار مناسب شده و اعتماد مردم بسیار تامین شد.

واکسیناسیون کرونا روی دور تند

وی افزود: از آنجایی که اعتماد عمومی در حال افزایش است، چند موضوع مهم در زمینه واکسیناسیون وجود دارد؛ اول سرعت واکسیناسیون است که خدا را شکر وضعیت خوبی در این زمینه داریم. به طوری که از شنبه تا دوشنبه حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار دُز تزریق واکسن داشتیم. این عدد واقعا عدد بسیار قابل توجهی است. ان‌شاءالله اگر با همین سرعت پیش رویم می‌توانیم میزان بالایی واکسن تزریق کنیم و فکر نمی‌کنم هیچ کشوری بتواند در هفته بالای ۶ میلیون دوز واکسن تزریق کند. بنابراین  یکی از نکات این است که باید در زمینه تامین واکسن و انجام واکسیناسیون کار کنیم.

رییسی ادامه داد: تا یکم تیر ماه ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار دز واکسن تزریق کرده بودیم، اما اکنون به ۳۸ میلیون دز تزریق واکسن رسیده‌ایم. هنوز شهریور هم تمام نشده و این سرعتی که وجود دارد بسیار ارزشمند است.

چین بالای یک میلیارد دز "سینوفارم" تزریق کرده است

واکسیناسیون اثربخش بوده است

وی با اشاره به نکاتی که در زمینه واکسیناسیون باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: یکی بحث کیفیت واکسن‌ است؛ در حال حاضر همانطور که می‌دانید نزدیک به ۷۰ درصد واکسن‌های ما، واکسن سینوفارم است. واکسنی که از کشور چین وارد و تزریق می‌کنیم. یادمان باشد که خود کشور چین بیش از یک میلیارد دز از این واکسن استفاده کرده است. در بحث کیفیت ما حتما نیاز داریم که اطلاع‌رسانی کنیم. اتفاقا سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست شما می‌رسد. یکی از واکسن‌های مورد تاییدی هم که در دنیا وجود دارد، واکسن سینوفارم است و نتیجه خوبی هم از آن دیده‌ایم.

رییسی گفت: باید توجه کرد که ۸۸ درصد افراد بالای ۶۰ سال در کشور واکسن تزریق کرده‌اند. این آمار به این معناست که ۱۲ درصد از افرد ۶۰ سال به بالا واکسن تزریق نکرده‌اند. حال باید بدانیم که ۷۴ درصد مرگ و میرهای ما در این سن، مربوط به همین ۱۲ درصدی است که واکسن تزریق نکرده‌اند. این موضوع اثربخشی واکسن را نشان می‌دهد.

ورود ۴ واکسن ایرانی در سبد واکسیناسیون؛  تا یک ماه دیگر

وی با انتقاد از برخی هجمه ها نسبت به واکسن داخلی، گفت: زیرا واکسن داخلی ما دارد سرعت می‌گیرد و مجوزهای سایر واکسن‌ها مانند فخرا، نورا، اسپایکوژن و پاستور صادر شده و فکر می‌کنم یک ماه دیگر این‌ها وارد بازار خواهند شد و وارد سبد واکسیناسیون‌مان می‌شوند.

رییسی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن برکت در کشور تزرق کرده‌ایم، گفت: میزان عوارض احتمالی این واکسن در مقایسه با واکسن‌های خارجی اعم از فایزر، مدرنا و... واقعا عارضه بسیار پایینی است. حال عده‌ای در داخل هم نمی‌خواهند قبول کنند که واکسن برکت، واکسن خوبی است. در حالیکه واکسن داخلی‌مان، بسیار واکسن خوبی است.  

واکسیناسیون "متنوع" در ایران

رییسی افزود: بحث دیگری که پیش‌بینی می‌کنم یک تا دو ماه دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد، درباره تنوع واکسن‌ها است. به هر حال واکسن ها پلتفرم های مختلفی مانند ویروس ضعیف شده یا کشته شده، MRNA و ... دارند. اتفاقا واکسن‌های داخلی‌مان هم از پلتفرم‌های مختلف است و در آینده می‌توانیم بر روی این موضوع مانور دهیم که اتفاقا انواع واکسن را داریم در داخل تولید می‌کنیم که ان شاءالله در دسترس قرار می گیرد.

وی گفت: نکته بعدی که به نظرم یک مقداری باید شفاف‌تر درباره آن صحبت کنیم، این است که تنها واکسن هایی که منشاء آن آمریکا و انگلیس است، منع ورود به کشور دارند. واکسن مدرنا، فایزر آمریکا و آسترازنکا انگلیس بوده که ما واردات این واکسن‌ها را از کشورهای دیگری که آن‌ها را تولید می‌کنند، داریم و هیچ منع وارداتی نداریم. همین الان آسترازنکا را وارد می‌کنیم که ساخت کره جنوبی و ژاپن است و استفاده می‌شود و موردی هم ندارد. بنابراین در این زمینه هم باید اعلام کنیم که هیچ منعی برای واردات واکسن‌ها وجود نداشته و ندارد و اگر منشاء آن از آمریکا و انگلیس نباشد، هیچ منعی ندارد.


بیشتربخوانید: آغاز واکسیناسیون ۱۷ ساله‌ها با واکسن‌های خاص از هفته آینده

واکسیناسیون "هوشمند" علیه کرونا در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: نکته دیگری که در زمینه واکسیناسیون وجود دارد، در زمینه واکسن گروه‌های مختلف است. ما واقعا واکسیناسیون هوشمند در کشور انجام دادیم. درست است که سن واکسیناسیون به ۴۰ سال رسیده و برخی استان‌ها هم ۳۰ سال را انجام می‌دهند. وزیر بهداشت هم دستور دادند که در روستاها، واکسیناسیون افراد ۱۸ سال به بالا را آغاز کنیم که در همه روستاهای ما افراد ۱۸ سال به بالا دارند واکسن را دریافت می‌کنند. همچنین در جزایر هم افراد ۱۸ سال به بالا واکسینه شدند و در عشایر هم افراد ۱۸ سال به بالا واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین گروه‌های شغلی پرخطر مانند صنایع، بحث تولید و گروه‌های آسیب‌پذیر بدون محدودیت سنی واکسینه شدند.

واکسیناسیون دانشجویان؛ بدون محدودیت

رییسی اظهار کرد: در حال حاضر دو گروه که هدفمند برای واکسیناسیون به سراغ‌شان رفتیم؛ اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان بودند که واکسیناسیون اساتید تقریبا تمام شده است. واکسیناسیون دانشجویان هم آغاز شده و در این هفته با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود. باید توجه کرد که در سطح کشور سه میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داریم که بدون محدودیت دارند واکسن تزریق می‌کنند. زیرا ما باید مراکز علمی‌مان را بازگشایی کنیم. در شرایطی که دانشجو و استاد واکسن تزریق کرده‌اند، با رعایت پروتکل‌های مناسب می‌توان بازگشایی را انجام داد.  

جزئیات واکسیناسیون دانش آموزان

رییسی ادامه داد: ما یک برنامه بسیار خوبی با دستور وزیر بهداشت برای واکسیناسیون دانش‌آموزان  انجام می‌دهیم که بعدا اعلام می شود. ما یا از منشاء واکسنی که از کوبا است یا واکسن سینوفارم را برای بررسی واکسیناسیون کودکان استفاده می کنیم. حتی اکنون مستنداتی آمده که همین واکسن سینوفارمی که داریم تزریق می‌کنیم، برای کودکان سه تا ۱۸ سال هم کاملا ایمن است و می‌توانیم کودکان و کل دانش‌آموزان را واکسینه کنیم. علاوه بر این واکسن داخلی خودمان، یعنی واکسن برکت هم مدارکش رسیده که مطالعه بالینی‌اش در این زمینه آغاز شود و مجوز واکسیناسیون دانش‌آموزان را دریافت کند.

برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس

وی گفت: علاوه بر این ما اعلام آمادگی کردیم که حتی برای والدین دانش‌آموزان هم که طبق برآورد ما بالغ بر ۲۰ میلیون نفر هستند، واکسن تزریق کنیم. در عین حال تزریق واکسن به رانندگان سرویس مدارس را هم در برنامه داریم. بعد از واکسیناسیون همه اینها اعم از معلمان، رانندگان سرویس ها، دانش آموزان و والدین شان، می‌توان مدرسه را باز کرد و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

فقط در تهران باید ۲۰ میلیون دز واکسن تزریق کنیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش گفت: نکته دیگری هم وجود دارد و آن اینکه قبلا کشور ما را در زمینه موج‌های مختلف و واکسن با سایر کشورها مقایسه می‌کردند. در حالی که اکنون ما باید این مقایسه را انجام دهیم و دست را پیش بگیریم؛ حجم کاری که طی این دو ماه انجام شده، با هر کشوری اروپایی و هر کشور دیگری که می‌خواهید مقایسه کنید. به عنوان مثال ما فقط در تهران باید ۲۰ میلیون واکسن تزریق کنیم.

برنامه ریزی ۴۸ روزه برای اتمام واکسیناسیون

وی گفت: ما در تهران ۱۱۷ مرکز تجمیعی تزریق واکسن داریم که واقعا به جرات می‌گویم که از این تعداد، ۱۰۰ موردش هیچ مشکلی ندارند. فقط چند مرکز مشکل دارد که با برنامه‌ریزی که انجام دادیم کار را درست می‌کنیم. ظرفیت واکسیناسیون‌مان در کشور بالاست و میزان واکسنی که تا پایان مهر به دست‌مان می‌رسد، قابل توجه است. چند روز قبل نشستی با کارشناسان خودمان داشتیم و برای واکسیناسیون یک برنامه ریزی ۴۸ روزه انجام دادیم و اعلام کردیم که فرض کنید می‌خواهیم واکسیناسیون را ظرف ۴۸ روز تمام کنیم. حال بر این اساس چه میزان واکسن و چه تعداد تیم نیاز داریم تا کار را تمام کنیم. وقتی به توان کشور برای تامین و تزریق واکسن نگاه می‌کنیم، این اقدامات کاملا قابل انجام است و انجام هم خواهد شد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
1
2
با تشکر‌ازهمه‌مسوولان‌وکادر‌درمان‌وکادر‌مراکز‌واکسیناسیون‌امیدواری‌برای‌پایان‌کرونا‌کم‌کم‌در‌مردم‌بیشتر‌میشود‌وازبین‌خواهد‌رفت‌ولی‌باید‌همچنان‌یاد‌بگیریم‌که‌پروتکلهای بهداشتی را‌برای‌جلو‌گیری‌از‌هر‌بیماری‌مسری‌رعایت‌کنیم
رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
1
1
خیلی عالی
بالا بردن ظرفیت و سرعت واکسیناسیون به کاهش ابتلا و قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از مرگ و میر کمک قابل توجهی دارد
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
0
1
خدا خودش کمکتان بکند انشاءالله ریشه این ویروس منحوس از بیخ کنده بشه مردم نجات پیدا بکنند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
1
1
کسی نمی پرسد که چرا یک دفعه چین اینقدر مهربان شد؟ همانها که بورس را به هم زدند تا دولت روحانی عقبه اصلاح طلب نداشته باشد همانها هم مانع ورود واکسن شدند!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
1
1
مگه ملت جونشونو از سر راه آوردن که با واکسن فخری خانم نورا خانم وبابا بی برکت خودشونو واکسینه کنن.با این واکسنها حتی بنگلادش و سومالی هم مجوز ورود به کشورشونو نمیدن.
رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
0
خوب*

عملکرد خوب وزارت بهداشت و درمان
دانشگاه علوم پزشکی تهران
ومجموعه مرتبط
نظرات شما
پیشخوان