تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
متخصص بیماری‌های عفونی:

فاصله بین تزریق واکسن آنفلوانزا و کرونا ۱۴ روز باشد/ ادامه عوارض واکسن تا ۴۸ ساعت یعنی کرونا گرفتید

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تزریق واکسن اورژانسی است و به محض اعلام شرایط سنی، افراد اقدام به تزریق واکسن کنند و منتظر واکسن خاصی نباشند.

عوارض تزریق واکسن کرونا

رویداد۲۴ داوود یادگاری‌نیا در گفتگو با شبکه خبر، با بیان این مطلب که ایران سال‌ها در تولید واکسن‌های مختلف موفق بوده است، اظهار داشت: واکسن‌هایی مانند سرخک و فلج اطفال ایمنی بلند مدت تا پایان عمر می‌دهد، اما واکسن کرونا طول دوره محدود دارد و ممکن است سال به سال تمدید شود.

وی تصریح کرد: یکی از موفق‌ترین طرح‌ها در جلوگیری از کرونا واکسیناسیون است.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: با جهشی که در واکسیناسیون در کشور اتفاق افتاده، می‌توانیم بیش از ۸۰ درصد جامعه را ایمن کنیم.

وی ادامه داد: روند کاهشی ابتلاء به کرونا و افزایشی واکسیناسیون نوید می‌دهد که موج بعدی در کشور اتفاق نیافتد.

یادگاری‌نیا در خصوص مناسب‌ترین زمان برای تزریق واکسن گفت: تزریق واکسن اورژانسی است و توصیه می‌کنیم به محض اعلام شرایط سنی، افراد اقدام به تزریق واکسن کنند و منتظر واکسن خاصی نباشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که فرد دچار کرونا باشد واکسن نزند، اما گروه‌های خاص مانند افراد دیابتی حتماً واکسن بزنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: نداشتن عوارض جانبی به معنای بی اثر بودن واکسن نیست و واکنش‌های تزریق، فرد به فرد فرق می‌کند.

وی ادامه داد: اگر عوارض بیش از ۴۸ ساعت ادامه یابد و علائم دیگری مانند سرفه و خلط گلو بروز کرد ممکن است ناشی از کرونا باشد که فرد به طور همزمان با تزریق واکسن مبتلا شده باشد.


بیشتر بخوانید: هشدار درباره همزمانی آنفلوانزای فصلی و کرونا/ گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوآنزا بزنند


این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: قبل از واکسن نیاز به استفاده از استامینوفن و داروهای ضد انعقاد خون نیست و بعد از تزریق در صورت بروز عوارض از استامینوفن استفاده شود.

یادگاری‌نیا گفت: بیماران خاص و نادر مانند پیوند عضوی‌ها منعی برای تزریق واکسن ندارند، اما قبل از واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنند.

وی افزود: کارایی یک واکسن در مراکز تحقیقاتی بررسی می‌شود و لازم نیست هر فردی که واکسن زد آنتی بادی خود را چک کند.

یادگاری نیا ادامه داد: واکسن از ابتلای صد درصدی جلوگیری نمی‌کند و تجربه نشان داده که مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد یک دوز واکسن می‌تواند ۳۶ درصد ایمنی ایجاد کند و با تزریق دوز دوم، تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: اگر فرد دارای تب و در اوج کرونا باشد و یا سابقه آلرژی شدید به همان نوع واکسن (دوز اول واکسن کرونا) داشته باشد، واکسن نزند.

یادگاری‌نیا اضافه کرد: ۲ واکسن آنفلوانزا و کرونا را می‌توان همزمان زد، اما بهتر است ۱۴ روز بین تزریق ۲ واکسن فاصله باشد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
0
0
فاصله دز اول واکسن کرونابادز دوم اگر بعلت بیماری دوماه طول کشد ایا مشکلی ایجاد میکند
نظرات شما
پیشخوان