تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

مزارع کشت خشخاش در افغانستان

افغانستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر است. در این روز‌ها که طالبان بر افغانستان تسلط پیداکرده مقامات این گروه اعلام کرده‌اند که کشوری عاری از مواد مخدر بنا خواهند کرد. این درحالیست که در ۲۰ سال گذشته که طالبان به مدت ۵ سال حکومت افغانستان را در دست داشت تولید تریاک منبع درآمدی مهم برای این گروه به حساب می‌آمد.

مزارع کشت خشخاش در افغانستانکشاورزان در حال جمع آوری حاصلات کوکنار در ننگرهار _ جنگ و تریاک عوامل رشد یکدیگر _ محمد یکی از کارگران در مزرعه کوکنار می گوید به هر اندازه که ناامنی و جنگ باشد، به همان اندازه کشت کوکنار آزادنه تر و بیشتر صورت می گیرد و به هر اندازه که تریاک تولید شود، جنگجویان بیشتری استخدام می گردند. (عکس از ۲۰۱۸)

رویداد۲۴ طالبان وعده داده تا «کشوری عاری از مواد مخدر» بنا کند؛ اما این وعده با توجه به عملکرد ۲۰ سال قبل آن‌ها در مناطق تحت تسلطشان چقدر عملی است؟

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان روز سه‌شنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از به قدرت رسیدن دوباره، وعده داد که حکومت جدید افغانستان تولید، تجارت و قاچاق مواد مخدر را متوقف می‌کند.

طی ۲۰ سال گذشته افغانستان به دلیل رونق تولید و صادرات تریاک و هروئین در مناطق تحت کنترل طالبان که اخذ عوارض و مالیات از آن، منبع درآمدی مهم برای این گروه شبه‌نظامی بوده، عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد مخدر را همچنان حفظ کرده است.

طالبان بیش از حد درگیر تجارت مواد مخدر است که بتواند از سوء استفاده از آن دست بکشد و در عین حال، کشاورزان فقیر افغانستان نیز وابسته به کشت خشخاش هستند.

به گفته کارشناسان، طالبان در سال ۲۰۰۰ و برای به دست آوردن مشروعیت بین‌المللی، کشت گیاه خشخاش را ممنوع کردند، اما با واکنش مردم رو به رو شده و موضع خود را سریعا تغییر دادند.

افغانستان از سال ۱۹۹۲ به عنوان بزرگترین تولیدکننده تریاک (گیاه خشخاش) در جهان شناخته می‌شود. مناطق جنوبی استان‌های قندهار و ولایت هلمند در نزدیکی مرز با پاکستان بیشترین میزان تولید خشخاش را دارد که از سمت ولایت هلمند به سوی پاکبر طبق گزارش اداره کار آمریکا در سال ۲۰۱۴، تولید تریاک یکی از بخش‌هایی است کودکان به اجبار به کار گماشته می‌شوند. ستان و ایران این قاچاق صورت می‌گیرد.

مزارع کشت خشخاش در افغانستان

تریاک به عنوان محصول اصلی مواد مخدر افغانستان است که هنوز هم کودکان کار زیادی را به اجبار بر سر زمین‌های برداشت محصول خشخاش می‌فرستد
 
بر طبق گزارش آژانس‌های اتحادیه اروپا، افغانستان برای مدت ۱۰ سال بزرگترین واردکننده هروئین به اروپا بوده‌است که این قاچاق از دو مسیر عمده به مناطق مختلف اروپا صورت می‌گرفته‌است: توقف گاه اولیه مسیر بالکان در ترکیه و از میانه ۱۹۹۰ مسیر شمالی که شمال افغانستان را به سمت آسیای مرکزی و از آن جا به سمت روسیه ترک می‌کند.
 
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
مزرعه کوکنار در قندهار _ این گل های زیبا در مساحت‌های وسیع در بسیاری از ولایت های افغانستان به چشم می خورند و بیانگر گستردگی کشتزارهای کوکنار در این کشور می باشند. کشوری که از سال ۱۹۹۲ به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر جهان شناخته می شود. (تصویر از سال ۲۰۱۴)
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
کشتزارهای کوکنار در ننگرهار _ کشتزارهای وسیع در ننگرهار _ کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در سال های اخیر به خاطر خشکسالی ها کاهشی چشمگیر داشت، اما بازهم این کشور در رتبه بزرگترین تولید کننده تریاک و هروئین جهان باقی ماند.
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
تریاک و جنگ _ این عکس که در سال ۲۰۰۹ گرفته شده است، نیروهای امنیتی را در حال گزمه در کنار یک کشتزار کوکنار در ولایت فراه نشان می دهد. بیشترین کشت کوکنار در مناطقی صورت می‌گیرد که یا زیر کنترول طالبان اند و یا صحنه جنگ
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
هلمند با بیشترین کشت و تولید کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان بیشتر در مناطق روستایی و حومه صورت می گیرد، اما در هلمند مزارع خشخاش در لشکرگاه مرکز این ولایت نیز فراوان هستند. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، بیشترین تریاک و هروئین در جنوب و مخصوصا در هلمند تولید می شوند. (تصویر از سال ۲۰۱۴)
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
گل های زیبا، منبع عایدات جنگی _ این یک مزرعه کوکنار در ولایت بدخشان است؛ جایی که از زمان پررنگ تر شدن حضور طالبان در چند سال اخیر به شدت کشت و تولید مواد مخدر نیز در آن افزایش یافته است. سازمان ملل متحد و ناظران بین المللی تایید می کنند که شورشیان از کشت و تولید مواد مخدر برای تامین هزینه های جنگی شان در افغانستان بهره می برند. (عکس از سال ۲۰۰۵)
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
کوکنار فرصت کاری برای فقیران _ کشاورزان در مزرعه کوکناردر قندهار
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
کوکنار در توره بوره _ این عکس از سال ۲۰۰۲ نشان‌دهنده یک مزرعه کوکنار در نزدیکی‌های توره بوره است. نیروهای بین‌المللی در کنار این مزرعه یک قبرستان مربوط به القاعده را کشف کرده بودند.
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
گل خشخاش
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
گل زیبای تباه کننده _ گل های زیبای کوکنار که این روزها منظره های زیبایی را در افغانستان ایجاد کرده اند، از جانبی مناظر وحشتناکی را نیز به وجود آورده اند. بیش از سه میلیون معتاد به مواد مخدر حاصل همین کشتزارهای زیبایی است که حاصلی تباه کننده دارند
مزارع کشت خشخاش در افغانستان
پول کوکنار به جیب طالبان _ عبدالهادی یکی از دهقانان گفت: «کشت کوکنار مصرف کمتری از گندم و دیگر غله جات دارد و پول بیشتری از حاصلش به دست می آوریم». دهقانان می گویند به طالبان از حاصلات شان باید سهم بدهند تا بتوانند به صورت آزادانه به کارشان ادامه بدهند. برخی هم می گویند طالبان مردم را مجبور می کنند کوکنار بکارند، چراکه با قاچاقچیان مواد مخدر همکار هستند. (عکس از سال ۲۰۱۶)
 
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان