تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

اصرار اولیای دم به قصاص حمید صفت

وکيل حميدصفت با اشاره به برگزاري دادگاه موکل خود گفت: دادگاه با توجه به ترديد موجود در نظريه کميسيون پزشکي قانوني، مجدداً درباره علت اصلي فوت پدرخوانده حميدصفت استعلام انجام داد که کميسيون باز هم درباره علت فوت آن مرحوم اظهار نظر مستقيم نکرد.

آخرین وضعیت پرونده حمید صفت

رویداد۲۴ مهرداد زماني وکيل حميدصفت با اشاره به برگزاري دادگاه حميدصفت در شعبه هشتم دادگاه کيفري يک استان تهران اظهار کرد: جلسه پيشين به‌علت ابهامات در نظريات کمسيون پزشکي قانوني و تعارضات در نظريه‌هاي مختلف، براي استعلام و روشن شدن پاسخ سؤالات مدنظر دادگاه در کميسيون پزشکي قانوني تجديد شد، در واقع جلسه روز گذشته، ادامه جلسه قبلي بود.

وکيل حميدصفت افزود: پاسخ کميسيون پزشکي قانوني روز 9 شهريورماه واصل و بر همين مبنا جلسه روز گذشته دادگاه تشکيل شد.

وي درباره ابهامات موجود در نظريات کميسيون پزشکي قانوني که منجر به استعلام دادگاه شد، بيان کرد: در نظريه کميسيون 11نفره پزشکي قانوني آمده بود که هم ضربه و هم استرس ناشي از نزاع مي‌توانسته است علت فوت بوده باشد با توضيح اينکه درباره ضربه، ذکر شده بود که  آثاري از ضرب‌وجرح مشاهده نشده و آثار ظاهري وجود نداشته است و درباره استرس نيز مرحوم اسدزاده براي جلوگيري از انعقاد خون از داروهاي رقيق‌کننده خون استفاده مي‌کرد.

زماني عنوان کرد: دادگاه با توجه به ترديد موجود در نظريه کميسيون پزشکي قانوني، مجدداً استعلام انجام داد اما باز هم اين کميسيون در نظريه رفع ابهام نکرد و عنوان کرد که ضربه، اغلب (نه در اين پرونده بلکه در کل) منجر به مرگ مي‌شود و اظهار نظر مستقيم درباره علت فوت مرحوم اعلام نکرد که رئيس دادگاه و مستشاران نيز در اين قضيه اشراف داشتند.

زماني ادامه داد: در ابتداي جلسه دادگاه، ابتدا نماينده محترم دادستان از کيفرخواست صادره عليه متهم، دفاع کرد، سپس دادگاه از وکلاي شاکي خواستند که با توجه به نظريه کميسيون پزشکي قانوني و شکوائيه، دفاعيات خود را بيان کنند.

وکيل حميدصفت تصريح کرد: سپس نوبت به حميدصفت رسيد، وي در جلسه گفت که رابطه خوبي با ناپدري خود (مرحوم اسدزاده) داشته، هيچ‌گونه اختلاف قبلي و قصد قتل در بين نبوده، صرفاً با توجه به اختلاف بين مادر و ناپدري‌اش در شب پيش از ماجرا، در روز حادثه، مشاجره لفظي و دلخوري بين وي و ناپدري روي داده است.

وي خاطرنشان کرد: حميدصفت در جلسه دادگاه گفت که در روز حادثه با رفتن نزد ناپدري‌اش قصد داشته بين وي و مادرش آشتي برقرار کند که در اين حين مشاجره لفظي روي داده بود، در جلسه دادگاه از حميدصفت پرسيدند که آيا ضربه‌اي به متوفي وارد کرده بود که حميدصفت گفت ضربه‌اي وارد نکرده و فقط با دست قصد داشته مرحوم را عقب نگه‌دارد تا به‌سمت وي حمله نکند.

زماني يادآور شد: در ادامه جلسه دادگاه، بنده و آقاي ميلکي به‌عنوان وکلاي حميدصفت دفاعيات خود را ارائه کرديم، سپس وکيل شاکي صحبت کرد، در نهايت آخرين دفاع از ما و حميدصفت اخذ شد، ما نيز لايحه تکميلي به دادگاه ارائه کرديم.

وکيل حميدصفت با ابراز اينکه به‌نظر مي‌رسد به‌احتمال زياد با توجه به رويه‌هاي قضائي و اخذ آخرين دفاعيات از متهم، جلسه روز گذشته، آخرين جلسه دادگاه حميدصفت بوده باشد، گفت: اولياي‌دم (دو پسر و يک دختر مرحوم اسدزاده) در جلسه دادگاه حضور نداشتند اما دو وکيل آنها در جلسه حضور داشتند.
وي متذکر شد: اولياي‌دم مرحوم همچنان مصرّ بر قصاص متهم هستند.

ماجراي مرگ پدرخوانده حميدصفت

حميدرضا اميري‌صفت مشهور به حميدصفت 28 مرداد ماه 96 به‌اتهام قتل همسر مادرش بازداشت شد.
مادر حميد، از حدود 10 سال قبل از حادثه، پس از جدايي از شوهر اولش، با هوشنگ 66ساله ازدواج کرده بود و حميد هم گاهي به خانه آنها مي‌رفت، حميد 24 مردادماه 1396 وقتي فهميد هوشنگ مادرش را کتک زده است، خودش را به خانه رساند و با او درگير شد.

هوشنگ پس از اين درگيري به بيمارستان انتقال يافت اما سه روز بعد جان باخت، پس از اين ماجرا، دو پسر و يک دختر هوشنگ، از حميدصفت به‌دليل قتل عمد شکايت کردند.

حميدصفت در اظهاراتش با رد هرگونه ضربه به سر متوفي به بازپرس گفت: من به‌ هيچ‌ وجه ضربه به سر هوشنگ نزدم و اصلاً قصد کشتن وي را نداشتم فقط مي‌خواستم وي را بترسانم که مادرم را مورد ضرب‌وشتم قرار ندهد، احتمال مي‌دهم سر هوشنگ حين کِشمکش با من به ديوار يا کمد کنار مبل خورده باشد، چون در آن لحظات هوشنگ تقلا مي‌کرد که مادرم را کنار بزند و با من درگير شود.

در ادامه تحقيقات پزشکي قانوني در بررسي اوليه، علت مرگ پدرخوانده حميدصفت را «خونريزي و آسيب مغزي در اثر اصابت جسم سخت به آهيانه راست متوفي» اعلام کرد که با اعتراض متهم، پرونده به کميسيون پزشکي قانوني رفت.
کميسيون هفت‌نفره پزشکي قانوني در گزارش خود 50 درصد علت مرگ هوشنگ را مسائل و بيماري‌هاي متوفي اعلام کرد، به اين ترتيب دادگاه با تبديل قرار بازداشت متهم به قرار وثيقه موافقت کرد و حميد با وثيقه 600 ميليون توماني آزاد شد.

آزادي حميد پايان کار نبود چرا که اولياي‌دم به اين حکم اعتراض کردند و پرونده به کميسيون 11نفره فرستاده شد که نهايتاً صدور قرار جلب به دادرسي و صدور کيفرخواست جديد با عنوان اتهامي مباشرت در قتل عمد را به‌دنبال داشت.
حميدصفت در جلسه دادگاه ضمن رد قتل گفت: "مثل همه دعواها، درگيري ما هم با هل‌‌دادن يکديگر شروع شد و من هم چند مرتبه او را هل دادم. در تحقيقات اوليه گفتم "من او را نزده‌ام."، گفتند "اگر تو نزدي، مادرت زده است."، به همين دليل من هم گردن گرفتم که چند ضربه به او زده‌ام.

من شکلات‌خوري را به‌سوي او پرتاب نکردم، فقط يک گلدان بود که به ديوار کوبيدم، آن موقع متوفي به‌سمت آشپزخانه رفت و من فکر کردم مي‌خواهد چاقو بردارد، دستش را گرفتم. او يک ليوان برداشت که آن را هم از او گرفتم و ليوان افتاد و شکست، بعد هم دعوايمان تمام شد."

حميد در اين جلسه گفت که ضربه‌‌زدن در حد هل‌‌دادن را قبول دارد.
پس از آخرين دفاعيات متهم، هيئت قضايي قرار متهم را از قرار وثيقه 600 ميليون توماني به قرار بازداشت موقت تبديل کردند و حميدصفت مجدداً بازداشت و روانه زندان شد.

در ادامه حکم قصاص براي متهم صادر شد اما اولياي‌دم حميدصفت به حکم صادره اعتراض کردند و پرونده براي فرجام‌خواهي به ديوان‌عالي کشور فرستاده شد.
به اين ترتيب با رأي اکثريت شعبه 39 ديوان‌عالي کشور فرجام‌خواهي پرونده حميدصفت پذيرفته و حکم قتل عمد و قصاص حميدصفت نقض شد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
1
در عکس موبایلی گرفته شده در روز بستری در بیمارستان جای 7 ضربه در سمت چپ صورت مقتول مشهود است که اثرات ضریات مشت با انگشتر می باشد و مقتول در روز بستری به کماء میرود و 3 روز بعد در کماء فوت می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
یکی از علایق متهم بقتل استفاده از انگشتر می باشد که خودش در دقیقه 51 ویدئوی تبلیغی ضبط شده در منزل ناپدری توسط پرشین پاپارازی گفته.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان