تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰
فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

برجام از اولویت اول نظام خارج شده / ترکیب تیم مذاکره کننده در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌شود

مالکی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اظهارات اولیانوف، نماینده روسیه در وین، مبنی بر این که مذاکرات باید از همان نقطه قبل یعنی جایی که به گفته‌ی او ۹۰ درصد اختلافات حل شده، آغاز شود، چیست؟ گفت: ابتدا باید گفت جمهوری اسلامی ایران با استراتژی جدیدی که دولت سیزدهم در پیش گرفته، عمل می‌کند.

مذاکرات برجامرویداد۲۴ فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی می گوید مدیریت تیم مذاکرات وین احتمالا برعهده دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خواهد بود، اما یکی از معاونان امیرعبداللهیان در راس هیات مذاکره کننده خواهد بود.

مالکی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اظهارات اولیانوف، نماینده روسیه در وین، مبنی بر این که مذاکرات باید از همان نقطه قبل یعنی جایی که به گفته ی او ۹۰ درصد اختلافات حل شده، آغاز شود، چیست؟ گفت: ابتدا باید گفت جمهوری اسلامی ایران با استراتژی جدیدی که دولت سیزدهم در پیش گرفته، عمل می کند.

او افزود: اینکه دوستان روس چنین اظهارنظری کردند نظر خودشان است اما نظر جمهوری اسلامی ایران، از آنجایی که توافق شده اگر بخواهد آغاز شود، یقینا آن مذاکراتِ فرسایشی نیست یعنی ما مذاکره را برای مذاکره، به مصلحت نمی دانیم بلکه مذاکره را برای نتیجه، به مصلحت می دانیم که خروجی داشته باشد. خروجی آن هم با توجه به سیاست ایران مشخص است.

مالکی خاطرنشان کرد: بحث ما لغو همه تحریم ها است البته این موضوع را در دولت گذشته بیان می کردیم اما دوستانمان در تیم مذاکره کننده، کش و قوس های سیاسی می دادند اما دوستان فعلی دولت به این قائل نیستند یعنی قائل به این موضوع هستند که اگر قرار است مذاکره آغاز شود، هدف، مشخص است. اگر آمریکایی ها، لغو همه تحریم ها را پذیرفتند، ایران هم این کار را می پذیرد و ادامه می دهد اما اگر قرار باشد ماجرای همان آش و همان کاسه برقرار باشد دشوار است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: تفاوتی که در این دولت و دولت قبل در ارتباط با پرونده برجام وجود دارد این است که در دولت سیزدهم؛ برجام از اولویت اول نظام خارج شده است یعنی به عنوان یک پروژه مهم مطرح می شود و گروهی برای پیگیری این پرونده مشخص خواهند شد و کار را ادامه می دهند تا چندان فرسایشی نباشد. پس از آن، وقت و اولویت نظام روی ظرفیت ها داخلی برای رفع مشکلات مردم که عمدتا اقتصادی است، متمرکز خواهد شد.

مالکی در پاسخ به این سوال که پرونده برجام به وزارت خارجه سپرده می شود یا شورای عالی امنیت ملی؟ اشاره کرد: صرفا ماموریت وزارت خارجه، برجام نیست بلکه ماموریت های بسیار مهمتر از برجام دارد. مهمترین ماموریت آن هم توجه به دیپلماسی کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای آسیایی است. ما در این ارتباط ضعف داریم و باید حوزه ها را ترمیم کنیم و حضور پررنگ جمهوری اسلامی از منظر سیاسی، اقتصادی و ... را شاهد باشیم بنابراین باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

او ادامه داد: این گونه هم نیست که اگر پرونده، به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برود وزارت خارجه در حاشیه قرار بگیرد؛ یقینا وزارت خارجه حضور خواهد داشت و احتمال اینکه یکی از معاونین وزارت خارجه در رأس این پرونده قرار بگیرد وجود دارد اما ممکن است مدیریتش در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی اشاره کرد: وزیر خارجه یقینا با توجه به مسوولیت هایی که دارد می تواند ورود پیدا کند. چون شورای عالی امنیت ملی با توجه به وظایف کلان نظام که برعهده دارد ممکن است پرونده را در آن قالب مورد ارزیابی قرار دهد بنابراین فرقی نمی کند در رأس این پرونده، یکی از مدیران ارشد وزارت خارجه قرار بگیرد یا یکی از مدیران ارشد دبیرخانه. در واقع مهم این است که این پرونده با آن استراتژی که اشاره شد در جای خاصی مورد ارزیابی قرار گیرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که از نگاه شما صلاح است کدام نهاد، مسوول پرونده هسته ای باشد؟ بیان کرد: از نظر من وقت وزارت خارجه بسیار مهمتر از این مسائل است از این رو باید تمرکزش را روی موضوعات دیگر اختصاص دهد و قطعا اگر در دبیرخانه قرار بگیرد و حضور پررنگ وزارت خارجه هم در این مسئله وجود داشته باشد بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و وزارت خارجه بیشتر به سمت ماموریت های کلانی که برعهده دارد، برود. البته این به معنای آن نیست که ما وزارت خارجه را در برجام در حاشیه قرار بدهیم. یقینا وزارت خارجه نباید در حاشیه قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: سنگ اندازی جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات وین/ ترکیب احتمالی ایران در مذاکرات برجام


نماینده مردم زاهدان در پاسخ به این سوال که ترکیب تیم مذاکره کننده چه کسانی است و آیا آقای باقری کنی در رأس تیم مذاکره کننده است یا خیر؟ ابراز کرد: ترکیب تیم مذاکره کننده، به طور قطعی هنوز مشخص نشده است و در دبیرخانه مشخص می شود. این احتمال وجود دارد که آقای باقری کنی در رأس تیم مذاکره کننده باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تیم مذاکره کننده دولت جدید، چارچوب های گفتگوهای وین را خواهند پذیرفت؟ تصریح کرد: چارچوب هایی که منطبق با لغو همه تحریم ها باشد می پذیریم.

 

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، وزارت خارجه
نظرات شما
پیشخوان