تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با تاکید بر این که دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان است از وجود برخی مسائل در زمینه قره باغ خبر داد.

ترکیه: به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم

رویداد۲۴ سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه چهارشنبه گفت که ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان پس از پایان جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

به گزارش وبگاه «دوار» «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این زمینه گفت: «در اصل، ما به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم. دلیل اصلی پایان روابط دیپلماتیک ما با ارمنستان و بستن مرزهای ما در سال 1992، حمله به قره باغ بود. از آنجا که این مشکل حل شده است، در واقع هیچ مانعی در برابر عادی سازی ما با ارمنستان وجود ندارد. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید درباره قره باغ حل شود.»

کالین افزود: «توافق آتش بس امضا شده ، اما هنوز توافقنامه صلح منعقد نشده است.  در زمینه شرایط این مورد صحبت خواهد شد. هر دو طرف تأیید خواهند کرد این روند همچنان ادامه دارد. این توافق به نفع ارمنستان خواهد بود.»

وی در ادامه گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قبلاً سیگنال‌های مثبتی در حمایت از روند عادی سازی روابط با ارمنستان ارسال کرده است. کالین گفت که احیای روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به نفع ترکیه است و صلح را برای کل منطقه به ارمغان می آورد.

کالین توضیح داد: «رئیس جمهور ما در رابطه با مساله عادی سازی روابط  با ارمنستان نیز اظهارات مثبتی داشته است. توافق صلح، آرامش را برای کل منطقه به ارمغان می‌آورد.»

در 27 آگوست، «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان  گفت که ایروان سیگنال‌های مثبتی از آنکارا می‌بیند و به همان شکل پاسخ خواهد داد. تحلیلگران بر این باورند  که سخنان سران دو کشور نزدیک شدن روابط را بیش از همیشه نشان می‌دهد.

در سال 2009، دیپلمات‌های ارشد ترکیه و ارمنستان در زوریخ برای برقراری روابط دیپلماتیک توافق کردند، اما این اسناد توسط هیچ یک از طرفین تأیید نشده است. در یکم  مارس 2018، ارمنستان لغو این پروتکل‌ها را اعلام کرد.

وزیر خارجه روسیه نیز روز سه شنبه  در زمینه آخرین تحولات در قره باغ گفت، اگرچه ثبات در این منطقه حکمفرماست، اما مسائل زیادی وجود دارد که باید حل شود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترکیه ، ارمنستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اراز
|
Canada
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
روسیه نمی گذارد بین اذربایحان و ارمنستان صلح ایجاد شود. همین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان