تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰

پربیننده ترین اخبار هفته/ از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا یکصدا شدن اتحادیه اروپا، تروییکای اروپایی و ایالات متحده علیه ایران

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رویداد۲۴ ​بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

مراسم عزاداری اربعین سید و سالا شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب با وفای ایشان از طریق ارتباط تصویری از دانشگاه تهران (محل تجمع هیات‌های دانشجویی) با حسینیه امام خمینی (ره)  در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان کوتاهی، مقطع عاشورا تا اربعین را از مقاطع بسیار مهم تاریخ اسلام خواندند و گفتند: اگر روز عاشورا اوج مجاهدت و فداکاری جان‌های عزیز و بزرگوار بود، دوره‌ ۴۰ روزه‌ پس از آن نیز اوج مجاهدت برای تبیین و افشای حقایق بود و این تبیین مجاهدانه امام سجاد، حضرت زینب و جناب ام‌کلثوم و صبر فوق‌العاده خاندان پیامبر، مکمل آن فداکاری و موجب ماندگاری قیام کربلا شد.

رهبر انقلاب با اشاره به هجمه تبلیغاتی دشمنان علیه ملت ایران برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی با روش‌ها و ابزارهای مختلف، حرکت تبیینی را خنثی‌کننده هجمه‌های تبلیغاتی دانستند و افزودند: شما دانشجویان عزیز که میوه دل ملت و امید واقعی کشور هستید با اهمیت دادن به مسئله تبیین حقایق، هر کدام مانند چراغی اطراف خود را روشن و ابهام‌زدایی کنید.

چهره هفته؛ آیت‌الله حسن‌زاده آملی

علامه حسن حسن‌زاده آملی روز شنبه در 93 سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری سخت دار فانی را وداع گفت. علت فوت ایشان عارضه قلبی ناشی از کهولت سن اعلام شده است. علامه حسن‌زاده آملی متولد سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی است.

این عالم برجسته جهان اسلام در ادبیات، ریاضی، هیات و... تبحر خاص داشت و به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز مسلط بود. اشعاری اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است. مقام معظم رهبری هم یکشنبه‌ شب بعد از نماز مغرب و عشا بر پیکر آن مرحوم به اقامه نماز ایستادند. مراسم وداع با آن فقیه برجسته صبح روز دوشنبه با حضور جمع زیادی از شاگردان، طلاب، عموم مردم و چهره‌های کشوری و لشکری در شهر آمل برگزار شد و در نهایت پیکر ایشان در زادگاهش در خاک آرام گرفت.

استاندار مازندران نیز در پی درگذشت آن مرحوم از اعلام یک هفته عزای عمومی در این استان خبر داد.

خبر هفته؛ تعیین رئیس جدید صداوسیما

با پایان دوره مسئولیت علی‌عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی آقای دکتر پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب، و بر مواردی همچون «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»،«پراکندن امیدو نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تأکید کردند.

***

علی القاصی مهر، دادستان تهران، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات و رئیس شورای هماهنگی اطلاعات، دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی القاصی‌مهر در این دیدار ضمن تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب به عنوان وزیر اطلاعات، از روند توسعه روابط، تعاملات و هماهنگی‌های مطلوب میان قوه قضائیه و وزارت اطلاعات در راستای تامین امنیت پایتخت قدردانی کرد.

وزیر اطلاعات هم در این دیدار ضمن تشکر از حسن توجه القاصی‌مهر، از تلاش‌های سازنده و مؤثر دادستان تهران تشکر کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب ضمن تاکید بر پیشگیری و سالم سازی محیطی گفت: وزارت اطلاعات برای تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر با قوه قضاییه در راستای مبارزه قاطع با فساد و تامین امنیت در کشور آماده همکاری است.

دروغ هفته؛ دیدار شمخانی با مقامات عربستان سعودی

یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: هیچ‌گونه ملاقات یا تماسی میان دریابان «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با مقامات عربستان سعودی انجام نشده و برنامه‌ای نیز در این رابطه وجود ندارد.

طی دو روز گذشته برخی فعالان فضای مجازی بدون اشاره به منبع خبر خود، از ملاقات دریابان شمخانی با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در بغداد خبر داده بودند.

خبر مهم هفته؛ جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی/ برگزاری راهپیمایی اربعین

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد را مکلف کرد در بررسی عملکرد بودجه سنوات قبل و تدوین بودجه سال آینده دیدگاه‌های کارشناسانه نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات را لحاظ کرده و اشکالات و آسیب‌های مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه را برطرف کنند.

آیت‌الله رئیسی وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد تا در اسرع وقت سامانه جامع تجارت را فعال کند.

در ادامه این جلسه موضوع توسعه تجارت و برطرف شدن موانع صادرات و مدیریت واردات با رویکرد صادرات محوری بررسی و اصلاحات لازم در این زمینه انجام و مقرر شد مصوبه اصلاح شده برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شود.

اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین بر لزوم اجرای موافقتنامه گمرکی منعقد شده با کشورهای مختلف در راستای برطرف شدن موانع و بهبود شرایط تجارت و نیز تامین زیرساخت‌های لازم برای افزایش حجم تجارت از جمله در بخش کشتیرانی و حمایت از صادرکنندگان کوچک تاکید کردند.


بیشتربخوانید: گروسی: برای دسترسی کامل به تأسیسات هسته‌ای ایران فشار می‌آوریم


***

نهمین مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت و دیگر شهرهای ایران برگزار شد. این مراسم در تهران از میدان امام‌ حسین (ع) شروع و تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری ادامه داشت. هیات‌های مذهبی استان تهران نیز از ساعات اولیه صبح روز دوشنبه در مسیرهای تعیین‌شده به عزاداری و پذیرایی پرداختند. نماز جماعت ظهر و عصر با حضور عزاداران حسینی در حرم عبدالعظیم (ع) اقامه شد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، به‌ منظور بررسی میدانی مراسم جاماندگان اربعین حسینی در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌ (ع) حضور داشت که سردار احمد ذوالقدر، فرمانده سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران، حسین توکلی‌کجانی، فرماندار ویژه شهرستان ری و تعدادی از مسئولان او را همراهی کردند.

حاشیه هفته؛ اظهارات یک نماینده مجلس آذربایجان

چند روز پیش حسین قلی‌اف، نماینده مجلس آذربایجان، در مصاحبه با روزنامه ینی شفق ترکیه اظهارات گستاخانه ای علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که با واکنش تند آیت‌الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، مواجه شد.

آیت‌الله عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل گفت: به مردم کشور جمهوری آذربایجان عرض می‌کنم، ما در خطبه‌ها سخن بعضی از نمایندگان شما را نقل کردیم که می‌گویند «ایران را از نقشه جهانی حذف می‌کنیم ایران را تجزیه و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم» و این را همزمان با مانور سه کشور در آن طرف مرز ایران باز پخش کردند. حالا شما حکم باشید و کدام حکم بهتر از شما؟ آیا ما مقصریم یا آنها؟ ما دخالت می‌کنیم یا آنها؟ ما رابطه را بر هم می‌زنیم یا آنها؟ ما تهدید می‌کنیم یا آنها؟ به نظر شما ما باید جواب بدهیم یا ساکت بمانیم؟

وی افزود: اگر این سخن در حق کشور شما گفته می‌شد ساکت می‌ماندید یا جواب می‌دادید؟ ما جواب دادیم زور شما به ما نمی‌رسد ایران مثل شیر است. آیا این حرف اهانت است؟ آیا دخالت است؟ آیا تهدید است؟ آن‌ها جواب دادند ما دم این شیر را قطع می‌کنیم! آیا این جواب برازنده یک شخصیت و یک نماینده است؟

آیت‌الله عاملی با خطاب قرار دادن برخی از نمایندگان جمهوری آذربایجان که علیه ایران موضع گرفته بودند، اظهار کرد: ما با مانور، با موضوع تریلی‌های ایران، با دولت آذربایجان و با ملت آذربایجان کار نداریم مخاطب ما فقط این چند نماینده هستند که ما از آن‌ها جواب می‌خواهیم. چه ایرادی دارد ما با آن‌ها در یک گفت‌وگوی صمیمی حاضر شویم چه در ایران و چه در آذربایجان و آن‌ها به ما توضیح دهند از ایران چه بدی دیدند که می‌خواهند این کشور را از نقشه جهان حذف کنند؟ از ما چه بدی دیدند که می‌خواهند مملکت ما را به تعبیر خودشان تا سه سال دیگر تجزیه و در کل ایران پرچم ترک را نصب کنند من خیلی می‌خواهم بدانم ملت من، دولت و کشور من چه گناهی کرده که باید از صحنه روزگار محو شود؟

سیدعباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، نیز گفت: امروز هیچ قدرت قلدر خارجی نمی‌تواند حتی فکر تجاوز به ایران را به مخیله‌اش راه دهد. جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نظامی نیرومند در جهان است که توانمندی‌های دفاعی‌اش برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدیدات خارجی است. قدرت نظامی ایران در خدمت صلح و ثبات منطقه و جهان و همه کشورهای دوست و مسلمان است.  قدرت واقعی ایران از روح ایثار و از خودگذشتگی و اتحاد مردمش نشات می گیرد.

جنجال هفته؛ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

پس از انتشار گزارش «رافائل گروسی» درخصوص عدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دایم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در یک رشته توییت نوشت: عمیقا مایه تاسف است که بعد از سه اقدام خرابکارانه تروریستی در تاسیسات هسته‌ای ایران در طول یک‌سال گذشته، آژانس هنوز این اقدامات شرورانه را، برخلاف قطعنامه‌های متعدد کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به‌ خاطر تجهیزات و اموال خود و ایمنی و امنیت بازرسانش، محکوم نکرده است.

هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ از این‌رو، آژانس نمی‌تواند و نباید حقی برای خودش در این زمینه قائل شود. در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین نیز به‌ طور واضح خاطرنشان شد از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر بود که از عبارت «تجهیزات مشخص شده» در بیانیه مشترک استفاده شد. از این‌رو، گزارش ۲۶ سپتامبر مدیرکل آژانس دقیق نبوده و قطعا فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک است. ایران نامه اعتراض‌آمیز نوشت 

در پی انتشار گزارش رافائل گروسی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد تهران در پاسخ به انتشار گزارش غلط آقای گروسی، مدیرکل آژانس، نامه‌ای برای آژانس ارسال کرده و نسبت به این اقدام غیرسازنده اعتراض شده است

در ادامه اتحادیه اروپا نیز به حمایت از تعبیر رافائل گروسی پرداخت. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به گزارش اخیر آژانس درباره تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات ایران واکنش نشان داد. در این بیانیه همزمان از همکاری ایران با آژانس استقبال و البته انتقاد شد. 

اتحادیه اروپا با استقبال از تعاملات اخیر ایران و آژانس در خصوص ادعای اخیر آژانس در خصوص مجتمع تسا ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست که دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم آورد.

همچنین پس از اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی حاضر در برجام (بریتانیا، فرانسه و آلمان) نیز در بیانیه‌ای جداگانه از بیانیه گروسی حمایت و ایران را به عدم همکاری کافی متهم کردند.

همچنین در بیانیه آمریکا به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده بود: ما عمیقا از ممانعت ایران از دسترسی لازم آژانس برای سرویس تجهیزات نظارتی، طبق توافق 12 سپتامبر میان ایران و آژانس ناراحتیم. ما از ایران می خواهیم که بدون تاخیر بیشتر اجازه دسترسی به آژانس را فراهم سازد. اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آتی به دقت با اعضای دیگر شورای حکام مشورت داشته و واکنش مناسب به این موضوع خواهیم داشت.

کاظم غریب آبادی در واکنش به اظهارات نمایندگان امریکا و سه کشور اروپایی در حمایت از گزارش گروسی و انتقاد از ایران به استاندارد دوگانه این کشورها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل اشاره کرده و گفت: آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی بدانند  نمی توانید هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنید و جلوی آن را نگیرید و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشید.

هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می‌افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه‌ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب کند. تفاهم اخیر ایران و آژانس به طور کامل و ظرف زمان توافق شده اجرا شد. جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی واکنش به این حسن نیت خود را رصد خواهد کرد و در هر مرحله، اقدام مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان