تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

سهم «هیچ» قالیبافی‌ها از معاونت‌های شهرداری تهران/ چرا زاکانی معاونان خود را از شهرداری‌چی‌ها انتخاب نکرد؟

علیرضا زاکانی با انتخاب همه معاونان خود از بیرون از شهرداری، دست یاران قالیباف را از مدیران رده یک مدیریت شهری خالی کرد.

علیرضا زاکانی

رویداد۲۴ علیرضا زاکانی هفته پیش در پاسخ به این پرسش که انتصابات او در شهرداری تهران اغلب از بسیج دانشگاه آزاد و جمعیت رهپویان است گفت: «من هنوز انتصابی نکرده‌ام و تا زمانی که انتصابات قطعی من اعلام نشده درخصوص آن سخنی نمی‌گویم.»

چند روز بعد از این اظهارنظر، او روز پنج‌شنبه در اقدامی فوری و انقلابی برای شهرداران هفت منطقه تهران و چهار معاون خود حکم زد. به جز حمید جوانی که شهردار منطقه ۳ شده، تمام کسانی که به عنوان شهرداران مناطق ۲، ۶، ۸، ۹، ۱۴ و ۱۶ حکم گرفته‌اند پیش از این در شهرداری تهران حضور داشتند.

به گزارش جامعه ۲۴ ، شهردار تهران، اما تاکنون هیچ یک از معاونانش را از بدنه شهرداری تهران انتخاب نکرده است، حتی علیرضا جاوید که مدتی پیش از صدور حکم او به عنوان سرپرست نیز انتخاب شده بود، بر صندلی هیچ معاونتی نشسته است و  عکس یادگاری عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری حناچی در کنار زاکانی و معاونان جدیدالانتصاب او حاکی از ماندگار او بر این مسند است. با این اوصاف جاوید جایگزین او هم نخواهد شد و احتمالا قائم مقامی به شهرداری تهران با حضور او بازخواهد گشت، جایگاهی که احتمالا تنها امید یاران قالیباف در سطح مدیران عالی شهرداری زاکانی خواهد بود.

معاونان جدید زاکانی چه کسانی هستند؟

لطف‌الله فروزنده هم با حل مشکل بازنشستگی‌اش توانست به عنوان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران از زاکانی حکم بگیرد. فروزنده معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی دولت دهم و سخنگویی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد.

جلال بهرامی، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها هم جایگزین مجتبی یزدانی در معاونت خدمات شهری شد. معاون قالیبافی که در دوران ۴ ساله مدیریت اصلاح‌طلبان توانست صندلی خود را حفظ کند، اما با ورود زاکانی، تلاش‌های زیادش برای حفظ صندلی معاونت جواب نداد. مجتبی شفیعی منتقد قدیمی پل طبقاتی صدر و از مدیران منتقد قالیباف در حوزه ترافیک نیز معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران شد.

عباس شعبانی نیز به عنوان معاون فنی و عمران شهرداری تهران منصوب شده که تا روز جمعه از او رزومه‌ای در دسترس نبود اما در نهایت دیروز از او رزومه‌ای منتشر شد، رزومه‌ای که به قرارگاه خاتم سپاه پاسداران ختم می‌شود؛ از مدیر محور پروژه‌هایی چون پل طبقاتی صدر تا معاون فنی و مهندسی هلدینگ قرارگاه. احتمالا زاکانی با انتخاب او سودای بازگشت به مگاپروژه‌های محمدباقرقالیباف با مشارکت۱۰۰ درصدی قرارگاه خاتم و سپاه را در سر دارد.


بیشتر بخوانید: بالا گرفتن اختلاف قالیبافی‌ها با دارودسته زاکانی بر سر گزارش‌های مالی شهرداری تهران


حسین نظری، معاون هماهنگی و امور مناطق نیز همانند شعبانی بیشتر تجربه‌های کاری‌اش محدود به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور می‌شود اما همزمان مدیرعاملی شرکت راهسازی و عمران ایران، مدیر کلی در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و  نمایندگی وزیر کشور در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری تهران را تجربه کرده است.

همچنین رییس جدید مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز سردبیر سابق خبرگزاری فارس و از افراد نزدیک به داماد خواهر او، مدیرعامل فعلی این خبرگزاری است.

به گزارش جامعه ۲۴ ، بر این اساس همه معاونان انتخاب شده از حلقه افراد نزدیک به زاکانی، عضو بسیج دانشجویی، جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران هستند. جمعیت ایثارگران از جمله تشکل‌های اصولگرایی است که از سوی حسین فدایی، سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد، علی دارابی، مجتبی شاکری، داوود دانش جعفری، لطف‌الله فروزنده و برخی از سیاستمداران پایه گذاری شده و حالا دبیر کلی آن را محمد جواد عامری بر عهده دارد.

جمعیت رهپویان نیز از سوی علیرضا زاکانی، پرویز سروری، فرید حداد عادل، مالک شریعتی و مهدی طائب بنیاگذاری شده است و علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای ششم تهران، امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی زاکانی در شهرداری و پیام تیرانداز گزینه ریاست سازمان فرهنگی و هنری از جمله چهره‌های عضو در این جمعیت هستند. بنیان‌گذاران جمعیت جانبازان نیز از افراد عضو در دو جمعیت رهپویان و ایثارگران هستند و به طور کلی هر سه جمعیت با سه عنوان ایجاد شده‌اند، اما در اصل یک گروه با تفکرات و اصول مشترک را شامل می‌شوند.

رزومه‌های زیادی برای شهردار تهران ارسال شد

موضوعی که پرویز سروری، بازی گردان پرقدرت مدیریت شهری و از یاران غار زاکانی آن را نه تکذیب و نه تایید می‌کند. او به جامعه ۲۴ می‌گوید: تلاش شهردار تهران این است که تا حد امکان از بدنه شهرداری استفاده کند. بنده رزومه‌های زیادی برای ایشان فرستاده‌ام، اما فقط پیشنهاد داده و تصمیم با شهردار تهران است.

دلیل انتخاب معاونان از بیرون از شهرداری تهران

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در واکنش به این پرسش در گفتگو با جامعه ۲۴ می‌گوید: دو دسته انتصابات داشتیم؛ یکی در سطح شهرداران مناطق و دیگری در سطح معاونین. چیزی که مسلم است و از دور به نظر می‌آید این است که شهردار تهران تلاش کرده اکثر قریب به اتفاق شهرداران مناطق را از میان همکارانمان در شهرداری انتخاب کند و به نظرم کار درستی است و تاکید و مطالبه و دعوت شورا هم چنین چیزی است.

او ادامه می‌دهد: در سطح معاونان شهرداری با اینکه ممکن بوده خواست و توصیه شورا این باشد که برخی از دوستان از داخل شهرداری انتخاب شوند، این را بنده می‌دانم که شهردار تهران نسبت به این مهم تلقی مثبت و میل داشته، اما به هر صورت معاونت سطحی است که بسیار نزدیک به خود شهردار بوده و کلیات و مهمات کار هر معاونت را مجبور است با او ببندد و احتمالا این اولویت باعث شده که ایشان به بیرون از شهرداری هم نگاه داشته باشد.

دست خالی قالیبافی‌ها

یکی از بخش‌هایی که تا پیش از این تصور می‌شد، در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت، دست بالا را داشته باشند، یاران محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و رییس فعلی مجلس شورای اسلامی بود اما این طیف از مدیران رده یک زاکانی نصیبی نبردند، نگرانی‌ای که از روز اول اعضای شورای شهر تهران که وفادار‌تر به قالیباف بودند در صحن شورا مطرح کردند.

ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران بود که از همان نخستین روزهای تشکیل شورای ششم شهر تهران این دغدغه را با زاکانی مطرح کرد. او در نخستین سخنانش در صحن شورای شهر تهران خطاب به زاکانی گفت که بعد از انقلاب همیشه از بیرون به شهرداری آمدند و این ایرادی ندارد. شما نیز وارد شهرداری تهران خواهید شد، اما اکنون شهرداری تهران به بلوغی رسیده است که می‌گوید من می‌توانم شهردار تهران و مدیران را از بدنه خود عرضه کنم.

به گفته امانی، بدنه شهرداری تهران نگران هستند. از آقای زاکانی می‌خواهیم اینجا موضع خود را پشت این تریبون نسبت به این موضوع روشن کنند. به پرسنل شهرداری در زمان انتخابات قول دادیم و گفتیم به شما اعتماد داریم، لذا خواهش می‌کنم موضع خود را در این زمینه روشن کنید و به بدنه شهرداری آرامش دهید که آن‌ها نگران نباشند.

زاکانی آن زمان در پاسخ به نگرانی برخی از اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد که به جای ورود افراد ناآشنا به شهرداری که نیاز به کارآموزی دارند از نیرو‌های متخصص شهرداری استفاده می‌کند.

چند روز پیش نیز او در گفت‌وگویی تاکید کرده است که انتخابات مستقل معاونان شهردار، حق شهردار تهران است که بار سنگین مسوولیت اداره شهر را بر عهده دارد اما انتظار می‌رود در رده‌های مدیریتی پایین‌تر از بدنه شهرداری استفاده شود، اما همه انتصابات در اختیار شهردار تهران است و شورا می‌تواند تنها نقش مشورت‌دهنده داشته باشد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان