تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰
واعظ آشتیانی:

بنیه سیاسی روحانی «جریان‌ساز» نیست/ لاریجانی به اندازه کافی تاوان کار‌های روحانی را داده و ائتلاف میان آن‌ها بعید است

عضو حزب موتلفه اسلامی در رابطه با احتمال نزدیکی میان روحانی و لاریجانی برای تشکیل یک جبهه سیاسی، اظهار داست: به اعتقاد من چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، علت آن هم این است که آقای لاریجانی به اندازه کافی تاوان آقای روحانی را داده است.

بنیه سیاسی روحانی «جریان‌ساز» نیست/ لاریجانی به اندازه کافی تاوان کار‌های روحانی را داده و ائتلاف میان آن‌ها بعید است

رویداد۲۴ امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا، درخصوص پیش‌بینی از آینده سیاسی حسن روحانی رئیس جمهور سابق، گفت: پیش بینی من این است که آقای روحانی مدتی سکوت اختیار می‌کند و منتظر روند اتفاقات و تحولات می‌ماند. ضمن اینکه با دقت عملکرد دولت را دنبال و بررسی می‌کند و سپس در صورتی که شرایط فراهم باشد به یک سری از موضوعات ورود پیدا خواهد کرد.

وی افزود: به عقیده من آقای روحانی ضمن اینکه استراحت زیادی هم در گذشته کردند، مجددا به استراحت مشغول خواهند بود. یک علت مهم در این مساله این است که بنیه سیاسی ایشان، بنیه‌ای نیست که بتواند جریان‌ساز باشد.

عضو حزب موتلفه اسلامی در رابطه با احتمال نزدیکی میان روحانی و لاریجانی برای تشکیل یک جبهه سیاسی، اظهار داست: به اعتقاد من چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، علت آن هم این است که آقای لاریجانی به اندازه کاقی تاوان آقای روحانی را داده است. از سوی دیگر جنس کاراکتر آقای لاریجانی نسبت به آقای روحانی متفاوت است. آقای روحانی بنیه و توان کار تشکیلاتی و سیاسی را ندارد.

وی ادامه داد: یک نکته قابل توجه در این موضوع عملکرد آقای روحانی است. عملکرد او به گونه‌ای بوده که آحاد مردم نسبت به ایشان اصلا نگاه مثبتی ندارند و این خودش برای کسی که بخواهد کار سیاسی انجام دهد و فعالیت سیاسی داشته باشد، یک فاکتور منفی تلقی می‌شود. به نظر من آقای روحانی باید چهار سالی را به ریکاوری اختصاص دهد.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این پرسش که «چه اندازه احتمال تکرار چرخه احیای محبوبیت مسئولان سابق در اذهان مردم نسبت به روحانی وجود دارد؟»، اظهار داشت: با توجه به اینکه جدی‌ترین و مهمترین عامل در مجبوبیت روسای جمهور بحث عملکرد اقتصادی آن‌ها و تاثیر آن بر معیشت مردم است، برای پاسخ به این سوال باید اول نگاهی به اقتصاد بین الملل داشته باشیم. فضای اقتصاد بین‌الملل اکنون دارد به سمت‌وسویی می‌رود که اگر ما تدبیر لازم را در داخل نداشته باشیم احتمال صدمه خوردن ما از آن وجود دارد؛ لذا نیاز است که اقتصاد بین‌الملل به خوبی توسط مسئولین ما رصد شود.


بیشتر بخوانید: چرا اصرار دارید روحانی هم مثل بنی‌صدر اپوزیسیون شود؟


وی ادامه داد: امروزه ما چه بخواهیم و نخواهیم سیاست‌های اقتصادی آمریکا چه انقباضی باشد یا انبساطی، روی بخشی از اقتصاد جهان تاثیرگذار است؛ و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری چندین سال است بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، اما در دولت آقای روحانی این مساله صرفاً به صورت فرمالیته وجود داشت، اما اقدامی صورت نگرفت. مقصود رهبری از این صحبت‌ها این بود که ما بتوانیم درون‌زا بشویم، خودمان را مقاوم کنیم و سپس برون‌زایی داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین بیان کرد: اگر تیم اقتصادی آقای رئیسی در دولت سیزدهم بتوانند این اقتصاد مقاومتی را عملیاتی یا شروعش کنند، خواهند تواست اقتصاد کشور را تا حدی نسبت به اتفاقاتی که در کشور‌هایی مانند آمریکا رخ می‌دهد مصون کنند. به عنوان مثال امروز وقتی در چین گفته می‌شود که خانه نسل دومی را تسهیلات می‌دهند که ساخته شود، این یک تاثیر اقتصاد بین‌المللی در یک سری محصولات و کالا‌ها خواهد داشت و چه بخواهیم یا نخوهیم بر اقتصاد ما بی‌تاثیر نخواهد بود؛ لذا باید خیلی با احتیاط و برنامه‌ریزی شده این مساله را دنبال کنیم.

واعظ آشتیانی در ادامه ابراز داشت: من به این نکته اشاره کردم که اگر این اتفاق‌هایی که بنده عرض کردم را بتوانیم مدیریت کنیم و از لحاظ اقتصادی درون‌زا شویم شرایط ما بهتر خواهد شد، ضمن اینکه دولت فعلی ابتدا باید شرایط موجود را خوب مدیریت کند تا بتواند برای آن برنامه داشته باشد. همچنین این یک واقعیت است که نمی‌توانیم از آن بگذریم اینکه آقای رئیسی اگر وعده بهبود شرایط اقتصادی داده باید دولت توجه داشته باشد که در شرایط امروز کشور اقدامات کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد و باید برنامه‌ریزی و هدفگذاری صورت گیرد.

وی افزود: در نتیجه اگر فرآیند مقاوم‌سازی اقتصاد انجام نشود و ما از اتفاقات اقتصادی در سطح بین‌الملل آسیب ببینیم، این مثالی که متاسفانه بین مردم مصطلح شده که «هیچ بدی نرفت که جای آن خوب بیاید» ممکن است بار دیگر تکرار شود و من امیدوارم که در این دوره این موضوع محقق نشود و اتفاق نیفتد که مثلا در دولت آقای روحانی بگویند زمان آقای احمدی‌نژاد بهتر بود یا اکنون در دولت آقای رئیسی بگویند دولت قبلی بهتر بود.

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان اظهار داشت: امیدوارم اتفاقات مثبتی رقم بخورد که مردم آن بدبینی که نسبت به علمکرد اقتصادی دولت‌ها داشتند برایشان تکرار نشود و شرایط بهتر از قبل باشد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان