تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۳ مهر ۱۴۰۰

تعطیلات و احتمال طغیان مجدد کرونا

علیرغم هشدارها مبنی بر احتمال آغاز پیک ششم باوجود افزایش سرعت واکسیناسیون ،ترافیک در راه‌های شمالی سنگین گزارش شده است و این موضوع به نگرانی‌های خیز جدید کرونا دامن زده است.

محدودیت‌ سفرها در روزهای کرونا

رویداد۲۴ در روزهای اخیر و با عبور تقریباً تمام استان‌های کشور از قله پیک پنجم کرونا هم اکنون تعداد شهرستان‌های قرمز از 29 به 16 کاهش یافته است، از سوی دیگر مطابق آمار، موارد ابتلا و فوتی با اندکی نوسان در مهرماه کاهشی بوده و در مقابل روند واردات و تزریق واکسن افزایشی است.

باوجود همه این شرایط اما وجود این هشدارها نسبت به احتمال وقوع موج ششم بسیار جدی است؛ طبق آمارها روند ابتلا و مرگ و میر بعضاً در برخی مناطق با شیب آرامی رو به افزایش است؛ به همین دلیل و علیرغم افزایش میزان تزریق واکسن برخی صاحب نظران مدام هشدار می‌دهند اگر مردم ماسک نزنند و از اجتماعات و دورهمی‌ها و سفرهای مربوط به تعطیلات پیش‌ رو پرهیز نکنند به‌زودی شاهد اوج گرفتن مجدد کرونا خواهیم بود.

طبق گفته‌های سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری در کشور  هنوز بین میزان واکسیناسیون و رسیدن به‌ ایمنی جمعی فاصله زیادی وجود دارد. یعنی گرچه سرعت تزریق واکسن بالا رفته ولی هنوز تا رسیدن به ایمنی جمعی با واکسینه شدن کامل 80 درصد جمعیت فاصله زیادی وجود دارد.

به علاوه اینکه حتی اگر به این میزان واکسیناسیون هم برسیم ویروس برای ادامه حیاتش سعی می‌کند تغییر چهره داده تا بقای خودش را تضمین کند و در نتیجه بروز سویه‌های جدید کرونا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به اعتقاد این مقام مسئول و رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کووید-19 با انجام سفر چند اتفاق می‌افتد، اولا معمولاً سیستم ایمنی بدن در سفر کاهش پیدا می‌کند، چون نظم معمول زندگی به‌ هم می‌خورد و همین شانس ابتلا را بالا می‌برد. ثانیاً چون  ما هنوز نمی‌دانیم چه درصدی از افرادِ سفرکرد، واکسن زده‌اند یعنی هنوز مدیریت هوشمند پاندمی را نداریم، این مسئله باعث می‌شود تعداد زیادی از افرادی که سفر کرده‌اند باعث آلودگی دیگران شوند.


بیشتر بخوانید: محدودیت‌ و جریمه‌های سنگین در انتظار واکسن‌گریزها/ چگونگی مدیریت هوشمند سفرها


در همین حال و همزمان با شروع تعطیلات هفته دوم مهرماه، ترافیک در برخی جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی سنگین گزارش شده است. روز گذشته هم رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران از ترافیک سنگین در محور هراز خبر داده است.

نکته دیگری که وجود دارد این است که اسامی هیچ کدام از شهرهای شمالی و پرتردد در لیست شهرهای قرمز کرونایی نیست و احتمالا محدودیت‌هایی که برای سفر به شهرهای قرمز وضع شده بود به صورت سختگیرانه قبلی اجرا نمی‌شود.

از سوی دیگر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گویند آمارهای نزولی در استان‌های شمالی بسیار شکننده است و هر گونه سهل‌انگاری می‌تواند ما را وارد پیک‌جدید کند.

بر این اساس به نظر می‌رسد غفلت از جلوگیری و ایجاد محدودیت برای سفرهای احتمالی تعطیلات هفته جاری به پشتوانه و اتکای آمار بالای واکسیناسیون خطایی راهبردی است که در نهایت منجر به وقوع پیک ششم کرونا می‌شود؛ لذا این انتظار وجود داشت که برای تعطیلات پیش رو چه سریعتر تدابیر مقتضی اتخاذ و ابلاغ شود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان